Allmountain skidor med låg radie för carving, tips?

Hej Freeride,

Tänkte äntligen införskaffa mig ett par egna skidor efter år och år av att hyra skidor med tveksam kvalitet...

Jag är egentligen en piståkare, som gillar att carva, fort :) Har dock mer och mer gått mot att åka offpist när tillfälle ges, så jag letar efter en skida som klarar av både och. Dock är det viktigt att den klarar av isiga förhållanden och ganska höga hastigheter, samt med kort radie (helst <18m).

Så, om det finns några tips här på vad jag ska köpa, så hade det uppskattas :)

Har kollat Armada TST och Rossignol Soul 7, men är tveksam på att de är så bra i isiga förhållanden. Har även rekat Hendryx 917, men tror det är lite över min nivå, och ev lite utanför budget :)

Är 174 lång, och väger 70kg. Min erfarenhet tidigare ligger främst i pistskidor, och då har jag kört 164. Har ju förstått att de nya rockerskidorna kan man köra lite längre, men vill nog inte köra på skidor som är längre än 180cm...

Är det Extrem Project 100 som gäller eller finns det andra tips?

Extrem skidan är bra. Du är ganska lätt men har du bra benstyrka så skulle jag tro att p 100 kan passa dig bra. Rossignol soul 7 är mer lättåkt men har inte i närheten lika bra pistegenskaper. Funkar dock bättre i offpisten. Det finns otroligt många bra skidor i denna kategori och det bästa är att prova om möjlighet finns. Är själv 185 cm och 95kg angående längd, här är samma mycket tycker och smak samt hur bindningarna är monterade. Åkte då på 186 cm om jag minns rätt och den upplevelse inte speciellt långt. Hade jag varit dig så skulle jag kolla på skidor runt 180 cm.

Tack för svar.

Ja, jag är rädd att t.ex. Hendryx är lite för styv och kräver lite mer vikt än vad jag har att erbjuda. Benmuskler ska jag väl ha hyfsat av iaf.

Svårt med Extrem, har inte hittat något ställe som säljer i Norge, förutom i Hemsedal/trysil.

Hur är Extrem PT 92 jämfört med project 100?

Varje (ja, verkligen varje) skida är en kompromiss.

Du säger att det är viktigt att den klarar isiga förhållanden och höga hastigheter. Du kommer inte undan att göra en avvägning hur viktigt det är med isgrepp i förhållande till off-pist-egenskaper.

När folk säger att en skida har "bra isgrepp" måste du ta det som ett helt subjektivt / relativt omdöme som du kanske inte alls kommer att hålla med om. Exempel: Om man tar ett par Völkl RTM 84 (min favoritskida som jag åker med 80% av tiden) som är allmänt prisade för sina all-round-egenskaper och även isgrepp och jämför dem med t.ex. ett par Hendryx DeGüello (som är de bästa pistskidorna jag testat) så har RTM:en inte en chans.

Har testat Project 100, PT 84 & PT 92, men dessa tilltalar mig inte alls. Jag hade så dåligt isgrepp med PT 84 att min åkning blev helt löjeväckande. Undrar om det är mig det är fel på. Det finns ju massor av duktiga åkare som prisar dessa skidor (men jag vet också riktigt duktiga åkare som tycker som jag).

När du tänker på isgrepp & midjebredd måste du också ta in shape. Mer rocker tycker jag upplevs som bredare skida (negativt för isgrepp, positivt för offpist). Tycker att full-rocker-skidan RTM 84 känns ungefär som en camber skida med bredd runt 98 när det gäller kant-grepp och off-pist.

Mitt bästa råd är: tänk noga vad du prioriterar och försök att testa. Om du inte har möjlighet att testa så köp ett par RTM 84, 181cm. Det kan inte bli helt fel.

Völkl RTM 84 ÄR en fantastisk skida men blir lätt osäker på hårt och slagigt underlag pga. att det är en förhållandevis odämpad konstruktion. Hårt och jämnt är inga problem men skidan är grym på natursnö och så snart det blir lite mjukare i backen ...

Ett intressant alternativ kan vara Rossignol Experience 100 som hyllas av många, jag har inte kört den själv men läs vad
@Bud66 har skrivit i min gästbok. Jag ska absolut testa denna skida om jag får möjlighet! :-) (Jag har ju ingen skida mellan 84 och 108 ...)

/MM

Hej , äger själv 1 par Völkl RTM vwerks ( samma som RTM 84 fast byggd i andra material)
En suverän skida att åka fort och carvar friskt.
Extrem skidan som jag åkte hade nästan samma bett som RTM skidan på isen men funkade väldigt bra i uppkörd pist där den va mycket bättre än RTM skidan och jag tycker den funkar bra i eftermiddags pucklar.
Extrem skidan va kanske lite styv i offpisten för min smak men funkade helt ok.
RTM skidan är ingen skida jag skulle ta om jag skulle åka en baksida ner, den funkar om det snöat över natten att åka puder i pist allt några meter från pisten.
Extrem p 100 är en kompromiss funkar bra på allt utan att briljera, enligt mig vassare i pist än i offpisten.
Kolla Völkl Mantra årets modell tror om jag minns rätt att den byggs i samma form som RTM (84) fast bredare.
Kan säkert vara en fin skida som funkar för dig.
Som sagt det är en hel djungel av skidor i denna kategori, det bästa är om du skulle kunna provåka innan du köper.
Lycka till.

Jag kan slå ett slag för Rossignol Experience 100.

Mycket trevlig och kompetent pistskida som även funkar utanför.
Dock 100mm i midjan och en svängradie på 18m? (mina är 190cm och har 22m)
Men, E100 är inte alls lika lättsvängd och kvick som tex RTM 84 är.
Isgreppet är likvärdigt mellan E100 och RTM 84.
E100 är den skida i 100mm klassen som är bäst i pist.

Sen håller jag inte riktigt med MM om att RTM:n blir osäker om det är hårt och slagigt.
Jag tycker den funkar bra till detta.
Om jag jämför med de PT84 jag hade innan så tycker jag RTM:n har ett övertag i pisten, även om det är hårt och slagigt.
Däremot, utanför har PT84:an ett övertag på RTM:n.

Läs vad Blister Gear Review skriver om skidan E100:
http://blistergearreview.com/gear-reviews/2014-2015-rossignol-experience-100-2
(svårt att hitta andra bra tester)

Som MM skriver, läs vad jag skrev i hans gästbok efter 3dagars åkning.
Jag beskriver det där som att RTM:n är lillebror till E100.
Dvs. E100 är lite större, starkare och tuffare MEN de kommer från samma föräldrar.
Tar man in Hendryx 917 i ekvationen så beskrev jag den som "den ännu äldre, större tuffare halvbrodern som är bodybuilder, har en massa tatueringar och man inte bråkar med i onödan. För då blir han elak och vrång.."

Bud66 sa:
Sen håller jag inte riktigt med MM om att RTM:n blir osäker om det är hårt och slagigt.
Jag tycker den funkar bra till detta.
Kan möjligtvis bero på åkarens tekniska färdigheter ... ;-) Men personligen föredrar jag en mer dämpad konstruktion när det rasslar under skidorna.

/MM

Någon som testat både E 100 och E 83? Är det helt olika skidor? (Min son har ett par E 83, men jag har inte ens brytt mig om att testa dem i tron att de är alldeles för mjuka för mig.)

Tack för alla svar :) Verkligen en djungel om man inte har tillgång till att testa massa olika alternativ.

Ross E100 verkar ju som ett bra alternativ, även RTM 84. Däremot känns ju RTM mer som en pistskida för offpist än tvärtom. Kanske är det det man borde ha med tanke på tiden man spenderar på de olika ställena.

iom att jag är såpass lätt som jag är, så har jag omvärderat TST lite efter läst lite mer tester. Många anser att det faktiskt är riktigt bra grepp i hårdare före. Det är ju ett lite billigare alternativ, men funderar på att köra ett år på dessa för att sedan gå vidare och se om jag ska rikta in mig på en skida mer som E100, RTM eller PT 92 / PT100.

