Alpenflow 89? Ny innovativ och robust hybridbindning utan krusiduller

Fabian Rimfors

Aktiv medlem
Är det någon som testat den nya hybridbindningen Alpenflow 89? Helt i metall och 790 gram, med techtå och häl som löser ut även i sidled. Ser ut att bjuda på flera nya innovationer. Kanske kommer den att ge Pivot/Cast, Fritschi med flera en match. För den fåfänge finns även möjlighet att designa vilka färger de respektive delarna ska ha. Dyr som tusan, men kanske en livstidsinvestering.
Skärmbild 2025-10-22 090801.webp

Kollade inte så noga på hemsidan, men vad är innovativt? :unsure: Känns som en Kingpin vid första blick.
För mig är fördelen med Tecton (och de andra hybridbindningarna) att det INTE är rotaion i hälen, och kontrollerad utlösning i tån. 🤷‍♂️

Kollade inte så noga på hemsidan, men vad är innovativt? :unsure: Känns som en Kingpin vid första blick.
För mig är fördelen med Tecton (och de andra hybridbindningarna) att det INTE är rotaion i hälen, och kontrollerad utlösning i tån. 🤷‍♂️
För korsbandens skull är det bra med rotationen, och med den elasticiteten blir det mindre tjuvsläpp. Att man sedan kan växla mellan åkläge och gåläge på någon sekund utan att behöva klicka ur är ju också innovativt.

För korsbandens skull är det bra med rotationen, och med den elasticiteten blir det mindre tjuvsläpp.
Inte tillräckligt insatt för att veta om det stämmer. Egen erfarenhet är att roterande häldel ger tjuvsläpp.
Att man sedan kan växla mellan åkläge och gåläge på någon sekund utan att behöva klicka ur är ju också innovativt.
Det kan ju Tecton (och Vipec) också, kanske tar lite mer än någon sekund men inget nytt totalt sett. Ser att Alpenflow antingen inte har koll på konkurensen, eller ljuger med flit om detta, de påstår att de är ensamma om det i tabellen på hemsidan.

Men säkert en bidning som kommer hitta några köpare, ser ju cool ut osv. Personligen låter inte amerikansk kvalitet så lockande. 😅

Ser ut om en modernare KingPin. Är ju iaf samma ide.

Att byta från åk till gåläge ser ju bra ut, typ som med tecton men kanske med färre ställen där snö kan fastna? Men med 790 g vikt kan jag inte se ett stark argument att välja denna framför nån annan hybrid eller tec bindning...

Finns rätt mycket forskning/ skrivit om vad som är bättre- sidorelease i tån eller hälen. Summan är väl som vanlig att det beror på... I det här fallen beror det mest på var stötten kommer ifrån- framför eller bakom foten...

Och vill man ha en bindning i metall som är svindyr måste väl ATK HY vara mycket bättre än denna?

@Kalle_Luzern
"Egen erfarenhet är att roterande häldel ger tjuvsläpp" Det stämmer ju! (inte). Hela poängen med konstruktionen är tvärtom. En rörlig häldel tar upp trycket istället för att smälla av direkt, vilket gör att den släpper mer kontrollerat och dessutom är snällare mot knäna.

Om vi tar FWT som exempel och fantiserar om att sponsorer inte fanns, så skulle 9/10 använda en Pivot (rörlig häldel) just av de anledningar som nämns ovan.

Sen kan man diskutera viktnojjor och tjuvsläpp i all oändlighet (bindningen på din profilbild är nog duktig på det sistnämnda) på tal om amerikansk kvalite :D

Inte tillräckligt insatt för att veta om det stämmer. Egen erfarenhet är att roterande häldel ger tjuvsläpp.

Det kan ju Tecton (och Vipec) också, kanske tar lite mer än någon sekund men inget nytt totalt sett. Ser att Alpenflow antingen inte har koll på konkurensen, eller ljuger med flit om detta, de påstår att de är ensamma om det i tabellen på hemsidan.

Men säkert en bidning som kommer hitta några köpare, ser ju cool ut osv. Personligen låter inte amerikansk kvalitet så lockande. 😅
Min enda erfarenhet av roterande häl är Look Pivot, och den ger ingar tjuvsläpp mer än någon annan vad jag har märkt. Tvärtom, och det är därför den är så populär bland puckelåkare och på FWT. Ihop med Cast Freetour tycker jag det är ett klockrent koncept för liftnära offpist och småturer. Så länge man inte glömmer någon tådel någonstans. Och här tycker jag det ser ut som att Alpensnow kanske kommer in i bilden. Väger ju mycket mindre än Pivot/Cast.

@Kalle_Luzern
"Egen erfarenhet är att roterande häldel ger tjuvsläpp" Det stämmer ju! (inte). Hela poängen med konstruktionen är tvärtom. En rörlig häldel tar upp trycket istället för att smälla av direkt, vilket gör att den släpper mer kontrollerat och dessutom är snällare mot knäna.
Visst, gäller väl erfarenhet med äldre techbindningar. Och kan ju inte jämföra den här med Pivot med tanke på low-techtå.
Om vi tar FWT som exempel och fantiserar om att sponsorer inte fanns, så skulle 9/10 använda en Pivot (rörlig häldel) just av de anledningar som nämns ovan.
Så vitt jag vet är laterala utlösningen på Pivot också i första hand i tån. Sen kanske rotationen i hälen hjälper lite. På den här nya bindningen är laterala spänningen i hälen precis som på klassiska tech och Kingpin. Ska jag vara ärlig låter deras princip att man sitter fast i tådelen längre lite läbbig. Kanske inte i alla fall man får rotation nog för att den ska lösa ut tänker jag.
Sen kan man diskutera viktnojjor och tjuvsläpp i all oändlighet (bindningen på din profilbild är nog duktig på det sistnämnda) på tal om amerikansk kvalite :D
Får aldrig tjuvsläpp, så vet inte vad du menar? Och definitivt inte amerikansk...
Min enda erfarenhet av roterande häl är Look Pivot, och den ger ingar tjuvsläpp mer än någon annan vad jag har märkt. Tvärtom, och det är därför den är så populär bland puckelåkare och på FWT. Ihop med Cast Freetour tycker jag det är ett klockrent koncept för liftnära offpist och småturer. Så länge man inte glömmer någon tådel någonstans.
Se ovan, kan inte jämföra den här bindningen med Pivot. Mycket mer likt Kingpin.
Känner några som kör Pivot+Cast och självklart är nöjda. De lösa delarna är ju ett lite aber helt klart. Där kan man snacka om att det tar tid (och ibland mycket våld) att byta från gå till åka och tvärtom.

För övrigt lite intressant läsning om Pivot: https://www.powder7.com/ski-blog/look-pivot-bindings-explained/#Safety

Senast ändrad:
@Kalle_Luzern "Får aldrig tjuvsläpp, så vet inte vad du menar? Och definitivt inte amerikansk..." Gött! Då är det nog den amerikanska åkstilen jag tänkte på :D

En nackdel med Alpenflow 89, vad det ser ut som, är att man inte kan haka på skarjärn, som man kan göra på Casts tådel.

@Kalle_Luzern

Nu ska vi alla hålla en trevlig ton här och inte hoppa på andra.

Men pivot hälen och den här hälen är ju (som du säkert vet) väldigt annorlunda. Pivot hälen löser inte ut lateralt, utan den har lite flex och kan då.rotera. det är bra mot tjuvsläpp. Lateral utlösning på pivot är som på alla andra alpinbindningar i tån. Den här nya löser inte ut i tån, lateral utlösning sker i hälen. Det är absolut ingen poäng i att jämföra de två...

När det kommer till tecton så är den ju från Schweiz.. känns plastig, men håller väldigt bra. Själv kör jag lägre don på mina tecton än vad jag hade på griffon... Men det är inte poängen här.
Det man har uppfunnit här är en nyare kingpin i metall,med roterande tå. Den nya tån löser kanske problemen man hade med kingpin?
Fördelen mot klassiska pin bindningar är att denna kan ha förspänning.
Men jag ser ingen fördel mot andra (lätta) hybridbindningar eller mot nyare och tyngre pin bindningar som atk freeride...

Senast ändrad:
760 USD. Mmmm. Voilé transit tillverkas i USA och kostar $490/€510/5400kr. Med samma utväxling blir det 8400 kr. Som hittat. Tur det finns rika amerikaner och blinggalna gubbar. Borde nog köpa ett par stycken i olika färg som machar ”lensen” på mina 5000 Oakley.

Hoppas iaf att de är bättre ingenjörer än skidåkarna i promofilmen 🙈

Låter ju ganska genomtänkt i intervjuen och skulle kanske kunna ses som rival till tecton typ. Ser ingen som helst fördel mot lättheten av rena tech eller överlägsna funktionen hos ATK hy eller Duke PT.

Känns som de kom in på marknaden lite sent tyvärr.

Nu har jag tittat på videon pch läst upp mig på vad de har för sales-points. Och det första jag kan konstatera är att det inte är en kingpin med dynafit rotation-tå.

De har kostruerat en bindning som inte kan släppa i tådelen innan bindningen har roterat ur i hälen fullständigt. Några tankar om det:
  1. De har "löst" det (mig veterligen) största problemet med tech-tår, med eller utan rotation som är att käftarna öppnar sig vid hårda slag sidledes och i rotation runt skidans längsgående axel.
  2. Detta är redan löst i alla andra moderna hybridbindningar, på sätt som har mer känd funktion (läs utlösning i tån för lateral utlösning)
  3. Jämförelsen med funktionen för pivot är (som påpekat ovan) fullständigt meningslös, funktionerna är helt olika. Pivots styrka ligger ffa i den enorma elasticiteten.
  4. De påstår att de har uppnått 40 mm elasticitet i lateral utlösning, vilket skulle vara nära samma nivå som pivot. Jag är dock skeptisk till siffrorna för att deras design inte går att testa enligt samma normer som alpin-/andra moderna hybridbindningar, och jag kan inte se hur de får till så pass mycket elasticitet med sin design där all rotation sker runt en central axel. Med andra bindningar är det annorlund eftersom vingarna i tån roterar runt varsin axel som är förskjuten i sidled i förhållandet till skidans mittlinje. (Undantag tecton som fungerar på helt annan princip)
Så ja, inte riktigt bara en tecton med rotations-tå, men jag ser ändå inte riktigt hur det är en förbättring jämfört med produkter som redan existerar från mer väletablerade märken.

Snödjup

Tillbaka
Topp