Nybörjareutrustning, brett eller smalt? långt eller kort? fort eller fort

Just4fun

Ny medlem
Hej Freeride!
Har efter många år på bräda har jag kommit fram till att jag nog vill bli skidåkare större delen av tiden iaf för att lättare kunna gå på tur och handskas med isen i backen. Åkte massa skidor i yngre år och har några dagar senaste två åren och skulle vilja påstå att det gick förvånansvärt bra, tog mig ner överallt utan problem dock med avsaknad av någon typ av finess eller finåkning men känner lite att det är prio 2... Men hur som haver har två veckor inbokat med åkning redan denna säsong, en i alperna och en i åre sen lär det bli något över påsk också. Att hyra då känns lite halvonödigt skulle jag nog vilja påstå då det kommer kosta detsamma typ . Jag är 193 och väger 93 pannor.
Först och främst hur ska jag tänka kring tillverkarns syn på nivå av åkning? ska man har ett par lättåkta skidor eller ska man dunka på med ett par avancerade på en gång som jag kan växa i?
Min spontana tanke är att jag vill ha en allroundskida typ QST 92 eller 95. Känns som att det är lagom brett och ger mig möjlighet att vara över hela berget men framförallt i pisten de första veckorna, men är det för kort med 188 cm på skidan? eller blir det alldeles för svårt att åka på? Låter mitt resonemang helt orimligt eller är jag på rätt väg?
Pjäxor tänker jag att jag låter något proffs hjälpa mig med.

Hoppas någon kunnig själ kan hjälpa mig att bli en snowboardåkare med två brädor på fötterna istället för en

POK

Avancerade skidor är inte automatiskt svåråkta. Åkbarheten är det helt andra parametrar som styr. En nybörjarskida kan vara f..n så mycket svårare att åka på.
En lättåkt avancerad skida som funkar över allt, backe och på sidan
K2 Pinnacle 95. Med Marker Griffon bindningar så är du hemma.
https://www.sport-bittl.com/en/k2-pinnacle-95-17-18::96498_1_1273.html
Ruggigt lättåkt och inspirerande kul skida att åka på.
185 cm tror jag räcker i längd.

Börjar svara, så kanske nån mer hänger på.

Längden på skidan är lite svårt att säga generellt då det beror mycket på skidans konstruktion.
Lång rocker och mycket taper gör ofta att du kan gå upp i längd.
Om du vill åka offpist på sikt vilket det låter som eftersom du vill gå på tur men ändå att det ska funka i pisten så skulle jag nog kolla på skidor runt 100-110mm bredd.Finns ju skidor som både funkar för medel och avanserade åkare. Faction CT 3.0 eller 2.0, Line Sick Day 104, Rossignol soul 7HD, Black Crows Atris Dessa är väl ganska lätta skidor som funkar till turande och inte är allt för svåråkta.
Läs på lite , här till ex. så brukar de oftast jämföra olika skidor så att man får bra förslag.

https://blisterreview.com/gear-reviews/2016-2017-faction-candide-3-0
https://blisterreview.com/gear-reviews/2017-2018-line-sick-day-104
https://blisterreview.com/gear-reviews/2018-2019-rossignol-soul-7-hd

Längd skulle jag säga runt 190 +/-5cm beroende på skida.

Senast ändrad:
Tycker du ser på bra alternativ men behöver inte vara rädd för att gå upp litet i bredd i allmänhet och kanske stabilitet pga av din vikt.

Sk. lättåkta skidor är i allmänhet mjukare än avancerade skidor. Du behöver vanligtvis än litet styvare skida om du åker fort pga av att krafterna som skidan uttsätts för är större än om du åker långsammare. En styv skida kan kännas svår att hantera i långsamma hastigheter pga att man då inte lyckas böja skidan för bästa snökontakt. Styva skidor uppskattas därför inte vanligtvis av nybörjare/mindre avancerade åkare. . Vikten på åkaren spelar ju också en liten roll då den också inverkar på krafterna som skidan utsätts för.

I offpisten, specielt om snön är mjuk och man inte gör några större hopp så vill man vanligtvis ha en litet mjukare skida som ger bättre snökontakt. I mjuk snö har man också nytta av en bredare skida då den gör att du åker mera på snön än i snön.

Om du skall tura så uppskattar man låg vikt då man går upp men för lätta skidor blir ofta ostabila om man åker fort.

Allt bygger på kompromisser om man skall klara sig med ett eller två par skidor.

Senast ändrad:
GoranC sa:
Avancerade skidor är inte automatiskt svåråkta. Åkbarheten är det helt andra parametrar som styr. En nybörjarskida kan vara f..n så mycket svårare att åka på.
En lättåkt avancerad skida som funkar över allt, backe och på sidan
K2 Pinnacle 95. Med Marker Griffon bindningar så är du hemma.
https://www.sport-bittl.com/en/k2-pinnacle-95-17-18::96498_1_1273.html
Ruggigt lättåkt och inspirerande kul skida att åka på.
185 cm tror jag räcker i längd.
Kan bara hålla med. Fick så sent som igår höra om ett par relativt nyblivna åkare, två veckor i bagaget, som provåkt sig igenom vad marknaden har att erbjuda på ett skidtest och de fastnade för Blizzard Rustler 9. The sweet spot när man letar efter lättåkta kapabla skidor tycks vara de som likt Pinnacle 95 och Rustler 9 har en del metall i sig.

Ett par marknadsöversikter från SkiEssentials.
90 mm:
100 mm:

Både Pinnacle 95 och Rustler 9 är ju klassade som relativt lekfulla skidor och borde därför passa ypperligt åt många. Top end stability har de dock inte som vissa styvare skidor.

Här är litet komentarer från blister rustler9 deepdive.

Sam Shaheen: The K2 Pinnacle 95 has a fairly similar on-snow feel to the Rustler 9. Both are light, quick, and playful. They don’t have the best top-end stability but they love to slash and pop their way down the hill.

In the end, I think skiers that want something that is very pivoty and maneuverable, but that can still carve well and holds up pretty well in off-piste snow should check out the Pinnacle 95. The Rustler 9 is better suited to those who prefer to make lots of smaller carves and aren’t as concerned with high-speed stability in rough snow.

But if you want a light, playful all-mountain ski that you can still push quite hard for its weight, I’d check out the Bent Chetler 100. The Rustler 9 is still a fun, playful ski, but it feels more comfortable at more moderate speeds.

If you’re looking for top-end stability and power in a less playful and heavier package, the Bonafide is a good option. But most people who really like the Rustler 9 aren’t going to love the Bonafide.

Senast ändrad:
Hm, är det ingen som hakar på in idé om V-Werks Katana? För någon som har åkt mycket skidor förr borde ju en Katana vara den perfekta övergången in till mer moderna skidor? Sen att det är en relativt rejäl pjäs och i det här fallet 191cm borde ju passa TS perfekt.

Katana låter mycket spännande, ska kolla mer noggrant på det när jag kommer hem! Samma sak med jämförelsen mellan de olika skidorna på filmen lär ge mig en bättre inblick.
Om jag har förstått det rätt ska jag inte vara rätt att köpa en skida som är 100mm i bredd, då det inte påverkar piståkning allt för mycket i jämförelse med 90mm. Hur avancerade skidorna är handlar mer om hur mycket jag vågar ta i. Så för att köpa en skida att ''växa'' i är det smartare att gå på den lite hårdare.

Men om jag ska bråka emot er och envisas med att köpa Salomon hur ställer ni er till det?

Vad som är avancerat eller inte är ju väldigt individuellt. När jag höll på att lära mig att åka offpist (man slutar iof aldrig att lära sig) så bytte jag t.ex. vid ett tillfälle från Völkl Gotama (sedd som lättare skida) till Völkl Katana (sågs som mer "avancerad") och det blev genast mycket enklare på grund av stabiliteten och styvheten i Katanan. Så en mer avancerad skida kan ibland vara tryggare och stabilare för dig att lära dig på. Så det är mycket viktigare att fundera kring hur du vill åka och hur du upplever olika egenskaper i en skida.

Grundlig recension av den iaf... https://blisterreview.com/gear-reviews/2014-2015-volkl-v-werks-katana

Pillard sa:
Vad som är avancerat eller inte är ju väldigt individuellt. När jag höll på att lära mig att åka offpist (man slutar iof aldrig att lära sig) så bytte jag t.ex. vid ett tillfälle från Völkl Gotama (sedd som lättare skida) till Völkl Katana (sågs som mer "avancerad") och det blev genast mycket enklare på grund av stabiliteten och styvheten i Katanan. Så en mer avancerad skida kan ibland vara tryggare och stabilare för dig att lära dig på. Så det är mycket viktigare att fundera kring hur du vill åka och hur du upplever olika egenskaper i en skida.

Grundlig recension av den iaf... https://blisterreview.com/gear-reviews/2014-2015-volkl-v-werks-katana
Katana är säkert en toppen skida. Tycker det låter litet farligt att rekomendera den med fraser som nybörjare , isig backe, mycket pist i frågeställningen.

Men han (utgår ifrån att TS är en han då 93 kg och 193 cm kvinnor är ovanligt...) är ju inte nybörjare utan har ju åkt mycket förr. Därför jag tänker att en mer klassisk shape och uppbyggnad gör det lättare att komma igång igen. Dessutom, om man är så pass lång och tung så skulle iaf jag uppleva de flesta "snällare" skidor som ganska opålitliga.

Sikta in dig på ett par enforcer, 93/100.
Två tunna lager med metal, lekfulla men ändå stadiga och vridstyva.

Slänger in en till, Opinion 108 Charger. Riktigt bra på is trots sin bredd

Inte skulle jag då rekommendera Katana V-werks till nögon som vill ta upp skidåkningen.
Visserligen en grym skida, men inte är den lättåkt.
Jag tycker oxå den är allt för styv, jag har samma kroppskonfiguration som TA
Pinnacle blir mitt val, 95 eller 105. Vill man ha ”köttigare” så är ju völkl Kendo ett säkert val. Men den nämns ytterst sällan på detta forum.

Instämmer, tror nog också att Katana V-werks kan bli lite för svåråkt trots vikten. Kräver nog lite teknik och inte bara kraft och tyngd för att komma till sin rätt.
Som du ser får du många olika förslag beroende på vilka skidor som de som svarar har erfarenhet från.
Det bästa är alltid att testa själv. Även om du inte har möjlighet att testa alla skidor så kan du i alla fall testa några olika typer av skidor vilket i alla fall kan ge dig en liten uppfattning om vilken typ av skida du gillar.

Senast ändrad:
Hallåj igen gänget!
Jag börjar bli lite klokare!
Men sitter och funderar lite på bredd och blir lite fundersam, ska man gå på 100mm eller ska man ta i lite till?

Vad tror ni om Atomic Vantage 97, Backland 107, Salomon Qst 99 eller 106?

POK

Och juste!
Hur ska man förhålla sig till bindningar?
Om jag inte har som avsikt att tura denna säsong, men förmodligen nästa, ska jag köpa bindningar som är avsedda för det på en gång eller nöja mig med ett par vanliga bindningar för tillfället och byta sen?
Salmon shift verkar ju väldigt intressant och var och testade pjäxor idag och lär bli ett par salomon där också, dock utan inserts eller vad det heter.
Kommer jag se dum ut om jag kommer helkitad med ny schysst utrustning som är över min egna kapacitet och förmåga?

Nej nej nej du kommer inte se dum ut!

Men hade dock kikat på pjäxor med tech inserts och kört på Solomon shift! :)

Jag skulle även kika på Atomic bent chetler 100!

En smalare skida är ju lättare att knata upp med men självklart sämre flyt än en bredare skida nedför

Jo! Lite dum kommer du faktiskt att se ut om du kör shifts men pjäxor som inte ens kan byta sula till tech ;) Omdu väljer sådana pjäxor är det rambindning, eller helt vanliga som gäller...

Senast ändrad:
Hej!
Titta på en skida runt 80< till <100. Med den överlever du utanför pisten men den ger dig bra piståkning.
Du kommer ändå att vilja ha en annan skida när du övergår till mer offpist :)

Hur man än vänder och vrider på det så kan man aldrig ha för många skidor ;)

//Åke

Just4fun sa:
Hallåj igen gänget!
Jag börjar bli lite klokare!
Men sitter och funderar lite på bredd och blir lite fundersam, ska man gå på 100mm eller ska man ta i lite till?

Vad tror ni om Atomic Vantage 97, Backland 107, Salomon Qst 99 eller 106?

POK
Testade Qst 106 med Shift i några dager förra vintern, och får du bra pris på den så är det nog ett bra köp. Den är väldämpad utan att vara alltför styv och går fint in i sväng. Om Qst 99 bara är en lite smalare version av 106 så kan den vara ett kanonalternativ för Åre också.
Shift är toppen och ett smidigt sätt att säkra sig för tur och pist.

Atomic Backland 107 har nog lite väl dåligt isgrepp för att du skal vara trygg på hårt före. Men den är kul att åka på i offpist och mjukt underlag.

Pillard sa:
Jo! Lite dum kommer du faktiskt att se ut om du kör shifts men pjäxor som inte ens kan byta sula till tech ;) Omdu väljer sådana pjäxor är det rambindning, eller helt vanliga som gäller...
Men salomonpjäxorna går ju faktiskt att byta till techsula ;)

Just4fun sa:
Pillard sa:
Men salomonpjäxorna går ju faktiskt att byta till techsula ;)
Jamen då så! Då kommer du inte att se dum ut. Kör bara :)

Tillbaka
Topp