Allroundskidor som framför allt funkar i pist?

AceVentura

Ny medlem
Jag har gått vilse i djungeln av alla skidor som man kan välja på och behöver tips från folk som kan sin sak! För jag är ganska lost faktiskt...

Jag ska ner och åka skidor en längre period i Alperna i vinter och jag har tänkt att jag ska klara mig på ett par skidor. (jag åker också snowboard)
Jag har åkt en hel del skidor innan men har faktiskt alltid hyrt..
är 174 lång och väger 63 kilo.

Skidorna ska ha följande egenskaper:
1. Framför allt ska dom fungera bra i pist! Gillar medellånga "carv" och ser gärna att dom biter bra på hårdare underlag. Ofta har jag svårt att få grepp i hårda backar och börjar fladdra o grejja, kanske beror på att jag väger ganska lätt-vad vet jag.. Men jag älskar när det går fort och vill kunna känna stabilitet!

2. Jag är ingen äkta parkhängare direkt men vill ändå att dessa skidorna ska funka att hoppa med. Twintip är ett krav då det jag hittils klarar av är att åka runt på massa småhopp o göra 180s ;) ... Men har för avsikt att bli lite säkrare på hoppen och därför måste skidorna funka bra i parken med!

3. Var nere i Alperna (dock bara en vecka) förra året o det finns ju sjuka ytor opistad mark... Därför vore det najs om man kan glida på lite puder också! :)

Prio 1 är alltså en go' skida i pisten med twintip som funkar helt ok även i parken!
Så kan någon tipsa mig om en skida som skulle passa mig?! :)

Tack på förhand ! / Ace

Senast ändrad:
Vad jag har hört så borde Line Prophet 90/100 passa in bra där. Annars bör du kolla lite bland de styvare halvbreda (90-110mm midja) twintipsen. T ex; Dynastar 6th sense(osäker på namnet, gamla Big Trouble iaf) och kanske tom Armada JJ etc.

Kolla head monster. har åkt på dem i år och är nöjd funkar överallt men inte som parkskida.
funkar väldigt gött över hela berget

Utter sa:
Vad jag har hört så borde Line Prophet 90/100 passa in bra där. Annars bör du kolla lite bland de styvare halvbreda (90-110mm midja) twintipsen. T ex; Dynastar 6th sense(osäker på namnet, gamla Big Trouble iaf) och kanske tom Armada JJ etc.
+1

Gå inte för styvt om du inte väger så mycket bara.
Scott P4 är mitt förslag. 106-108mm under foten, runt 20m radie (19-23 tror jag), en aning early rise (om än så liten), gigantiskt tip/tail, lagom styv för hela berget. Går som ett lok i pisten, flyter jäkligt bra för att inte ha rocker, lekfull och lättsnurrad. Enda minuset är väl dess egenskaper på betonghård blomkålssnö, å andra sidan är det inte sådär jättekul att köra opreparerat oavsett skidor då.

Senast ändrad:
Tack för svaren! Har spanat runt lite...

Om man jämför en skida som är runt 100-115mm i midjan, allroundskida, med en renodlad carvingskida. Brukar de vara runt 80 nånting kanske? (senast jag åkte provade jag Dynastar Legend)
Blir de fetare skidorna klumpiga/tunga om man ligger o pressar i pisten?

Och hur funkar en skida som Line Prophet, Scott P4 eller t.o.m. Armada JJ att hoppa med? Jag vill även att skidorna ska vara hyffsat lätta så man kan hoppa runt till switch.

Måste även passa på att fråga vad Rocker ger för egenskap i åkningen!? (förutom att det ser rätt ballt ut då...)

AceVentura sa:
Tack för svaren! Har spanat runt lite...

Om man jämför en skida som är runt 100-115mm i midjan, allroundskida, med en renodlad carvingskida. Brukar de vara runt 80 nånting kanske? (senast jag åkte provade jag Dynastar Legend)
Blir de fetare skidorna klumpiga/tunga om man ligger o pressar i pisten?

Och hur funkar en skida som Line Prophet, Scott P4 eller t.o.m. Armada JJ att hoppa med? Jag vill även att skidorna ska vara hyffsat lätta så man kan hoppa runt till switch.

