"call back" fr\includephp::getHeadercode är ogiltig (error_invalid_class). Alperna för första gången (v.13) | Freeride

Alperna för första gången (v.13)

Pikebuster

Aktiv medlem
Hallå!

Har läst mycket trådar här på forumet, men inte direkt hittat all info jag sökt. Sneglar på Sölden/Obergurgl eller Cervinia eller finns det andra "snösäkra" ställen att fa till i slutet av mars? Sölden verkar vara lättillgängligt från Innsbruck och Cervinia från Milano.

Andra parametrar som jag funderar på är: Prisnivå, mat och dryck (ganska viktig del), boende, möjligheter till offpist. Ska man ta med egen utrustning eller hyra?

Börjar så här och spinner gärna vidare om jag får inputs.

Val d'Isére/Tignes. Tignes framförallt i ert fall. Mat är inte så farligt om man hittar rätt ställen, finns billiga bricklunchställen. Tar sig dit smidigt med buss från GVA. Riktigt bra möjligheter till offpist.

Val d'Isére/Tignes. Tignes framförallt i ert fall. Mat är inte så farligt om man hittar rätt ställen, finns billiga bricklunchställen. Tar sig dit smidigt med buss från GVA. Riktigt bra möjligheter till offpist.
Ser oxå ut som ett intressant alternativ. Behöver inte vara den billigaste maten å drycken, finns det ut med backarna?

Ser oxå ut som ett intressant alternativ. Behöver inte vara den billigaste maten å drycken, finns det ut med backarna?
Det vimlar inte av dom som i Italien och Österrike generellt vad jag minns. Men däremot är det ju ”som vanligt” i Frankrike skidåkning i byn så att säga så i själva Tignes finns det gott om ställen du kan vara åka skidor ända fram till resturangdörren :)
Nu var det 10 år sedan jag va där senast men har svårt att tro att det är annorlunda :)

Det finns lite överallt, och finns ”billiga” pizzahak nere på snötorget i Val Claret. Inte jättebra koll på övriga byar i Tignes, men har svårt att tro att det inte finns. Vi käkade nästan samtliga luncher på Les Marmottes nedanför Borsatliften, typ 18-19€ för lunch och dricka. Inte billigt men inte heller dyrare än en utelunch i Sälen. Billigast, och som jag alltid rekommenderar är att köpa färdiga baguetter (finns i mataffären) tillsammans med några pilsner och sätt er på något gött ställe i backen. Kommer ju definitivt finnas möjlighet till det v.13 :)

Det finns lite överallt, och finns ”billiga” pizzahak nere på snötorget i Val Claret. Inte jättebra koll på övriga byar i Tignes, men har svårt att tro att det inte finns. Vi käkade nästan samtliga luncher på Les Marmottes nedanför Borsatliften, typ 18-19€ för lunch och dricka. Inte billigt men inte heller dyrare än en utelunch i Sälen. Billigast, och som jag alltid rekommenderar är att köpa färdiga baguetter (finns i mataffären) tillsammans med några pilsner och sätt er på något gött ställe i backen. Kommer ju definitivt finnas möjlighet till det v.13 :)
På tal om pizzahak, tror vi levde på SOS Pizzas utbud första svängen vi va där 2005 :) Bodde på Langleys hotell som nog hette 2100 på den tiden…
SOS Pizza

Obergurgl är lite mindre än dom riktigt stora systemen i alperna och med en rätt liten by. Åkningen är mer eller mindre åt samma väderstreck.
Går att åka ner till byn för restaurangbesök, vi åt sjukt goda pizzor på en trevlig uteservering.
Jag har vänner som tycker att Obergurgl är bland det bästa som finns i alperna, jag tycker byn och systemet är något för litet för det. Så det beror på vad man söker.
Andra saker jag minns är lång transfer och ett fint dump mitt i veckan!

Hur är det med skiduthyrning? Jag tycker om Black Crows Atris, hyr de ut dylika skidor eller mest pist/all mountainskidor?

Tror det går bussar mellan Val d isere och Tignes om man fastnar på Folie exempelvis. Bor du i Val Claret eller centrala Valdi är allt inom gångavstånd. Bor du i La Daille är det buss till byn.
Tror man ska undvika det iaf. Pistkartorna visar vilka liftar man måste hinna med för att hinna hem (även från Follie). För transport mellan Valdi & Tignes är långt, glest & dyrt vad jag har förstått.

