Allmountain skidor

• Trådstartare Trådstartare Deleted member 163464
  • Start datum Start datum
D

Deleted member 163464

Guest
Allmountain skidor
Hej! Ska köpa mig ett par nya skidor och funderar på ett par som både passar i pisten och utanför. Har åkt i många år men har haft ett uppehåll på ett par år nu. Har alltid haft carvingskidor men är nu intresserad av något med bredare midja som funkar i mer uppkörd pist och även utanför pisterna. Har funderat på Rossignol soul 7hd 2018, men funderar om det blir ett alltför stort hopp från vad det jag tidigare har kört på, rädd att det ska kännas klumpiga? funderar annars på ett par Rossignol sky 7hd 2018. Vad är fördelar och nackdelar med dessa skidor? Är skillnaden stor i pist och offpist i jämförelse med dessa två skidor?

Har nån nått annat tips på skidor i samma prisklass?

Jag väger 80kg och är 175cm lång. Har som sagt åkt mycket tidigare och gillar en del fart med stora svängar och även en del offpiståkning såklart!

Tacksam för svar.

Allmountain skidor
Jag har haft förra årets Soul 7 HD och den fungerade bra i pisten. Körde på 188cm och väger 80kg (182cm)
Då den är väldigt lätthanterlig så kan du säkerligen köra på 188cm.
Är du duktig åkare som kör på rena skär i pisten så tror jag inte du kommer få några problem med piståkningen med den bredden när det gäller Soul 7 HD.
Det är en lättsväng och och lätthanterlig skida som sagt och klarar relativt höga farter utan problem och klarar knixig skogsåkning i lössnö.
Riktigt isig pist kanske inte är det bästa underlaget men med bra teknik så fungerar det riktigt bra också.

Har bytt till Atris inför i år som jag i och för sig hade testat innan. Men är inte helt övertygat att de är bättre, framförallt till skogsåkning, (möjligen i hårdare pist). Kan i så fall bli att jag byter tillbaka till Soul 7 HD fast årets modell då.

Ska tillägga att jag ändå är lite sugen på ett par rena pistskidor att bränna på med i isig pist. Men ska du bara en skida så skulle jag inte tveka på att köpa en 100+ skida om målet är att få bra offpiståkning.

Senast ändrad:
Allmountain skidor
Tack för svar! Det låter bra, men hur tror du skillnaden på Sky är jämfört med Soul, blir den alltså något bättre i pisten och tappar en del på offpiståkningen då?

Var förbi en buktik i stan idag och fick erbjudande att köpa K2 poacher 96 2018 till ett bra pris med bindning, är den skidan nått att ha?

Allmountain skidor
Sky 7 hd är sannolikt väldigt lik Soul 7 hd men snabbare från kant till kant då den är smalare och kommer nog kännas lite kvickare på hårdare underlag (edit: det blir ju säkerligen lite bättre grepp också då hävarmen/avståndet ut till stålkanten minskar lite) men förlorar så klart lite i bärighet i lössnön. Bara att bestämma sig för vad man prioriterar.
Vet inget om Poacher.

Senast ändrad:
Allmountain skidor
Aa okej, tack för dina svar!
Har någon annan nån synpunkt på dessa skidor eller förslag på någon annan skida?

Tillbaka
Topp