Måste även passa på att fråga vad Rocker ger för egenskap i åkningen!? (förutom att det ser rätt ballt ut då...)
Det beror ganska mycket på hur skidan är byggd, men generellt kan man väl säga att de blir lite trögare från kant till kant, knappt märkbart i vissa fall, med påtagligt i andra. Jag tror aldrig att jag har hört någon klaga på att en skida i 100-110-kategorin klaga på att skidan är för bred, har däremot hört en rad klagomål om för smala skidor. En bredare skida går att ligga på djupare skär än en smalare utan en massa plattor.

P4orna fungerade bra i parken, körde nog mer park på dem än mina "parkskidor", lätta och lekfulla som sagt. De andra två kan jag inte svara för tyvärr, Czar var lätt och lekfull den med men 40+ radie är sådär kul i pist.

På de rockerskidor jag prövat (mest czar och jimi)känns det som att svängen, i pist, blir lite fördröjd, tar lite tid innan man har i hela kanten. Men på rockade skidor med kortare radie tror jag faktiskt inte att man tänker sådär jättemycket på det, inte efter ett tag iaf, men det är ju såklart bara en spekulation. Ju längre jag åkte på czar/jimi, desto mindre tänkte jag på det. Men det är klart, prioriterar man pisten först känns det faktiskt lite onödigt med rocker, det är ju trots allt utanför pisten den används på bästa sätt.

Kollar lite på Armada Alpha 1. Beskrivs ju som en ultimat skida om man vill klara sig på bara ett par... Verkar starka på alla delar av berget, Eller?

Funkar de trots sin lite smalare midja (smalare än de andra vi nämnt i denna tråd) att åka puder med? Någon som har erfarenhet ?

Jag skulle reckomendera Ross s5, den fungerar överallt. då jag kört med dom i park, pist och offpist, och inte blivit besviken.

Eftersom du är "lost" som du själv beskriver det så gäller det för dig att hitta vad du vill ha, och inte lyssna för mkt på andra, prova mkt hyr igen t ex och byt så mkt och ofta du kan tills du vet ungefär du vill ha, då kan du få hjälp att välja.
Du försöker kombinera tre mer eller mindre motsägelsefulla egenskaper och bara du kan välja var du vill lägga tyngdpunkten. I princip allt går att åka puder med men frågan är hur kul de är och hur mkt man får slita.

"Fladder" i pisten , kan bero på bristande åkteknik, preppning av skidan eller helt enkelt en skida som inte är stabil. Är det de första två så är ju inte nya skidor bäst spenderade pengar.

Att försöka ta beslut när man inte har kunskap eller tillräcklig information går oftast dåligt.

balanselius sa:
Eftersom du är \"lost\" som du själv beskriver det så gäller det för dig att hitta vad du vill ha, och inte lyssna för mkt på andra, prova mkt hyr igen t ex och byt så mkt och ofta du kan tills du vet ungefär du vill ha, då kan du få hjälp att välja.
Du försöker kombinera tre mer eller mindre motsägelsefulla egenskaper och bara du kan välja var du vill lägga tyngdpunkten. I princip allt går att åka puder med men frågan är hur kul de är och hur mkt man får slita.
Det är klart att bara jag vet vad som passar mig. Men varför inte öppna ögonen lite genom att lyssna till vad folk har att säga?! Lite tips skadar ju aldrig!

Väl medveten om att rena PARK/PIST/PUDER-LAGG såklart är bättre. Men min plånbok tillåter inte att köpa 3 skidpar för tillfället... Så därför skrev jag här i tråden för att höra om folk kan rekommendera bra skidor över hela berget. Tycker jag har fått lite intressanta förslag hittills och det tackar jag för!

/ Ace

AceVentura sa:
Det är klart att bara jag vet vad som passar mig. Men varför inte öppna ögonen lite genom att lyssna till vad folk har att säga?! Lite tips skadar ju aldrig!
/ Ace
Det är ju ett filosofiskt problem men hur ska du veta hur du ska sortera/bedöma tipsen när du inte vet vad för nivå/åkstil/vikt de som tipsar ligger på och du inte själv har kunskap?

balanselius sa:
Det är ju ett filosofiskt problem men hur ska du veta hur du ska sortera/bedöma tipsen när du inte vet vad för nivå/åkstil/vikt de som tipsar ligger på och du inte själv har kunskap?
Kul med folk som skriver i forum bara för att käfta emot... Som sagt, lite tips skadar aldrig och jag är tacksam till folket som försöker hjälpa till! nu vet jag din åsikt också... Hur jag sen bestämmer mig för att göra är väl min ensak men man måste väl fan få fråga runt lite..?
/ Ace

AceVentura sa:
Kollar lite på Armada Alpha 1. Beskrivs ju som en ultimat skida om man vill klara sig på bara ett par... Verkar starka på alla delar av berget, Eller?

