Alperna sista helgen i april?

Vilka proffs ni är, Tack!

Lutar åt Val d'Isere! Håller lite is i magen för att se hur förhållandena är när det närmar sig.
Var kan man se väder i bergen? Samt snödjup?
Har också lite svårt att se öppna pister(i km) och liftar i de olika systemen.. Nån som har nåt tips?

Bergfex har ganska bra information. Vet inte hur bra de är för Frankrike, rätt mycket Österrike-fokus.
Här exempel för Val d'Isere, men de har i princip alla orter.

Den bästa snön i slutet av april hittar man nog ofta i Hintertux, med sin långa högt belägna nordsluttning som börjar på 3250 möh. Systemet är säkert öppet ner till Sommerbergalm på 2100 möh.
Sluttningen har också hyfsad lutning så att solen inte tar så hårt på den.
Just nu 410 cm snö högst upp i Hintertux (ett bra snöår där).

Hej Bra snövinter blev det till slut även i Cervinia ( = Breuil nedan), inte ”bara” en glaciär med universums högsta liftburna skidåkning (i grannen Zermatt) utan två ihopkopplade finfina skidorter med total fallhöjd uppemot 2500 meter där gissningsvis de flesta pister kommer att vara öppna april månad ut. Åtminstone i Cervinia. Utom ner mot Valtournenche, liftarna där planerar ännu stänga 21/4. Solskyddsfaktor 50+ rekommenderas även om det stormat litet på sistone… Se länk längre ner för öppna pister mm

1712282772329.jpeg

Senast ändrad:
Du kommer få en toppenhelg! Jag hade valt en ort med så mycket glaciäråkning som möjligt. När det blir varmt brukar det var mycket mindre slask, bättre före, på glaciärer än utanför. Från Geneve är det främst Zermatt som har stora glaciärer att åka på. Förutom Midi i Chamonix, men där är det få i det här forumet som ligger och kör laps utan bergsguide.

Nu närmar det sig. Jag har bokat flyg till Geneve så det ser ut att bli Fransk skidåkning i slutet av april. Zermatt är så jäkla dyrt!
Har förstått att Val Thorens är ett bra kort när det kommer till åkningen. Byn i sig ser fruktansvärt tråkig ut...
Val d'Isere, vad tror ni om det? Ser ut att hålla öppet och ser mysigt ut.
Är Chamonix ett bra kort så sent på säsongen? Närmast till flygplatsen iallafall..
Eller har jag missat något som är bättre?
Val d'Isere är ett enkelt val – och det rätta. Bra med snö fortfarande, bra restauranger (allt från stjärnkrogar till små hål i väggen), trevlig by och löjligt stort skidområde.

Nu har vi kommit hem från vår resa till Val d'isere. Måste bara säga stort tack till er som tog er tid att skriva och berätta om de olika orterna.
Vädret såg inte så lovande ut men väl på plats var det helt okej. Uppehåll och sol som tittade fram på förmiddagarna gav oss otrolig åkning! Kvaliteten på snön var bland det bästa jag varit med om. Pratade med en norrman som hade bra erfarenhet av alperna och beskrev snön uppe på glaciären som liknande den när det är som bäst i februari. Så nog träffade vi rätt, trots lite snöfall och dålig sikt på högre höjder efter lunch. Och framför allt - inga köer över huvud taget! Tror vi stod som längst i kö 2-3 minuter. Helt makalöst med tanke på hur jag läst att det kan vara.
Nu ska jag grotta ner mig i fler orter vi ska åka till :)

Tillbaka
Topp