Har precis köpt nya lagg, Rossignol Bandit X med Rottefella - Chilli bindning och 20 mm plattor, återkommer med resention efter nyår då jag provat grejjorna i Cham... *ler*.
Vad det gäller pjäxor kan jag varmt rekomendera Scarpa T1, som jag själv använder. Det beror förståss lite på vad du skall använda dem till (hur ofta du går på tur). Själv är jag toknöjd med mina, de är kanon i all utförsåkning, i eller utanför pisten, och komforten är kalas!! Jag brukar glömma att knäppa upp dem under lunchen... Men, jag har förstått att det beror ganska mycket på hur dina fötter ser ut. De som har lite smalare fötter brukar vara nöjda med Scarpa pjäxor i allmänhet medan de som har lite bredare (plattfötter) gärna åker med Crispi t.ex. Sjäv har jag bara haft Scarpa så jag har ingen referens. Planerar dock köpa ett par läderpjäxor till tur och skridskoåkning, något jag inte kan rekomendera med T1:orna... en akilleshäl kanske. Men, att hitta pjäxor som duger till allt är väl som att hitta kläder du kan använda året runt...
I valet av stavar kan jag bara instämma med Oskar_Neanderthal. Köp något billigt skit, de blir bara krokiga eller stulna eller bortslarvade eller... Tror du fattar... Ibland kan det vara en fördel med lite större trugor på stavarna (i lössnö). Själv har jag aldrig upptäckt något nackdel med stora trugor, förutom att det möjligtvis kan se lite "nördigt" ut, en faktor nog så viktig... Storleken på "hipfaktorbeloppet" får du känna efter själv. Det finns ett undantag och det är om du planerar att gå mycket tur. Då är det en stor fördel att ha teleskopstavar! Dels kan de försvinna lätt i packningen och dels är det en enorm fördel när man skråar eftersom man kan korta ned den staven som är mot bergssidan så man slipper gå som en fågelskrämma, vilket kan bli enerverande efter 4 timmar.
Skidor... Hmm, är du avancerad åkare? I sådana fall kan du säkert mycket mer än mig om skidor. Sjäv har jag åkt Elan Stinger (de ljusblå med bergsmotiv) vilka jag är otroligt nöjd med. Men, eftersom jag har haft turen att få lite pengar över har jag nu investerat i ett par lagg jag sugit på ett tag. Ok, skall erkänna att jag inte gjort någon större marknadsundersökning innan jag köpte dem. Som vanligt köpte jag förra årets utgående modell, något jag kommer fortsätta med!! Skidorna har kostat 5 599:- och jag betalade 3000:- med bindning (utan plattor). Skidorna är lite hårdare än Stingern (något jag hör andra Stinger-ägare klaga på men aldrig lidigt av själv, tror det var modellen tidigare än min) och även något bredare. Ok, får väl erkänna en sak till... skidorna ser j-vligt coola ut, något som bidragit starkt till mitt inköp... Hipfaktorn, du vet... Som sagt, hade pengar över och kände mig lite rik så det blev ett impulsköp av lagg och en resa till Chamonix över jul, kan man spendera pengarna bättre??
Är du intresserad av ett utlåtande på skidorna kring nyår så hör av dig!
/ C.