Allroundskidor till rätt van kort tjej.

Ainon

Ny medlem
Tänkte nu när jag äntligen har lite pengar över uppgradera mig från mina gamla halv-trasiga skidor. Mina skidor jag har nu är 150cm långa Atomic C7,2 med R=14m (97,72,106)

Vill ha ett par allroundskidor som funkar både i pisten och offpist. Är en rätt van åkare, hur van är väll svårt att definera men har inga problem med svarta pister och är trygg i enklare offpist åkning. Har åkt sedan 5års åldern och är 22år nu så det blir några år i alla fall. Åker ganska aggressivt men är samtidigt kort och lätt (156cm, 50kg). Åker inte runt i parker och trixar blir bara några mindre hopp ibland och åker då och då i någon puckelpist. Vill ha riktiga allroundskidor!

Några spontana förslag?
Ungefär vilken längd på skidorna ska jag lägga mig på?

Har ingen aning om mina nuvarande är bra till mig då jag inte haft ekonomi att byta skidor och därav inte behövt tänka på det utan bara åkt.

Hej hej!

Mitt förslag är Völkl Aura, 156cm.
Jag köpte ett par av dessa till min fru (dock i 163cm, hon är lite längre och ca 5 kg tyngre än du)och hon är toknöjd med sina nya skidor. Enligt henne fungerar Auran betydligt bättre i pisten än hennes gamla Salomon och åker hon utanför tycker hon att skillnaden är enorm. Enligt henne är det framför allt skidans "driv" i svängen som hon tycker är så mycket bättre än de gamla skidorna.
("flytet" i snön utanför lämnar jag därhän, hennes gamla skidor gick under namnet "ubåtarna" när vi åkte utanför vilket gjort att hon har inte haft så mycket att jämnföra med:-))

Jag kan även se på hennes skidåkning att den har blivit betydligt bättre med de nya skidorna, hon har definitivt lyft sig ett snäpp!

Jag kanske även ska tillägga att min fru har två säsonger i St Anton i bagaget och är en duktig skidåkerska.

Lycka till i jakten på nya skidor!

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp