Alpsugen

hildegard

Ny medlem
Alpsugen
Är sugen på att åka till Alperna i vinter. Har bestämt att det måste bli Österrike, eftersom jag hört att det är billigare, godare mat, trevligare folk och att dom dessutom kan engelska.. Vet dock inte var i Österrike, varför jag skriver denna tråd. Är väl en medelåkare, behärskar alla backar men har aldrig åkt riktig offpist och bara varit i svenska fjällen. Tycker bara det är svinigt roligt att åka. Varför jag vill till Alperna är för att det verkar grymt härligt med stora maffiga fjäll, milslånga backar, mycket nysnö och solsken! Plånboken är tunn och jag är inte ute efter att festa. Vill ta det med ro och utveckla min åkning. Gärna testa offpist, men har en del kvar att lära i pisterna också.. Åker bräda förresten om det har nån betydelse :P Planerar att stanna över säsongen. Så.. vart ska jag?! Hoppas på svar :)

Alpsugen
https://www.freeride.se/forum/thread.php?t=47419 Häng på oss ner till Mayrhofen vettja! Typ bästa allroundstället i hela österrike, grym offpist, sköna pister, lagom med folk, fest om man vill mysig by, mycket lokalkultur och kossor^^dessutom en grym funpark. Hela dalen kryllar av system som alla går på samma billiga säsongskort (ca 500 euro för en säsong).

peaca and love from the dude above!

Alpsugen
spana in ski amade. massor av olika skidsystem på ett liftkort. testa sauchenzee om du gillar pist eller varför inte flachauwinkl om du får lust att ta luft under brädan eller åka rails.

Alpsugen
hildegard sa:
Tack V-Larsson! Ska kolla det. Vad är dina erfarenheter av Österrike..? (se ovan)
Längre backar större berg. eftesom du tänkte i princip enbart åka pist så är väl inte snöfallen det viktiga för dej?
Ärligt talat så om du bara ska åka pist tycker jag man har lika roligt i sverige. Testa åre har inte varit där själv men det sägs att dom har bäst pister i sverige. bra fallhöjd med.
Annars känns dte mesta i österrike lite halvdant gjort på något vis, god mat dock men dyrt.

Alpsugen
Jag försökte inte var otrevlig i mitt förra inlägg men när jag åkt i Österrike så har jag önskat att jag var i ett annat land varje dag, den mest otrevliga personalen jag någonsin stött på förutom EN skiduthyrare (dvs värre än de grinigaste fransmännen) och enda maten de kan laga är schnitzel och gulasch.
Talar de engelska? Nja.
Billigare? På några grejer kanske eller jämfört med Norge och Schweiz.
Åkningen var rätt bra dock och festandet.
Med tanke på hur många som åker tillbaks till Österrike så måste det vara bättre på andra orter än där jag var (St Anton) eller så har de inte åkt annanstans och jämfört.

Alpsugen
kan tänka mig att varenda jävla österrikare i st anton är less oss odrägliga, fulla, hungriga svenskar som är så väldans duktiga på att klaga ;)

jämför liftkort valdiseres årskort mot zillertalsuperskipass2000(vafan de nu heter) så är det 5000kr skillnad. dock håller valdiseres liftar väldigt hög kvalité och allting är sammanknutet. men de är mkt ändå. väldigt mkt.

Alpsugen
Wippeh sa:
kan tänka mig att varenda jävla österrikare i st anton är less oss odrägliga, fulla, hungriga svenskar som är så väldans duktiga på att klaga ;)
Jag var välklädd, nykter och talade tyska men ändå blev jag bemött som om : "Ooonej, ännu en gäst vi måste ge service till!".
Har man sån inställning ska man inte bo eller jobba på en skidort, de har ju dessutom haft mer än 100 år på sig att vänja sig där.

Tillbaka
Topp