Funkar de trots sin lite smalare midja (smalare än de andra vi nämnt i denna tråd) att åka puder med? Någon som har erfarenhet ?
Skulle inte rekommendera Alpha 1, den kommer vara alldeles för smal för någon som helst seriös offpiståkning nere i Alperna. Då är JJ ett mycket bättre val, dock ganska kort svängradie och tip/tailrocker precis som Alphan, detta gör att dom blir något mer fladdriga och nervösa i hård pist.

AceVentura sa:
balanselius sa:
Kul med folk som skriver i forum bara för att käfta emot... Som sagt, lite tips skadar aldrig och jag är tacksam till folket som försöker hjälpa till! nu vet jag din åsikt också... Hur jag sen bestämmer mig för att göra är väl min ensak men man måste väl fan få fråga runt lite..?
/ Ace
Försöker inte käfta emot, försöker faktiskt på allvar hjälpa till men eftersom du inte uppskattar det så drar jag mig ur och du slipper höra mer från mig.

Har kört Head Monster 82 i 2 säsonger nu och är hel nöjd! de funkar precis till de ändamålen du raddar upp...hade nämligen exakt samma premisser när jag köpte dessa. kanske inte bästa parkskidan men som du sa 180 i små hopp funkar!

Mvh

Jag skulle rekomendera att du läser recensionerna på Hendryxskidorna här på Freeride. Jag tror att Voodoo Child eller Purple Haze skulle passa dig 172 långa.
Jag har provåkt Dynastar Legend Mythic Rider, går som tåget de är effektiva backslukare men lite styva och tråkiga i pisten, de gör sin sväng bra men där slutar det. Har också provar Head Monster 82 och de var inget vidare på hårt underlag, har inte testa i puder men 82mm i midjan låter som att den inte flyter speciellt bra. Vill du ha en skida med bra carv i hårda backar avråder jag från Monster 82 (med risk att få kritik av Calle C ;-).
Hendryx brukar vara med på skidtestarhelgerna i Sälen som brukar vara i nov. dec. Där får du koll på skäret i hård pist och det är bra det kan jag lova dig, lyckas du inte är det inte skidans fel, och i Pudret flyter de fram, de är kanske för lättåkta i pudret ;-). Optimal allroundskida.
Spana även in hendryxskis.se

Senast ändrad:
Jag gick in i den här tråden med ambitionen att läsa, tänka efter, och sedan droppa ett par tips utifrån vad jag trodde skulle passa dig i skidväg.

Men efter att jag sett hur du bemött balanselius nyanserade inlägg tolkar jag det som att du är en dryg jävel och dessutom en ny medlem här och den här kombinationen är totalt fail. Du är inte värdig mina tips.

FF förlåt att jag är en sån dryg jävel... och Tack för tipset powdercowboy! :) Jag håller på och kollar runt för fullt..

Nu har jag ju fått några tips och det är jag tacksam för! Men som vissa påpekat så är det nästintill omöjligt att veta vad som passar just mig, o detta håller jag med om, så jag ska absolut överväga att åka upp till Skidtestarhelgen i Tandådalen för att se om man kan få ett par provåk... Sjuuuukt sugen nu när höstmörkret smyger sig på och man vet att säsongen närmar sig :D

men tipsa vidare för 17! :)

Varför har ingen föreslagit Völkl Mantra? Jag är iofs i tankar att byta den mot Line Prophet 100 eller kanske Hendryx eller bara köpa en ny lite längre Mantra. Men Mantran är en förbaskat bra skida om än lite trög ibland. Om du inte har möjlighet att komma iväg på skidtestarhelgen så tror jag att Mantran är det absolut säkraste "blind-köpet" du kan göra.

Men, jag öppnade en liknande tråd under freeride-skidor och beslutade mig för att jag _måste_ testa innan jag köper nytt. Det går inte att doktorera i skidor bakom datorn så jag kommer åka upp på skidtestarhelgen i Tandådalen. Har du inte möjlighet att träffas där så är iallafall min röst på Mantran, en riktigt bra skida.

Tillbaka
Topp