Allmountainskida

Buckethead

Medlem
Allmountainskida
Tja, tänkte köpa mina första skidor, är 17 år och har tidigare hyrt skidor av olika slag. Är ute efter en skida med twintip som funkar bra främst i pist men även i enklare offpist, åker inte jättemycket park men tycker att twintips är roligare att åka på. Finns det några skidor för ett hyffsat pris ni kan rekommendera? är 188 cm lång.

Allmountainskida
Nästan alla skidor faller inom kategorin "har twintip" om man med det menar att det ska gå att åka baklänges med den. Om du däremot vill ha en skida med jib-inriktning handlar det om skidor med centrerad balans och symmetrisk form. Du bör för det första ta dig en funderare på vilken bredd du ska satsa på. Utan att ha sett dig åka tycker jag att du bör hamna runt 95-100mm. Då får du ett smidigt paket som ändå beter sig acceptabelt i pisten. Upp mot 105 fungerar väl det med, men börjar du närma dig eller går över 110 behöver du ha ett par pjäxor som sitter bra nog och är hårda nog för att driva en sådan skida. Neråt 90mm och därunder blir smalt när du väl hamnar utanför pisten.

Det handlar också mycket om vilken känsla du vill ha i en skida. 100mm-segmentet innehåller allt från superspänstigt rappa kolfiberlagg till metallstinna pistinriktade skidor med racegener. Jag skulle spontant gissa efter tonen i inlägget att du letar efter något som är relativt lättsamt, men som ändå håller emot skapligt i pisten. Det innebär i de allra flesta fall en klassisk glasfiber/träburen konstruktion och du gör nog bäst att hålla dig ifrån både kolfiber och hellagersmetall.

Här har du en sann jump-on-and-go rolig skida till rimlig peng:
http://www.sport-conrad.com/ski-alpin/ski/big-mountain-powder-ski/automatic-102-sc.html

Eller
http://www.lannasport.se/sv/articles/2.3350.168052/rossignol-sin-7-15-16

Nåt i den stilen tror jag passar dig. Det är friåkningsbalanserade allrounders i 100mm-klassen. Vill du har mer centerbalans är det däremot inte helt rätt, men det är en fråga som du själv får ta ställning till. De flesta mindre bevandrade åkare som bara känner lite på parken trivs inte med mittmonterat enligt min erfarenhet.

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp