Allround bräda, vilken?

lysero3

Ny medlem
Allround bräda, vilken?
Tjena!

Jag har nu i vår bestämt mig för att satsa mer på min snowboardåkning än vad jag gjort innan och nu tänkte jag kolla in lite brädor o bindningar för ett möjligt köp. (Jag är extremt okunnig när det gäller utrustning, så don't judge :P )
Jag åker rätt mycket i pisten, men gillar att ta små äventyr till parken och en bit utanför pisten. Därför söker jag en "allround" bräda. Jag är 191 cm lång och väger ca 90kg. Antar då att brädan ska vara ca 170-175cm. Men flex å sådant har jag ingen aning om. Dock så vill jag inte bränna allt för mycket pengar, för jag har inte så mycket :P

Bindningar är oxå något jag vill ha hjälp med. Vet inte riktigt hur man ska tänka när man köper sådant.
Skostorlek 44-45.

Det ända riktiga jag har är nog mina boots. Ett par Burton nånting som jag i vintras hade extrem glädje av.

P.S Detta blir mitt första riktiga snowboard köp. Har i 3 år åkt på en bräda med märket EXTREME och ett par warp-bindningar. HE-HE

Hoppas ni förstår mig. Annars är det bara att fråga vad jag menar! Hajj :)

Senast ändrad:
Allround bräda, vilken?
Köpte en Burton Blunt förra vintern.. är extremt nöjd.. allt sammans gick på ungefär 6 papp med skor, bindningar och bräda då. brädan kosta ungefär 3600 och bindningar burton custom ungefär en tusing.

Allround bräda, vilken?
Här har du några grymma brädförslag:

Lib-Tech Skunk Ape 172 eller 168
Gnu Riders Choice 166W
Smokin KT-22 172 eller 166W
Never Summer Legacy 170 eller 166
Unity Dominion 170W

När det gäller bindningar tycker jag att ett par Flux eller Union för ca 2500 ger väldigt bra valuta för pengarna.

Allround bräda, vilken?
Burton duce, eller den burton brädan som är som fishen fast med twin tip.
Kan rekomendera Northwave boots och ride delta bindning, gjorde så att jag började åka bräda igen.

Allround bräda, vilken?
Håi Doughboy!

Var kan man köpa Lib-Tech eller Gnu brädor i Sverige? (Ingen tycks sälja dem i Finland nuförtiden.) Jag är också 191, väger 88 kilo, men ville ha Gnu Riders Choice 158 w eller Lib-Tech Skate banana 159 w som en jibbräda. (jag har gått till kortare brädor år efter år, började från 172, i vintras var jag nöjd med en 163 bräda i ST. Anton puder och tycker att nån ännu kortare räcker till).

Allround bräda, vilken?
KaitsuH sa:
Håi Doughboy!

Var kan man köpa Lib-Tech eller Gnu brädor i Sverige? (Ingen tycks sälja dem i Finland nuförtiden.) Jag är också 191, väger 88 kilo, men ville ha Gnu Riders Choice 158 w eller Lib-Tech Skate banana 159 w som en jibbräda. (jag har gått till kortare brädor år efter år, började från 172, i vintras var jag nöjd med en 163 bräda i ST. Anton puder och tycker att nån ännu kortare räcker till).
Lib och Gnu finns på rätt många ställen i Sverige. www.boardlife.se, www.junkyard.se, www.boardstore.se, www.hollywood.se är några webbutiker. Det borde inte vara några större problem att få tag på en Gnu RC 158W. Skulle kanske kunna tänka mig att SB 159W är lite svårare att hitta. Jag tycker iofs att SB:n är i mjukaste laget för dig. Gnu RC är lite stiffare och passar enligt mig bättre till din vikt.

Allround bräda, vilken?
Hej!

Har någon provat Gnu Carbon Credit -brädor? Dom tycks vara ganska billiga i Hot-Zone.tv men har både magnetraction och banana formen.

Allround bräda, vilken?
Kör själv All-Mountain. Köpte nu i Januari en Burton Farm 09/10 samt ett par Burton Cartels 09/10, och kan inget annat än rekommendera både bindning samt bräda. För All-Mountain ligger de helt rätt i mjuk-/hårdhet ~ 5.5 - 7. Till detta kör jag ett par Burton Ruler-boots 09/10 med 11 i size, i skor har jag ~ 45. Sikta på en bräda över 252 i bredd över midjan, bindningar i L.

Jag skulle vilja passa på att rekommendera, som folk ovan, att du kikar på Lib-Tech, Gnu samt Burton. De har riktigt bra 'all-around' brädor som du är ute efter. Jag själv är 185, 85 kg och min bräda är 161 med L i bindningar samt 11 i strl i bootsen.

Lycka Till!

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp