Allmänt om skador.

Iller

Aktiv medlem
Allmänt om skador.
Med anledning av att några Freeride-medlemmar tagit upp diskussioner om skador så tänkte jag bidra med lite info.

Akuta skador:

-Underskatta inte behovet av att bli korrekt undersökt.
Detta råd riktar sig ffa till de som är på längre skidresor och känner sig tveksamma till att lägga ut pengar och betala självrisker. Det är absolut inte möjligt att via internet jämföra symtom och komma fram till huruvida man behöver gå till doktorn eller inte. Tyvärr kan men inte heller undersöka sig själv vad gäller tex stabilitet eller ledsvullnad. I princip skulle jag säga att om du har så ont att du inte kan åka ordentligt men kan gå lite så ska du vila men om du har ont även när du vilar eller går några steg så ska du bli undersökt, detta är dock en mycket grov generalisering.

-Gå till den närmsta vettiga läkarstationen, helst med tillgång till röntgen. De flesta skadorna är mjukdelsskador (ligament, muskelfästen, etc) men det är ofta viktigt att utesluta fraktur (=benbrott). I u-länder kan det ibland vara svårt att hitta bra läkarstationer men de flesta skidorter har någon form av vårdcentral eller dylikt och de är ofta mycket vana att ta hand om just skidskador.

-Ha ingen övertro på idrottsläkare eller dylikt. Ortopeder är generellt vana vid idrottsfrågeställningar. Är skadan akut så ska du söka akut inte vänta på någon idrottsläkare (om du nu inte råkar tillhöra landslaget). Distriktsläkare (=allmännläkare=vårdcentralsläkare) är också duktiga på ortopediska skador men inte riktigt lika duktiga på de värre skadorna. En fotledsstukning är distriktarna oftast bättre på. Sjukgymnast behöver du ffa till rehabilitering inte för att ställa diagnos.

-Gör som du blir tillsagd. Det är klokt att efterfråga förhållningsregler som: när kan jag börja belasta?
när kan jag börja styrketräna?
när kan jag belasta fullt och åka skidor?
bör skada följas upp och i så fall av vem?
Men det är ingen vits att fråga om detta om du inte sedan följer råden. Givetvis finns det försiktiga läkare som rekommenderar att vila i överkant länge men det är definitivt ett större problem om du börjar att belasta för tidigt. Ta heller inte av gipsen tidigare än du har blivit tillsagd (detta känns som en självklarhet men förvånansvärt nog är det många som tror att deras ben läker som på femåringar, dvs fort som tusan).

Efter skadan:

Träna, träna, träna och tro för all del inte att du direkt är lika bra som innan. Träna mer. Prata gärna med sjukgymnast om träningsprogram.

Generellt kan man tyvärr säga att de flesta skelettskador läker bra (ibland med lite hjälp av skruvar och plattor). Mjukdelsskador läker oftast till god funktion men de som läser detta vill inte ha god funktion utan djvlkskt god funktion och det är det inte säkert att du får igen. Den bästa vägen till bra funktion är att träna. Ibland kan det bli aktuellt med operation även av mjukdelsskador men detta görs ofta i ett senare skede, när man redan har provat att träna några månader.

Många tror att operation är en snabbare väg till att kunna åka skidor men tänk på att man ändå måste ha gips efter många operationer och att det
inte alls är säkert att det vare sig går fortare eller blir bättre resultat.

Benbrott läker ofta på upp till 4-8 veckor men mjukdelsskador tar ofta längre tid. Ibland kan det räcka med att vila några veckor men inte om du slitit av tex ett korsband. Om du har skadat dig ordentligt så är den närmaste säsongen ofta förstörd så ställ in siktet på nästa.

Lite specifika tips vid olika skador:

Tummar - det är vanligt att skidåkare stukar tummen bort från handen. Om du har gjort det bör du söka läkare och kan behöva gips eller ibland operation + gips.

Frakturer (=benbrott) - gips, operation eller elastisk linda beroende på vilket ben det gäller, hur det ligger etc. Följ instruktionerna! Gå på gipsen om du kan men inte om du inte får.

Knäskador (förutom benbrott) - flera olika strukturer som kan skadas. Vissa kan opereras, vissa bör opereras (oftast inte förrän efter några månader) och vissa ska lämnas som de är. Täna lårmusklerna så fort du får är det enda tips som gäller alla.

Fotledsstukningar - kan ge problem i flera månader. Du behöver normalt inte söka läkare igen för detta lite hjälp med träningsprogram från sjukgymnast kan vara bra. Sjukgymnast hittar du ofta på vårdcentralen.

Slutligen.
Träna mer för att förebygga skador, både uthållighet och styrka (ffa lår).
Träna mer än du tror och har lust till efter en skada så minskar risken för att skada dig igen eller förvärra den gamla skadan.

Lite kontroversiellt:
Om du har problem med knäna så strunta i att lära dig telemark utan byt istället till bräda. Det är troligt att det innebär lite mindre belastning på knäna att åka bräda ffa eftersom du inte kan skära iväg med ena benet.
Och allvarligt talat - om man är hyfsat duktig så är det ungefär lika kul med alla åksätt...

Allmänt om skador.
fett bra... Nu vet jag äntligen hur jag ska läka min stiffy landning från 20 meterdropp på plattmark då knäskålarna trycktes ut genom låren. Gjorde ont i början men nu har jag börjat träna igen

Allmänt om skador.
Nu ska jag inte vara petig men sjukgymnaster ställer diagnos med, beror bara på hur stor vårdcentral eller motsvarande man åker till och vad man söker med för skada

Allmänt om skador.
Det stämmer bra att sjukgymnaster också ställer diagnos men med tanke på hur sjukvården är uppbyggd i Sverige så är det generellt lättare att få tag på en läkare på jourtid (vilket det ju är på kvällen efter en skiddag). Förhoppningsvis kommer det i framtiden att finnas fler sjukgymnaster knutna till akutmottagningarna. Dessutom är det lite olika men generellt brukar inte sjukgymnaster remittera vidare för röntgen eller MR.

easyD har rätt i att det kan vara bra med MR ibland men det behövs normalt inte för tex korsband som man ofta kan diagnostisera kliniskt för att sedan åtgärda artroskopiskt. Sidoligamenten behöver normalt heller inte kontrolleras med MR och broskskador kan ibland synas på konventionell röntgen. Tyvärr har många lite av en övertro på MR.

Allmänt om skador.
Väldigt bra sammanfattning.

Håller med om övertro på MR. De två MR undersökningar jag gjort har inte givit samma svar som de två efterföljande artroskopierna (dvs verkilgheten). Verkar svårt att svårt att exakt avgöra problem med MR. (Detta för knäskador med vridvåld).

För övrigt kan jag bara rek. att man omedelbart uppsöker sjukgymnast för att påbörja rehab så snart som möjligt. I väntan på ortoped och riktigt undersökning så kan sjukgymnaster med sin erfarenhet visa vilka övingar som passar dig. De har också bra koll om vilka ortopeder som är duktiga på din typ av skada. Inte alltid lätt för en lekman att veta vem som är bra.

/Roger

Tillbaka
Topp