Köp & Sälj
Artiklar
Forum
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Skidorter
Snödjup
Boende
Prylar
Video
Shop
Logga in
Bli medlem
Vad är nytt
Sök
Sök
Sök bara rubriker
Notera
Av:
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Meny
Logga in
Bli medlem
Ladda ner Freeride som app
JavaScript är inaktiverat. För en bättre upplevelse, vänligen aktivera JavaScript i din webbläsare innan du fortsätter.
Du använder en gammal webbläsare. Den kanske inte visar den här eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en
alternativ webbläsare
.
Forum
Utrustning
Övrig utrustning
Alpenflow 89? Ny innovativ och robust hybridbindning utan krusiduller
Svara på tråd
Meddelande
<blockquote data-quote="RandoScando" data-source="post: 1324664" data-attributes="member: 80520"><p>Nu har jag tittat på videon pch läst upp mig på vad de har för sales-points. Och det första jag kan konstatera är att det <em>inte</em> är en kingpin med dynafit rotation-tå. </p><p></p><p>De har kostruerat en bindning som <em>inte kan </em>släppa i tådelen innan bindningen har roterat ur i hälen fullständigt. Några tankar om det:</p><ol> <li data-xf-list-type="ol">De har "löst" det (mig veterligen) största problemet med tech-tår, med eller utan rotation som är att käftarna öppnar sig vid hårda slag sidledes och i rotation runt skidans längsgående axel.</li> <li data-xf-list-type="ol">Detta är redan löst i alla andra moderna hybridbindningar, på sätt som har mer känd funktion (läs utlösning i tån för lateral utlösning)</li> <li data-xf-list-type="ol">Jämförelsen med funktionen för pivot är (som påpekat ovan) fullständigt meningslös, funktionerna är helt olika. Pivots styrka ligger ffa i den enorma elasticiteten.</li> <li data-xf-list-type="ol">De påstår att de har uppnått 40 mm elasticitet i lateral utlösning, vilket skulle vara nära samma nivå som pivot. Jag är dock skeptisk till siffrorna för att deras design inte går att testa enligt samma normer som alpin-/andra moderna hybridbindningar, och jag kan inte se hur de får till så pass mycket elasticitet med sin design där all rotation sker runt en central axel. Med andra bindningar är det annorlund eftersom vingarna i tån roterar runt varsin axel som är förskjuten i sidled i förhållandet till skidans mittlinje. (Undantag tecton som fungerar på helt annan princip)</li> </ol><p>Så ja, inte riktigt bara en tecton med rotations-tå, men jag ser ändå inte riktigt hur det är en förbättring jämfört med produkter som redan existerar från mer väletablerade märken.</p></blockquote><p></p>
[QUOTE="RandoScando, post: 1324664, member: 80520"] Nu har jag tittat på videon pch läst upp mig på vad de har för sales-points. Och det första jag kan konstatera är att det [I]inte[/I] är en kingpin med dynafit rotation-tå. De har kostruerat en bindning som [I]inte kan [/I]släppa i tådelen innan bindningen har roterat ur i hälen fullständigt. Några tankar om det: [LIST=1] [*]De har "löst" det (mig veterligen) största problemet med tech-tår, med eller utan rotation som är att käftarna öppnar sig vid hårda slag sidledes och i rotation runt skidans längsgående axel. [*]Detta är redan löst i alla andra moderna hybridbindningar, på sätt som har mer känd funktion (läs utlösning i tån för lateral utlösning) [*]Jämförelsen med funktionen för pivot är (som påpekat ovan) fullständigt meningslös, funktionerna är helt olika. Pivots styrka ligger ffa i den enorma elasticiteten. [*]De påstår att de har uppnått 40 mm elasticitet i lateral utlösning, vilket skulle vara nära samma nivå som pivot. Jag är dock skeptisk till siffrorna för att deras design inte går att testa enligt samma normer som alpin-/andra moderna hybridbindningar, och jag kan inte se hur de får till så pass mycket elasticitet med sin design där all rotation sker runt en central axel. Med andra bindningar är det annorlund eftersom vingarna i tån roterar runt varsin axel som är förskjuten i sidled i förhållandet till skidans mittlinje. (Undantag tecton som fungerar på helt annan princip) [/LIST] Så ja, inte riktigt bara en tecton med rotations-tå, men jag ser ändå inte riktigt hur det är en förbättring jämfört med produkter som redan existerar från mer väletablerade märken. [/QUOTE]
Verifiering
Skicka svar
Forum
Utrustning
Övrig utrustning
Alpenflow 89? Ny innovativ och robust hybridbindning utan krusiduller
Tillbaka
Topp