Är inte valdi en av de dyraste skidorterna jag såg på nån lista förresten?
TS verkar ju ha råd, men själv kör jag UCPA som har helt egna ingångsvärden.
Men jag älskar Valdi/Tigne-systemet, föredrar den senare numer faktiskt, då det ger mer variation och fler alterantiv hem (mindre stökiga flaskhalsar).

Tror man ska undvika det iaf. Pistkartorna visar vilka liftar man måste hinna med för att hinna hem (även från Follie). För transport mellan Valdi & Tignes är långt, glest & dyrt vad jag har förstått.

Är inte valdi en av de dyraste skidorterna jag såg på nån lista förresten?
TS verkar ju ha råd, men själv kör jag UCPA som har helt egna ingångsvärden.
Men jag älskar Valdi/Tigne-systemet, föredrar den senare numer faktiskt, då det ger mer variation och fler alterantiv hem (mindre stökiga flaskhalsar).
Såklart man skall undvika det och åka lift om man kan. Frågan från ts var nog lite oklar, huruvida det fanns buss över huvud taget och därmed mitt svar.

Antar att listan du refererar till är https://www.freeride.se/5-dyraste-skidorterna-i-varlden/ ?

Jag tror att den listan blev helt koko pga att Forex har kollat hotell på booking eller något sådant. Jag ska till Val d'Isère v14 och tror jag fick flyg för 4000, 1200 för busstransfer, boende för 2200 och liftkortet för 4600= 12000kr.

Det tycker jag inte är så farligt för ett högt, enormt och snösäkert område. De fick ju stora dump långt in i maj förra året. De rörliga kostnaderna går att mitigera genom att inte äta lunch ute och laga middag hemma. UCPA är kanon, även om jag inte är vrålförtjust i deras sylvassa baguetter.

Lite OT här också men: Vad rekommenderar ni för googles i vilken typ av glas passar i Alperna i slutet av mars? Kanske en konstig fråga, men men..

Lite OT här också men: Vad rekommenderar ni för googles i vilken typ av glas passar i Alperna i slutet av mars? Kanske en konstig fråga, men men..
Ja, det är väl ungefär som i dec, jan, feb och april. ;)
Kontrastglas kategori 1 när det är mulet och snöar, och kategori 2 (eller 3 beroende på hur ljuskänslig man är) när det är sol.

EDIT:
Eftersom det är första gången för dig i Alperna så antar jag att du bara har åkt i Fjällen.
Generellt är det mycket starkare ljus och UV-strålning i Alperna, vilken även förändras kraftigt med höjden över havet, t ex på glaciär över 3000 möh i Sölden eller Cervinia där ljusinstrålningen är mycket kraftig.
Ljuset i Alperna i januari motsvarar mars/april i Fjällen.

Senast ändrad:
Svaret är som så ofta: det beror på. Vid fint väder en lite mörkare, cat 3 typ. Kanske 4 tom i sydvänt skidområde. Vid dåligt väder det som du själv gillar då, men med mycket ljusgenomsläpp. Gul, rosa eller orange lins, men absolut inte grå.
Håller inte med om att samma gäller i nov-feb, då kan man köra cat 1 jämt (åtminstone när det är nordsidor).

Svaret är som så ofta: det beror på. Vid fint väder en lite mörkare, cat 3 typ. Kanske 4 tom i sydvänt skidområde.
Har aldrig använt mer än kat. 3, inte ens vid glaciäråkning i sol på sommaren. Med kat. 4 blir det ju mörkt som i en tunnel bara man kör in i skugga nånstans. Det är för bergsbestigare på hög höjd. Men man kan förstås vara olika ljuskänslig, ju yngre man är desto starkare känns ljuset.

Ja, det är väl ungefär som i dec, jan, feb och april. ;)
Kontrastglas kategori 1 när det är mulet och snöar, och kategori 2 (eller 3 beroende på hur ljuskänslig man är) när det är sol.

EDIT:
Eftersom det är första gången för dig i Alperna så antar jag att du bara har åkt i Fjällen.
Generellt är det mycket starkare ljus och UV-strålning i Alperna, vilken även förändras kraftigt med höjden över havet, t ex på glaciär över 3000 möh i Sölden eller Cervinia där ljusinstrålningen är mycket kraftig.
Ljuset i Alperna i januari motsvarar mars/april i Fjällen.
De var lite dit jag vill komma, svenska fjällen kontra Alperna. Blev Sölden denna gång p.g.a. att parametrarna stämde bättre denna gång. (Logistik, boende m.m.)

Har aldrig använt mer än kat. 3, inte ens vid glaciäråkning i sol på sommaren. Med kat. 4 blir det ju mörkt som i en tunnel bara man kör in i skugga nånstans. Det är för bergsbestigare på hög höjd. Men man kan förstås vara olika ljuskänslig, ju yngre man är desto starkare känns ljuset.
Noterat att många fotokromatiska går till 4. Inget jag kan ha, enda cat 4 jag har är solglasögon för turande uppför. Då tittar man ju mer mot ljuset.
Vill man bara ha ett par skulle jag sikta på röd/orange lins cat 2. Men jag är gammal, skumögd och åker helst nordvänt. 😉

Noterat att många fotokromatiska går till 4. Inget jag kan ha, enda cat 4 jag har är solglasögon för turande uppför. Då tittar man ju mer mot ljuset.
Jag har själv ett par fotokromatiska kat. 1-3 som jag alltid använder när det är soligt eller halvsoligt. Perfekt om det blir skugga sent på eftermiddagen då de automatiskt blir ljusare.
Vill man bara ha ett par skulle jag sikta på röd/orange lins cat 2. Men jag är gammal, skumögd och åker helst nordvänt. 😉
Det är de perfekta allroundglasögonen, och funkar både i sol och moln. Vid snö/dimma är det kat. 1 kontrastglas som gäller, jag kör rosa (fast jag åker ju mest när det är fint väder ;)).

Jag har själv ett par fotokromatiska kat. 1-3 som jag alltid använder när det är soligt eller halvsoligt. Perfekt om det blir skugga sent på eftermiddagen då de automatiskt blir ljusare.
Låter vettigt! Tips/förslag på sådana goggles, Oakley har jag alltid kört med, men är egentligen inte märkestrogen.

Låter vettigt! Tips/förslag på sådana goggles, Oakley har jag alltid kört med, men är egentligen inte märkestrogen.
Jag köpte ett par sådana här goggles till min fru för ett år sedan och hon blev supernöjd med dem. De har en lins i kat. 2 åt det lite mörkare hållet. Snygga och prisvärda är de också.
Mina fotokromatiska är inte goggles utan sportglasögon av märket OXEA, jag kör bara goggles (kat. 1) när det snöar.
Fotokromatiska goggles är nog dyra, ett alternativ är att du köper ett par Salomon goggles enligt ovan och ett par i motsvarande prisklass i kat. 1 kontrastlins, det blir nog billigare och då har du vad du behöver. Jag skulle aldrig köpa ett par goggles som kostar lika mycket som ett par pjäxor.

Senast ändrad:
Blev Sölden/Obergurgl efter vissa orsaker men btw: någon som har erfarenher av skiduthyrare där? Behöver bara hyra skidor och stavar, resten har jag med mig,

Blev Sölden/Obergurgl efter vissa orsaker men btw: någon som har erfarenher av skiduthyrare där? Behöver bara hyra skidor och stavar, resten har jag med mig,
Om du ska ha pistskidor så har mietski.com bra priser. Det är en kedja med uthyrningsbutiker som finns på ett tiotal orter i Österrike bl a i Sölden.

EDIT: Deras priser styrs av tillgång och efterfrågan, och ju tidigare man bokar dem desto billigare.

Senast ändrad:
Om du ska ha pistskidor så har mietski.com bra priser. Det är en kedja med uthyrningsbutiker som finns på ett tiotal orter i Österrike bl a i Sölden.

EDIT: Deras priser styrs av tillgång och efterfrågan, och ju tidigare man bokar dem desto billigare.
Jag åker här i Norden mest med mina Black crows Atris, så nå liknande skidor sku jag gärna hyra. Annars blir det väl nån all-mountain-skida.

Jag åker här i Norden mest med mina Black crows Atris, så nå liknande skidor sku jag gärna hyra. Annars blir det väl nån all-mountain-skida.
Atris är väl en bred all-mountain skida?
Sådana tror jag inte att de har på mietski.com, det är rena pistcarvers i deras sortiment.
Om det är första gången du åker till Alperna så kommer du att upptäcka att de ”vanliga” turiståkarna i mycket större utsträckning åker på smala skidor jmf med i Skandinavien.
Vill du hyra all-mountain skidor i Österrike så får du gå till en välsorterad sportbutik.

Varför tar du inte med dig dina skidor?

Har inge lust att böka med dem när jag flyger till München.

Med Lufthansa Economy Classic ingår både skidor och pjäxor i flygpriset. Enklare än att hyra, tycker vi. Att hyra ett par premiumskidor en vecka kommer nog kosta minst 150 euro.
Sen beror det förstås på hur din transfer från München ser ut.

Hej! Vi kom nyss hem därifrån. Ska du bo i Obergurgl?

Riml Sports har en stor butik längst bort i byn, samt en liten filial i början av byn och där kan du få skidor levererade beroende på var du vill plocka upp dem. Jag hyrde ett par Bent 100 ett par dagar då dumpen kom förra veckan. Maverick fanns också.

På Style i Lohmann-byggnaden såg jag att man kunde hyra Black Crows, typ Camox om jag minns rätt.

Vid dalstationen Hohe Mut Bahn så ligger Scheiber Sport som också är stort, men där var jag aldrig in.

Hej! Vi kom nyss hem därifrån. Ska du bo i Obergurgl?

Riml Sports har en stor butik längst bort i byn, samt en liten filial i början av byn och där kan du få skidor levererade beroende på var du vill plocka upp dem. Jag hyrde ett par Bent 100 ett par dagar då dumpen kom förra veckan. Maverick fanns också.

På Style i Lohmann-byggnaden såg jag att man kunde hyra Black Crows, typ Camox om jag minns rätt.

Vid dalstationen Hohe Mut Bahn så ligger Scheiber Sport som också är stort, men där var jag aldrig in.
Bor i Sölden, men tänkte variera lite skidorter.

Bor i Sölden, men tänkte variera lite skidorter.
Tja,
Jobbar på skidhyra i Sölden. Vad jag sett så är det knappt några butiker i Sölden som hyr ut BCskidor, inte koll på Obergurglbutikerna. I min butik så är alla bredare skidor från Atomic, Völkl och ett gäng K2.
Det är betydligt billigare att boka skidorna i förväg online också. Är du snäll mot butikspersonalen är det inte omöjligt att då får skida av högre kvalitet än du bokade ;). Och tvärt om förstås.

Allt gott

Ok, om ni tar bussen upp till Gurgl så kan ni gott kliva av redan i Hoch som har bättre backar än Ober. Liften Top Express som binder ihop systemen tar drygt en kvart på sig över dalgången. Eller inte alls om det blåser...
Du menar kliva av i Untergurgl och ta liften upp till Hochgurgl?
Hochgurgl är sista stoppet på busslinjen.
Så gjorde vi när vi var där.
Du gillade Hochgurgl bättre?
Ganska olika karaktär på Oberg. och Hochg., brantare och mer varierat i O. och längre och flackare nerfarter (utom högst upp vid Wurmkogel) i H. som bjuder på fin carving cruise.
Häftigare panorama i O. speciellt från Hohe Mut med utsikt över den mäktiga Rotmoosferner.

Jag gillade Obergurgl/Hochgurgl bättre än Sölden, inga liftköer mer stil på stället. Man slipper charterhorderna på Giggijoch.

Du menar kliva av i Untergurgl och ta liften upp till Hochgurgl?
Hochgurgl är sista stoppet på busslinjen.
IMG_20250208_100252.webp

Jag menar här nedanför själva Hoch som väl är det första stoppet om man tar bussen från Sölden...

Tja,
Jobbar på skidhyra i Sölden. Vad jag sett så är det knappt några butiker i Sölden som hyr ut BCskidor, inte koll på Obergurglbutikerna. I min butik så är alla bredare skidor från Atomic, Völkl och ett gäng K2.
Det är betydligt billigare att boka skidorna i förväg online också. Är du snäll mot butikspersonalen är det inte omöjligt att då får skida av högre kvalitet än du bokade ;). Och tvärt om förstås.

Allt gott
Vilken skiduthyrning sa du? 😎 Behöver ett par skidor å en bräda. 😊

"call back" fr\includephp::getSnow_report är ogiltig (error_invalid_class).
"call back" fr\includephp::getFooter är ogiltig (error_invalid_class).
Tillbaka
Topp