Allround objektiv till Nikon D80?

svensk

Medlem
Tjena, jag har en Nikon D80 med objektiven Nikkor 18-55 och 55-200.
Tar kort på det mesta så som skidåkning och andra sporter, porträtt, natur m.m.
Tycker det börjar bli lite halv segt att gå runt och byta mellan två objektiv beroende på hur mycket jag vill zooma.

Hade därför tänkt mig fixa ett mer allround objektiv liknande 18-200 eller 18-250.
Grejen är att jag kan i stort sett ingenting om utrustningen som jag har, utan bara provar mig fram och tar kort. Så behöver lite hjälp med vad för objektiv som kan passa mig och vad alla siffror och sådant betyder som står bakom i namnet. T.ex. "Tamron 18-200/3,5-6,3 XR Di II Macro". Vad står "3,5-6,3 XR DI II Macro" och liknande grejer för? Vad ska jag leta efter? Hur vet jag att objektivet passar till min kamera osv?

Priset jag hade tänkt betala är upp till 4-5k, men om det finns grejer som är helt ok för lite mindre så är det mycket bra.

Ska såklart ner till fotoaffärer här i stan senare, men kände att jag vill ha lite kött på benen innan jag beger mig ner och börjar snacka siffror och allt som man inte förstår och står där som ett fån. Har kollat runt lite här i forumet och ser att många kan mycket om kameror och objektiv så hoppas ni även kan hjälpa mig! :)

Tack på förhand,
Johan

Hej Johan! Jag har också en D80:a, grym kamera!

jag är inte otroligt teknisk kunnig (eller intresserad för den delen) men kan iaf reda ut lite... 18-200 är alltså zoomen, och de övriga siffrorna är bländaröppningar; alltså för tamronet inte speciellt ljusstarkt 3,5 - 6,3. Men ska du bara fota skidåkning borde det fungera utmärkt! Ju lägre siffra, desto större bländare. 6,3 kanske blir lite stort tom i fullt dagsljus? Vad säger ni andra?

Någon här kan säkert mer, och kolla i fotobutikerna också. 4-5 k räcker säkert till ett riktigt hyfsat objektiv!

Senast ändrad:
Du vet att objektivet passar om det har Nikonfattning och att det är ett DX-objektiv.
Nikons egna 18-200 är ett riktigt bra objektiv, snåla inte genom att köpa Tamrons alternativ är min åsikt.
Som sagt så är just skidåkningsfoto inte så känsligt för ljussvaga objektiv men man fotar ju mer saker än så. Dock så har inga av dessa allroundobjektiv mindre bländartal så då är det Nikons ojbektiv du ska gå på.

hinner tyvärr inte läsa tisigare inlägg men jag vill bara säga att LÄGG PENGAR PÅ OPTIKEN.

Om jag fick välja ett riktigt billigt kamerahus och en superglugg så hade jag tagit det framför en D3 med sämre objektiv utan att blinka.

Bara ett exempel så du förstår skillnaden och varför det kanske tom är onödigt för dig att köpa nytt billigt objektiv.
Jag har också en D80 med ett kitobjektiv 18-135mm tror jag, billigt enkelt men okej. Sen har jag ett fast 50mm 1,4. Ett objektiv från nikkor/nikons proffsserie. När jag va på freestyle.ch så tog jag en del bilder med mitt kitobjektiv på zoom 135mm och det blir riktigt dåligt, även om jag lyckades få ner slutartiden. Problemet blir också att bländartalen blir väldigt höga när du zoomar mkt på billiga objektiv och då kan du inte ha så snabb slutartid.

Bytte till mitt 50mm och tog några kort. Det objektivet är så mycket bättre än kitobjektivet jag fick med min D80 att när jag la in bilderna i min dator och klippte ut åkare ur 50mm bilderna så blev han BETYDLIGT skarpare än när jag hade 135mm zoom med kitobjektivet.

KÖP INTE billig optik bara för att ha ett vist millimetertal. Det blir bara sämre. Kolla begagnande objektiv också, finns en hel del.

