Köp & Sälj
Artiklar
Forum
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Skidorter
Snödjup
Boende
Prylar
Video
Shop
Logga in
Bli medlem
Vad är nytt
Sök
Sök
Sök bara rubriker
Notera
Av:
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Meny
Logga in
Bli medlem
Ladda ner Freeride som app
JavaScript är inaktiverat. För en bättre upplevelse, vänligen aktivera JavaScript i din webbläsare innan du fortsätter.
Du använder en gammal webbläsare. Den kanske inte visar den här eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en
alternativ webbläsare
.
Forum
Utrustning
Freeride - Skidor
Allmountain skidor med låg radie för carving, tips?
Svara på tråd
Meddelande
<blockquote data-quote="Pistgubbe" data-source="post: 1054384" data-attributes="member: 75055"><p>Varje (ja, verkligen varje) skida är en kompromiss.</p><p></p><p>Du säger att det är viktigt att den klarar isiga förhållanden och höga hastigheter. Du kommer inte undan att göra en avvägning hur viktigt det är med isgrepp i förhållande till off-pist-egenskaper. </p><p></p><p>När folk säger att en skida har "bra isgrepp" måste du ta det som ett helt subjektivt / relativt omdöme som du kanske inte alls kommer att hålla med om. Exempel: Om man tar ett par Völkl RTM 84 (min favoritskida som jag åker med 80% av tiden) som är allmänt prisade för sina all-round-egenskaper och även isgrepp och jämför dem med t.ex. ett par Hendryx DeGüello (som är de bästa pistskidorna jag testat) så har RTM:en inte en chans. </p><p></p><p>Har testat Project 100, PT 84 & PT 92, men dessa tilltalar mig inte alls. Jag hade så dåligt isgrepp med PT 84 att min åkning blev helt löjeväckande. Undrar om det är mig det är fel på. Det finns ju massor av duktiga åkare som prisar dessa skidor (men jag vet också riktigt duktiga åkare som tycker som jag).</p><p></p><p>När du tänker på isgrepp & midjebredd måste du också ta in shape. Mer rocker tycker jag upplevs som bredare skida (negativt för isgrepp, positivt för offpist). Tycker att full-rocker-skidan RTM 84 känns ungefär som en camber skida med bredd runt 98 när det gäller kant-grepp och off-pist.</p><p></p><p>Mitt bästa råd är: tänk noga vad du prioriterar och försök att testa. Om du inte har möjlighet att testa så köp ett par RTM 84, 181cm. Det kan inte bli helt fel.</p></blockquote><p></p>
[QUOTE="Pistgubbe, post: 1054384, member: 75055"] Varje (ja, verkligen varje) skida är en kompromiss. Du säger att det är viktigt att den klarar isiga förhållanden och höga hastigheter. Du kommer inte undan att göra en avvägning hur viktigt det är med isgrepp i förhållande till off-pist-egenskaper. När folk säger att en skida har "bra isgrepp" måste du ta det som ett helt subjektivt / relativt omdöme som du kanske inte alls kommer att hålla med om. Exempel: Om man tar ett par Völkl RTM 84 (min favoritskida som jag åker med 80% av tiden) som är allmänt prisade för sina all-round-egenskaper och även isgrepp och jämför dem med t.ex. ett par Hendryx DeGüello (som är de bästa pistskidorna jag testat) så har RTM:en inte en chans. Har testat Project 100, PT 84 & PT 92, men dessa tilltalar mig inte alls. Jag hade så dåligt isgrepp med PT 84 att min åkning blev helt löjeväckande. Undrar om det är mig det är fel på. Det finns ju massor av duktiga åkare som prisar dessa skidor (men jag vet också riktigt duktiga åkare som tycker som jag). När du tänker på isgrepp & midjebredd måste du också ta in shape. Mer rocker tycker jag upplevs som bredare skida (negativt för isgrepp, positivt för offpist). Tycker att full-rocker-skidan RTM 84 känns ungefär som en camber skida med bredd runt 98 när det gäller kant-grepp och off-pist. Mitt bästa råd är: tänk noga vad du prioriterar och försök att testa. Om du inte har möjlighet att testa så köp ett par RTM 84, 181cm. Det kan inte bli helt fel. [/QUOTE]
Verifiering
Skicka svar
Forum
Utrustning
Freeride - Skidor
Allmountain skidor med låg radie för carving, tips?
Tillbaka
Topp