Alpe D'Heuz, Val D'isere eller Livigno?

Fridolf98

Ny medlem
Tjena! Vi är ett gäng som funderar mellan de tre ovanstående orterna vecka 10 i vinter.
Är det någon som varit i nån eller några av dom som kan rekommendera något speciellt?
Prisvärdigheten på helheten är ju viktigt, men självklart väger ju åkningen tyngst!
Får gärna vara bra ös på afterski och nattliv också!
Tack på förhand.

Jag har varit i Valdisere och Livigno. Båda är bra på sina sätt. Livigno är väldigt mycket billigare, men har man råd är Valdisere bättre enligt mig. Större område, fler och mer varierande pister, det finns både bra nybörjaråk, mycket svart, och massa däremellan. Kan inte uttala mig om offpisten, men även den har jag hört är bättre.

Livigno pistar dock alltid alla sina pister, medan Valdisere ibland kan skippa vissa röda för att spara en peng. De gjorde då det 2015 och 2016.

Se till att köpa liftkort som även täcker Tignes, jag gillar den sidan bättre. :)

Fridolf98

Ny medlem
Jag har varit i Valdisere och Livigno. Båda är bra på sina sätt. Livigno är väldigt mycket billigare, men har man råd är Valdisere bättre enligt mig. Större område, fler och mer varierande pister, det finns både bra nybörjaråk, mycket svart, och massa däremellan. Kan inte uttala mig om offpisten, men även den har jag hört är bättre.

Livigno pistar dock alltid alla sina pister, medan Valdisere ibland kan skippa vissa röda för att spara en peng. De gjorde då det 2015 och 2016.

Se till att köpa liftkort som även täcker Tignes, jag gillar den sidan bättre. :)
Tack för svar! Ska framföra detta till gänget!

Tack för svar! Ska framföra detta till gänget!
Glömde säga att jag recenserade hela skidområdet Espace Killy (om det nu fortfarande heter det?), dvs Valdisere+Tignes.

En sak med Livigno är att skidområdet är på två olika berg på varsin sida om byn. Det ska mycket till innan man byter under dagen, det kräver gratisbuss eller en dryg promenad. Därför åker man bara på halva området varje dag. Men maten är supergod och billig! En kväll åt vi på en restaurang en bit upp på berget så man blev hämtad och lämnad med snöskoter, det var lite ovant! Hela byn är Tax Free, så spriten var billigare än på flygplatsen. 1 liter Ron Zacapa kostade 33 euro 2016! Byn är enligt mig mysigare än valdisere. Så båda har sina fördelar!

Snödjup

Advertisement
Freeride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer
Topp