Alpe d`Huez..?

redman

Ny medlem
Alpe d`Huez..?
Efter en säsong i Sälen och en i Vail/Beaver Creek så är det alperna som gäller till vintern, men vart? Jag har hört att Alpe d`Huez ska vara bra. Är det någon som vet om de har en bra park där och hur är det med offpist?

Det jag är ute efter är:
-Medel stor by så att det finns lite att göra då liftarna har stängt, men ingen mega ort som Cham.
-Väl skött park som pistas ofta.
-Utmanande offpist, jag har inga problem att hika om det är värt det.
-Sol på dagarna och snöstorm på nätterna.

Är det någon som kan fixa det här åt mig blir jag gald.

/r.

Alpe d`Huez..?
hej!
var mars-månad i alpe d`huez förra vintern 2002/2003.

reflektioner:
1 off-pisten är fantastisk, utmanande och till stora delar helt borta från liftsystemen, dvs man kommer otroligt nära naturen och slipper stora massor av offpist-åkare. långt efter snöfall, kan man fortfarande hitta ospårad snö! dock betyder detta också att off-pisten är relativt svårtillgänglig om man inte känner ngn som kan visa runt. ytorna man ser från liftarna är i stor utsträckning också svåra eftersom stora klippavsatser stänger många ytor. är man riktigt vass o van att hitta i alpterräng, antar jag att man kan köpa off-pist-guideboken och utifrån den hitta sig fram. efter att ha åkt först o sen läst beskrivning av dessa nedfarter kändes detta inte som en option för mig (och än mindre då jag åker bräda). en inte liten del av off-piståkningen på baksidan slutar också med hikning 15-45 minuter.

2 half-pipen hade dom byggt högt upp på berget i anslutning till stollift, efter att ha haft den perfekt längst ner bredvid en släplift. liten, hård, hyfsat skött men obefolkad (under mars).

3 fun-parken kändes väl flack och inte så bra för seriös hoppträning. mest utformad som en boarder-cross med ett par extra hopp här o där. 1 rak rail o en båge. trysil tex tycker jag har en mkt bra park, även om den inte har så många riktigt stora hopp. åres funpark är också strået vassare än alpe d`huez med bättre stora hopp i början av backen, sedan ungefär samma flackhet/storlek på hoppen.

4 big-jumpen var uppbyggda på ett annat ställe vid släplift och var grymt stora (för tävlingssyfte).

5 utelivet är ju lite mer begränsat än de största alporterna, men under högsäsong fylls ju ett antal after-skin & nattklubbar. om det finns ett ställe för säsongare fick jag aldrig koll på dock... säsongare verkar på det hela taget inte förekomma i samma utsträckning som i många andra stora franska alporter.

min rekommendation är att åka dit om du känner någon som kan visa dig runt lite eller du kan lägga lite pengar på guide första dagarna. detta i kombination med att du har nära till la grave, serre chevalier, les deux alpes mm. liftkortssamarbete finns (om en mest som smakprov orterna emellan) - kolla deras hemsida.

ingrid

Tillbaka
Topp