Nu ska jag åka och hämta nya skidor =D

Köp inte Tamron objektivet. Ok att det är billigt, men man får oxå det man betalar för. Prova att hitta ett begagnat objektiv av bättre kvalitet.

Alltså man tror ju att ett 18-200 ska vara 18-200 men de är inte riktigt så . I själva värket blir de typ 36 mm istället för 18 så köper du de objektivet så mister du den vida vinkeln du har på ditt 18-55. De är lika med vidvinkel ett 10-20 blir snarae 16 om du inte har i fullfortamare då blir de 10. Och när jag fick höra hur de var så skippade jag min ide om att köpa sånna objektiv som du är ute efter så nu byter jag imellan istället. Och lika billiga zoom objektiv oavsett märke är oftast inte speciellt ljus känsliga. Så du måste ha långa slutare och de funkar inte speciellt bra om du ska fota rörliga motiv som skid åkare, om de inte är sol och fint väder då ! Riktigt bra och ljuskänsliga objektiv kostar runt 14000. Och sen såg jag folk hade skrivit att du inte ska köpa tamron och sigma och rikta in dej på märkes objektiven. Men de tycker inte jag fan sigma har ju endel riktigt grymma gluggar så dom gör verkligen inte dåliga grejer som endel får dom att framstå !

Håller med hellbergarn, det lönar sig i princip alltid att lägga pengar på dyrare objektiv över hus. Jag personligen hade sparat pengarna och sedan uppgraderat de objektiv du har, men köra på två stycken separata, en normalzoomo (18-55) och en tele (55-200)

Sedan det mr_smiskad säger stämmer inte helt.

18mm kommer att se likadant ut oavsett vilket objektiv du har (18-55 e. 18-200), på samma kamera. Skillnaden är om du skulle byta till en FX kamera (full sensor) Då är 18mm genast mer vidvinkel.

DX brännvid x 1.5 = FX brännvidd. Finns tonvis med info på nätet om detta.

För att se vad alla förkortningar betyder är det enklast att gå in på tillverkarens hemsida och kolla.

Tack för alla svar!

Kollat runt lite mer på olika sidor, så som nikon.se så jag fått lite mer koll samtidigt som jag läst här.

Hur stor bländare tycker ni att man ska leta efter?
Stod nere vid landningen ett tag under Winter Jam och fotade lite med mitt 55-200 objektiv som har f/4-5.6. Tyckte det blev ganska mörkt även om jag körde med hög ISO och hyfsat lång slutartid, bara så de inte blev suddiga.
Kanske hade andra fel inställningar..?

Och slutligen, vad är det för märken man ska kolla efter (som nikons egna, ..), och vilka ska man undvika (som Tamron, om jag inte fattar det hela fel?)?

Johan

Med tanke på de objektiv du har avråder jag dig verkligen från ett 18-200!

Satsa pengarna på t.ex. 50mm 1,8 och något vidvinkel typ sigma 10-20! Varför inte Samyangs billiga fisheye?

Manitou sa:
Håller med hellbergarn, det lönar sig i princip alltid att lägga pengar på dyrare objektiv över hus. Jag personligen hade sparat pengarna och sedan uppgraderat de objektiv du har, men köra på två stycken separata, en normalzoomo (18-55) och en tele (55-200)

Sedan det mr_smiskad säger stämmer inte helt.

18mm kommer att se likadant ut oavsett vilket objektiv du har (18-55 e. 18-200), på samma kamera. Skillnaden är om du skulle byta till en FX kamera (full sensor) Då är 18mm genast mer vidvinkel.

DX brännvid x 1.5 = FX brännvidd. Finns tonvis med info på nätet om detta.

För att se vad alla förkortningar betyder är det enklast att gå in på tillverkarens hemsida och kolla.
Jaha jag trodde inte de. Och jag var in på en foto affär och frågade om jusst ett 18-200 och han sa att de skulle bli snarare runt 36. Och jag har även hört samma sak på flera andra håll. Ja nu klickade de till här. Alltså är ju 18 runt 30 på mitt 18-55 också, jävla tur du sa att de var så på alla 18 för jag har hört att 10mm är runt 16 och jag har inte vart så sugen på ett 10-20 efter som jag trodde att 18 på min var 18 och de är ju inte stor skillnad på 2mm. Så TACK för upplysningen !

svensk sa:
Tack för alla svar!

Kollat runt lite mer på olika sidor, så som nikon.se så jag fått lite mer koll samtidigt som jag läst här.

Hur stor bländare tycker ni att man ska leta efter?
Stod nere vid landningen ett tag under Winter Jam och fotade lite med mitt 55-200 objektiv som har f/4-5.6. Tyckte det blev ganska mörkt även om jag körde med hög ISO och hyfsat lång slutartid, bara så de inte blev suddiga.
Kanske hade andra fel inställningar..?

Och slutligen, vad är det för märken man ska kolla efter (som nikons egna, ..), och vilka ska man undvika (som Tamron, om jag inte fattar det hela fel?)?

Johan
Tjena Johan

Jag ser på datumet och tänker att du säkert redan köpt en glugg, och kanske redan fått info när du köpte den men tänkte försöka förklara lite ändå.

Om du tänker att ditt objektiv är en tunnel så blir det ju "svårare" för ljuset att komma in när tunneln är lång. Alltså när du zoomar max blir f-talet högt så vid ditt ex. "tamron 18-200/3,5-6,3 XR Di II Macro" har du ett f-tal som heter 3,5 vid 18mm brännvidd och 6,3 vid 200mm
Detta f-talet är en siffra på bländaren, där ett litet tal är en stor bländare mycket ljus in i kameran och ett stort tal är liten bländare lite ljus in i kameran.
Sedan har vi ju slutar-tiden, där ett högt nummer betyder betyder mindre ljus in i kameran. 1/250 innebär att slutaren är öppen i en 250-dels sekund och 1/500 hälften så länge alltså hälften av ljuset in i kameran.

När man skall fota fungerar det ju som följer att för varje helt bländar steg du ändrar åt något hål,l kan du öka eller reducera tiden kameran är öppen motsvarande (slutar-tid). Det samma gäller med ISO talet
Så en exponering som är perfekt vid: 1/250 slutar-tid och bländare f-tal 5,6 är också perfekt vid 1/500 och bländare f-tal 4.
Istället för att ändra bländar talet kan du minska ISO talet för samma resultat alltså 1/250 f tal 5,6 iso 400. Fungerar vid 1/500 f-tal 5,6 men ISO 800. Problemet med höga ISO tal är ju att man kan få oönskat brus i bilden vilket inte ser roligt ut.

När du fotar skidåkning gäller det ju att komma ner i f-tal för att få in så mycket ljus som möjligt, för att på så sätt få en så kort slutar-tid som möjligt för att få skarpa bilder. Men som du säkert har märkt kostar ljus starka zoomar väldigt mycket pengar. Men som sagt för varje helt bländar steg du kan gå ner, kan du öka till häften av slutar-tiden.

Hoppas du blev lite klokare, jag vet att detta är lite rörigt men det handlar ju om att få bilder som är skarpa och du har större chanser för detta med ljusstark optik.

Lycka till med ditt foto intresse och hoppas det blir många fina bilder

Om du verkligen vill ha ett objektiv med långt brännvidds uppfång så kan jag rekommendera att köpa ett begagnat Nikon 18-200 VR.. Viktigt att det är original och inte tamron, sigma lr någon sånt skitmärke..

Själv föredrar jag fasta (=ingen zoom) ljusstarka objektiv. OTROLIGT mkt bättre bildkvalité!! Man lär sig även att bli mer kreativ då man får flytta på sig själv istället för att fjolla runt med en zoom. ; ) 50mm f/1,8 är ett måste för alla fotografer! Väldigt billigt och riktigt riktigt trevligt objektiv.

Lycka till!
Oskar

www.flickr.com/oskarbakke

Tillbaka
Topp