Någon som har erfarenhet av Kästle FX94? Verkar som ett bra alternativ, men ont om snack om den på nätet.

Jag är 186 och väger 82 Kg. Toknöjd med mina Armada TST 192!

Provåk om du har chansen, bästa sättet. Jag har bara provåkt project 100 en förmiddag och upplevde det som en grymt bra skida, åkte nog bättre/snabbare med den i pisten men jag upplever TST som en klart roligare mer lekfylld skida än P100.

Om du kollar på Armada TST kanske du även ska kolla på Armada KUFO, om du inte behöver twintipen dvs.

Om du funderar på RTM skidan så ser jag att stadium säljer RTM 81 för halva priset. Den vann bästa frontside skida förra vintern. (Åka skidor skitest) En killer för 3500:-
Jag har gjort så att jag har 2 par skidor som kompletterar varandra för att slippa allt strul och kompromissande med att ha en skida.

Kör på ett par Soul 7, isgreppet är bra om man ligger i och verkligen sätter kanterna i backen. Det tar dock en del på benen kan jag säga, haha.

Soul 7 är bra men har inte i närheten det isgreppet som Extrem eller Völkl har. En mycket trevlig skida, men mer inriktad åt offpist tycker jag.

Jag körde TST på riktigt hårt underlag i vintras (-20C) och tyckte de höll riktigt bra. Men man får vara noga med kantställningen, annars glider de lite. Testade också Project 100 och när det blev uppkört och puckligt tyckte jag själv att jag kunde trycka på hårdare med TSTn för att jag hade bättre kontroll. De är ganska olika skidor, project har två lager titanal tror jag så för mina 75kg var de för bastanta (men helt klart bättre när det var pistat eller isigt).

men kan varmt rekommendera TST som skida om du vill köra både pist och lite djupare!

För att återgå till början av tråden en sväng...

Följande från en med 20 kg mer än TS:
Om man har Extrem P100 med i bilden behöver man inte vara rädd för årets Hendryx 917. P100 känns tyngre och lugnare, 917 är litegrann mer lättsam - fast med grymt grepp.
Ännu lättare och krispigare är nya Völkl Mantra, mycket trevlig.

PT92 är en på-eller-av-skida tycker jag. Åk den aktivt och hårt eller sätt dig och fika...

Efter att ha läst den här tråden är jag rätt nyfiken på TSTn, jag också.

Håller med, skidor som ska testas när tillfälle ges är tst samt Extrem Opinion 108.

Senast ändrad:
Tack för alla svar :) Var helt inne på att köra en säsong eller två på Armada TST för att sedan se om jag skulle ha en styvare pistskida eller mer mot offpist. Dock fanns inte TSTn kvar någonstans i 183 cm, som jag absolut behövde.

Så nu blev det istället Atomic Alibi 180 cm, med STH2 bindningar :)
http://www.skipass.com/guide-matos/atomic/alibi-1.html

Tror det blir en ganska bra setup för mig till att börja med. Testkört idag i hård konstsnö, och det var riktigt bra grepp. Första gången jag kör på en sådan typ av skida, och lättmanövreringen var över förväntan :)

En skida som borde ha nämnts här tycker jag är Salomon Q-LAB (105). En riktig favorit som prickar den där gyllene balansen mellan hanterbarhet och pondus. Jag har bara testat den i 183, men det tycker jag är en perfekt längd som Sverige-allround. Det får upp tempot så att säga.

Opinion 108 kommer bli riktigt fin som allroundval ser det ut som. Dvs om man vill dra lite mer åt indragshållet och hanterbarhet utanför pisten. (98:an tycker jag inte kvalar in i pistsmiskarkategorin, då Extrem väljer att göra den lite lekfullare så att den bättre kompletterar P100).

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp