Allroundskida för alperna

• Trådstartare Trådstartare DP95
  • Start datum Start datum
D

DP95

Guest
Hej!
Vet att frågan varit uppe massvis med gånger. Har läst timtals i olika trådar men blir inte klokare, snarare mer förvirrad. Har tänkt köpa skidorna på reorna till våren. För att komma till saken så åker jag idag på ett par Völkl Bridge 179cm som enda skida. Tycker denna fungerar perfekt för svenska berg och är nu ute efter en skida att använda vid resor till alperna m.m. för att bara behöva släpa på ett par på flyg osv. Fokus ska ligga på offpist.

- Nuvarande skidor: Völkl Bridge 179cm
- Vikt: 63kg (kommer att öka i vikt kommande åren)
- Längd: 177cm
- Åkstil: Glida runt i offpisten och hoppa/droppa ner för mindre klippor och naturliga hopp m.m. blandat med
hårade åkning utanför pisten, ibland ngn sväng även i pisten (men oftast som transportsträcka).
- Erfarenhet: Har ca 12 år på skidor bakom mig. Ska inte kalla mig för en avancerad åkare men har inga problem
med att åka i alla backar, snöförhållande både i och utanför pisten i höga farter.

Fokus ska som sagt ligga på lössnö-egenskaperna, men skidorna ska även gå att ta något åk med i pisten. Värderar dock offpisten mycket högre. Park är inget för mig och landar/åker aldrig baklänges. Vill ha en skida som jag även kan utvecklas med som åkare. Har som måttstock tittat på skidor med ett midjemått på ca 115mm, eftersom jag anser det komplettera mina 95mm Bridge bra och tror att det kan vara optimalt som enda skida för alperna.

Skidor som jag tittat på:
Atomic Automatic
Salomon Q115
Line Mr Pollards Opus
Rocker 2 122 (för breda?)

Hoppas på info från personer som åkt på dessa skidor eller som har något nyttigt att dela med sig om. Även förslag på andra skidor är välkomna!

Senast ändrad:
Jag finner det något svårt att utläsa vilken typ av åkning du vill syssla med, har jag förstått det rätt om du är på jakt efter en hyggligt lekfull skida? Har du något exempel på någon du skulle vilja åka som? Trivs du så pass bra med dina Bridge att det du egentligen letar efter är en uppskalad bridge?

En sak jag är säker på är att med är att skidor som cmd the wizard, moment bibby, extrem project opinion och line sick day passar klockrent in med de andra skidorna du har på listan.

Jarle sa:
Jag finner det något svårt att utläsa vilken typ av åkning du vill syssla med, har jag förstått det rätt om du är på jakt efter en hyggligt lekfull skida? Har du något exempel på någon du skulle vilja åka som? Trivs du så pass bra med dina Bridge att det du egentligen letar efter är en uppskalad bridge?

En sak jag är säker på är att med är att skidor som cmd the wizard, moment bibby, extrem project opinion och line sick day passar klockrent in med de andra skidorna du har på listan.
Helt rätt, en något mjukare lekfull skida är vad jag är ute efter. Jag vill dock att den ska gå att utvecklas på. Trivs bra på mina Bridge som jag har idag men känner inget behov av att skidan ska vara "en uppskalad bridge", testar gärna nya skidor och märken då min kunskap är rätt begränsad. Ska kika på skidorna du nämnde :)

Åker själv på Automaticsen och gillar dem skarpt. Står 2,5 cm framför rekomended (tror jag) och diggar det mycket bättre än rekomended som jag testat tidigare. Ska nämnas att rekomended är ganska långt bakom TC. Är 171 och väger 65 isch, kör på 186 cm. Bra längd för mig, skulle troligen pass dig med. Tycker inte den är så pass mycket charge över dem som formen antyder på. Men jo den är mer rakt fram än ex 122. Tyckte de var som stora snowblades när jag testade dem (170 cm=för kort). Det är mer popp och de är mer lekfulla än Q 115 som jag tyckte hade en stabilare och plattare tail.

Jag gillar att hålla ganska hög fart och hoppar på det mesta jag kan hitta. OtroligT bra flyt i dem, vältestade i puder från världens hörn. Bättre än opinion som jag dök med. Tycker dom går bra i uppkörd terräng men pressar du på bra blir det något fladdrigt där fram. Lätta att slänga på sladd bara man har lite tryck på plösen.
I pisten går dem bra men oslipade krävs det snällt före. Inget jag brytt mig om då jag endast kör i pisten (för nöjes skull) om jag hittar mancheter vilket dom är mycket roliga på.

Det jag saknar är lite mindre svingvikt pga att jag snurrat lite mer med tiden.

Sitter själv och vill teståka/köpa ett par Nordica Patron. Kolla på dom med.

Senast ändrad:
Goora sa:
Åker själv på Automaticsen och gillar dem skarpt. Står 2,5 cm framför rekomended (tror jag) och diggar det mycket bättre än rekomended som jag testat tidigare. Ska nämnas att rekomended är ganska långt bakom TC. Är 171 och väger 65 isch, kör på 186 cm. Bra längd för mig, skulle troligen pass dig med. Tycker inte den är så pass mycket charge över dem som formen antyder på. Men jo den är mer rakt fram än ex 122. Tyckte de var som stora snowblades när jag testade dem (170 cm=för kort). Det är mer popp och de är mer lekfulla än Q 115 som jag tyckte hade en stabilare och plattare tail.

Jag gillar att hålla ganska hög fart och hoppar på det mesta jag kan hitta. OtroligT bra flyt i dem, vältestade i puder från världens hörn. Bättre än opinion som jag dök med. Tycker dom går bra i uppkörd terräng men pressar du på bra blir det något fladdrigt där fram. Lätta att slänga på sladd bara man har lite tryck på plösen.
I pisten går dem bra men oslipade krävs det snällt före. Inget jag brytt mig om då jag endast kör i pisten (för nöjes skull) om jag hittar mancheter vilket dom är mycket roliga på.

Det jag saknar är lite mindre svingvikt pga att jag snurrat lite mer med tiden.

Sitter själv och vill teståka/köpa ett par Nordica Patron. Kolla på dom med.
Automaticen låter inte alls dum som du beskriver den. Har läst om att den är väldigt benägen att svänga, ibland nästan för mycket. Inget som du upplevt?

Har tidigare haft ett par mittmonterade parkskidor (före mina bridge) och gillar egentligen inte att ha för mycket tail (centermonterat). Line Opus ska ju monteras rätt nära mitten vad jag nu förstått, vilka andra skidor som föreslagits "lutar" åt samma håll? Kanske går att göra listan lite kortare om dessa utesluts.

Anledningen till att Automatic skulle kännas överstyrd tippar jag på kommer från att många är ganska vana att köra på skidor som är monterade ganska långt fram och har betydligt mindre taper än Automatic.

Mer eller mindre alla skidorna som listas (med ett frågetecken på Q115) har rekommenderad montering som är längre fram än Automatic. Att montera mellan -2,5 till -5 tycker jag inte ska jämföras med ett par mittmonterade parkskidor (vilka skidor var det förresten, var de symmetriska till skärningen, spelar ganska stor roll).

Formmässigt ligger Wizard och Opus varandra nära, Automatic och Opinion ligger inte heller jättelångt ifrån varandra (även om Opinion inte har fullt lika dominant nos). Wizard och Opinion har rätt lika kärnor, exakt vad som skiljer dem åt kan säkert
@AreSkidfabrik svara på, jag gillar dem båda skarpt men föredrar Wizard, mycket på grund av min åkstil och vad jag är van med. Vill du ha någonting som fortfarande är lite nosdominant men inte fullt lika mycket som Automatic låter Opinion som ett klockrent val.

Jarle sa:
Anledningen till att Automatic skulle kännas överstyrd tippar jag på kommer från att många är ganska vana att köra på skidor som är monterade ganska långt fram och har betydligt mindre taper än Automatic.

Mer eller mindre alla skidorna som listas (med ett frågetecken på Q115) har rekommenderad montering som är längre fram än Automatic. Att montera mellan -2,5 till -5 tycker jag inte ska jämföras med ett par mittmonterade parkskidor (vilka skidor var det förresten, var de symmetriska till skärningen, spelar ganska stor roll).

Formmässigt ligger Wizard och Opus varandra nära, Automatic och Opinion ligger inte heller jättelångt ifrån varandra (även om Opinion inte har fullt lika dominant nos). Wizard och Opinion har rätt lika kärnor, exakt vad som skiljer dem åt kan säkert
@AreSkidfabrik svara på, jag gillar dem båda skarpt men föredrar Wizard, mycket på grund av min åkstil och vad jag är van med. Vill du ha någonting som fortfarande är lite nosdominant men inte fullt lika mycket som Automatic låter Opinion som ett klockrent val.
Var ett par 4FRNT TNK (2008) som jag åkte på förut, inte fullt lika säker längre men nästan 100 på att de var mittmonterade. Dock blev skidan helt annan att åka på när jag flyttade bak bindningen någon cm.

Min kunskap är som sagt rätt begränsad, men vill ha en något lekfullare, smidig skida där fokus ligger på offpist. Ska dock inte vara helt värdelös när man ska transportera sig i pisten mellan åken. En "alp-everyday ski" skulle man nog kunna kalla det.

Automatic
Opinion
Wizard
Opus

Är väl dessa som känns mest aktuella just nu. Q115 känns som att den kan bli lite väl hård, och mera charger än vad jag är ute efter. R2 122 kan nog bli lite väl mycket åt puderhållet för att fungera som enda alpskida.

Moment Bibby Pro känns det som att jag inte har så mycket koll på, någon som testat den och kan dela med sig av sina erfarenheter? Blir förmodligen nöjd oavsett vilken skida jag väljer men svårt att komma till skott...

Har själv ägt/äger både Automatic och Opinion. Dock hade jag mina Auto's bara monterade på rekommenderad linje, skulle i dagens läge flyttat fram en del. Jag upplevde den som tämligen livlig vilket antagligen beror på metallen i dem. Även om du inte ger någon direkt input till skidan så får du output. Benägen till överstyrning, men allt detta kan ha att göra med monteringspunkten. Gick som ett skållat troll i Pisten, och extremt rolig i fin lössnö, allt därimellan som man stöter på fick jag dem inte att riktigt gå som jag ville. Vilket är ett problem då man sällan får bara perfekta dagar på en säsong.

Opinion blev valet av skidor för året, en skida som jag trivts mycket bra med och som passar mig som handen i handsken. Upplevs ganska lika en annan favorit: Pon2oon. Mest beroende på att båda är ganska lugna och lite mer neutrala i uppförandet samt mer dämpning. Opinionen har även den fått smaka på samma typ av behandling som Auto'sen. Jag upplever att Opinion inte funkar "lika" bra i pisten (fortfarande ett bra bett, men Atomic har löjligt bra grepp i kanterna!) men fungerar däremot som en dröm på alla andra underlag. Man blir inte förvånad över skidan utan den beter sig som man tänkt sig. har för övrigt opinionen monterade på TC -4 om det är av intresse, båda skidorna är monterade med Baron/Duke för referens.

kanske vill
@Vattendroppe som även han åkt på båda lägga till något?

Hoppas jag hjälpte till lite, och inte bara gjorde livet surare för dig ;)

185-190cm, 115mm i midjan, lagom rocker, lagomt hård och en radie runt 35-50 meter så är du i mål, funkar till allt sen är det skitsamma vad som står på skidan.

Senast ändrad:

@somebody
... då faller ju samtliga alternativ bort eftersom de alla har en skärning på långt under 35 m! Men varför inte omformulera ditt råd till:

- lagom längd
- lagom hård
- lagom rocker
- lagom "shape"
- lagom radie

... så blir ju valet busenkelt!

/MM

Jag skulle säga rätt likt "sombody", min lista skulle vara som följer:

~185-190 cm lång, 115-120 mm under fot, bra dos tiprocker, spann eller plant under foten, tailrocker eller inte beror på vad du föredrar (hur lättkörd/lekfull kontra stabil/charge-ig), 22-25 meter radie, en mellanhård till styv skida (återigen, beroende på preferens, skulle dock inte köra en nudel som allroundskida, förmodligen vill du ha mjukare om du väljer en bredare skida), en del taper i tip/tail.

Jag gillade inte atomic automatic, tycker den är för svängig och har för mycket egenheter för sig. Det är visserligen skoj i pisten, där går den som en raket, men i offpist tyckte jag det var ett rent helsike. Hur jag än körde den ville de svänga mer, så jag var hela tiden tvungen att aktivt hålla tillbaka skidan om jag ville få någon som helst "surfande" åkning av det hela. Jag föredrar i alla fall helt klart en skida med betydligt mindre sväng i. Opinion 187 tycker jag går riktigt bra, men tror jag kommer trivas bättre på 194 som jag tänkte testa nästa säsong (är dock både länge och tyngre än dig, tror 187 skulle passa dig bra). Finns en hel del andra skidor också, tror att Q115 188 skulle kunna gå riktigt bra osv.

Senast ändrad:
Har läst en del recensioner om alla skidor, även tittat på en del videor på youtube. Känns som att automatic faller bort mer och mer. De som jag fortfarande tycker verkar intressanta som allroundskidor med fokus på lösssnö-egenskaperna är Opinion, Wizard, Opus. Ev. även Q115 (funderar om den blir för charge-ig?) och Moment Bibby.

Beror såklart på om man lyckas göra ett klipp på någon av ovanstående skidor. Ingen av dom är ju säkert dålig så att säga och det mesta går ju att "åka in sig på". Är det någon som känns bättre än resten eller är skidorna likvärdiga?

DP95 sa:
Har läst en del recensioner om alla skidor, även tittat på en del videor på youtube. Känns som att automatic faller bort mer och mer. De som jag fortfarande tycker verkar intressanta som allroundskidor med fokus på lösssnö-egenskaperna är Opinion, Wizard, Opus. Ev. även Q115 (funderar om den blir för charge-ig?) och Moment Bibby.

Beror såklart på om man lyckas göra ett klipp på någon av ovanstående skidor. Ingen av dom är ju säkert dålig så att säga och det mesta går ju att "åka in sig på". Är det någon som känns bättre än resten eller är skidorna likvärdiga?
Jag har kört en hel del på Q115 och på Wizard(ca 10 dagar på bägge) och ca 4 dagar på Opinion.

I ditt första inlägg där du skriver om vad du vill och vad du vill göra med den så skulle jag säga rakt av Q115. Sedan i nästa skriver du lekfull skida? Och då säger jag Wizard.

Sen säger du inte Rocker 122? Men Bibby? Bibby är ju 120 under foten? Hur får du ihop det då?

Men om jag skall säga två skidor så är det antingen Q115 eller Wizard.

Som "alp-everyday ski" väljer jag nog faktiskt....... Mmmmm svårt val där på Q115 och Wizarden....

Hasse_Lindborg sa:
DP95 sa:

Jag har kört en hel del på Q115 och på Wizard(ca 10 dagar på bägge) och ca 4 dagar på Opinion.

I ditt första inlägg där du skriver om vad du vill och vad du vill göra med den så skulle jag säga rakt av Q115. Sedan i nästa skriver du lekfull skida? Och då säger jag Wizard.

Sen säger du inte Rocker 122? Men Bibby? Bibby är ju 120 under foten? Hur får du ihop det då?

Men om jag skall säga två skidor så är det antingen Q115 eller Wizard.

Som "alp-everyday ski" väljer jag nog faktiskt....... Mmmmm svårt val där på Q115 och Wizarden....
Har fått för mig att Bibby är mer allround än Rocker 2 122, men kanske har fått det om bakfoten? Är Opinion, Wizard och Opus som känns mest aktuella. Med lekfull menar jag en något mjukare skida, smidig och absolut inte åt det chargé-iga hållet som jag förstått att Q115 kan vara. Därav tveksamheten till den. Har som riktmärke att landa kring 115mm ev. + någon mm.

Är Q115 mer åt en charge-skida som jag förstått eller är den "lekfull" ändå?

Senast ändrad:
Tänkte bara fråga varför ingen rekommenderat Rossignol Super 7 än? Är det en dålig skida? Testade nämligen lillebrorsan Soul 7 en vecka i Champluc, helt fantastiskt före och ca halvmetern i offpisten. Jag tyckte att Soulen va riktigt grym, fungerade i allt! lite smal i den djupaste snön så skulle rekommendera en bredare skida
- där av Super 7an, för Super 7 och Soul 7 är väl ungefär likadana bara att Super är bredare (116 kontra 108)

eller har jag fått fel tanke om skidan (super)?

+ någon mm? 5 mm+ är ganska mycket....

Nu vet jag inte om nya Bibby är mer allround än Rocker 122. Jag tycker iofs Rocker 122 är lika "allround" som den gamla Bibbyn men inte lika "allround" som Q115. Men framför allt så tycker jag att en skida i 120 och där utöver är för bred för att vara allround.
Jag tycker Q115 är tillräckligt lekfull för mig och då köra jag med samma inriktning som dig och inte som
@Jarle. :D

Hasse_Lindborg sa:
+ någon mm? 5 mm+ är ganska mycket....

Nu vet jag inte om nya Bibby är mer allround än Rocker 122. Jag tycker iofs Rocker 122 är lika "allround" som den gamla Bibbyn men inte lika "allround" som Q115. Men framför allt så tycker jag att en skida i 120 och där utöver är för bred för att vara allround.
Jag tycker Q115 är tillräckligt lekfull för mig och då köra jag med samma inriktning som dig och inte som
@Jarle. :D
Jag har testat nya bibbyn på extremt få underlag och under begränsad tid (Tandådalens testhelg), jag hade kunnat tänka mig att köra den som varjedagskida, men jag hade å andra sidan inte haft några problem med att köra R2 122 som det heller om man ska se till måtten (nu har jag godtyckligt satt en gräns vid 120mm för min egna del på skidor, men den är ju inte skriven i sten).
Sen huruvida de två millimetrarna extra från 118-120 gör någon väsentlig skillnad går väl att diskutera, skillnaden mellan 118-123 (jag valde här 123 eftersom jag har åkt hela säsonger på båda bredderna) är däremot påtaglig (även om det givetvis går att åka på mindre fantastiska underlag med den bredare med).

Q115 har jag inte åkt på (och jag kommer inte leta efter möjligheten, fel skida för mig, dyker den upp framför mig så varför inte) så hur den står sig mot nya bibbyn kan jag inte yttra mig om.

Äh, snart är du och leker gubbjibb med Hasse :cool:

För att ge lite extra input till tråden, antar att valet redan är gjort dock? I min mening skiljer sig nya Bibbyn rejält mot den gamla. Om jag inte minns helt fel körde jag iof på nästa års Bibby nu i påskas men den var rejält plankigare i känslan jämfört med den gamla. Dels är den 2 mm bredare men det tror jag inte spelar så stor roll, däremot var känslan mycket mer som gamla 186/196 varianten av Bibby upplevde jag. Den var väldigt lugnt och trygg men inte alls samma direkta kontakt mellan fötterna och underlaget som på mina gamla 2012 eller vad de är. På mina gamla kan man omgående ändra riktning med ytterst liten input medan de nya verkligen behöver gå klart svängen innan man kan börja på nästa.

Tillbaka
Topp