Alternativ till DPS wailer?

petli294

Medlem
Hej.

Är i processen att införskaffa ett par nya skidor och jag hade snöat in på ett par DPS wailer. Men när jag tittar på hemsidan står det att de är slutsålda för säsongen. Så vad finns det för alternativ att titta på? Hendryx har väl en hel del intressanta skidor men modellfloran är en djungel och jag har alldrig sett dem här nere i schweiz. Line influence 115 skulle väl vara ett annat, men mer input skulle behövas.

Alltså vi pratar one quivers till att uteslutande åka i alperna med. Rocker, 110-115 midja och snäv radie för att få mer sväng, isgreopp utan att bli allt för tungjobbat är grundspecen; så som sagt var dps hade varit perfekta men nu går de inte att få tag på och att vänta är inget alternativ. Så vad skall jag titta på i stället?

Även om jag är rätt säker på vad jag ville ha kanske jag ska ge lite mer bakgrundsinfo om mig. Bor i Schweiz men jobbar i Zurich så det kommer att vara veckoslutstripper som står på programmet och jag vill ha ett par som motsvarar dps ernas allsidighet. Strax under 100 kilo med en relativt god teknik även om styrkan kan lämna en del att önska. Har de senaste åren åkt på ett par mantra 191 som jag upplever som lite för stora tröga och livlösa. Kan därför tänka mig att kompromissa i stabilitet och charger egenskaper för att få en mer lättsvängd och livligare skida.

Men när jag tittar på hemsidan står det att de är slutsålda för säsongen

Bara för att du skall slippa leta alternativ så tipsar jag om att man sedan några år tillbaka kan köpa DPS skidor i vanliga affärer också.
Även om de inte hittas på intersport än, så finns en lista till butiker på hemsidan: http://dpsskis.com/company/dealerlist

Ta tåget upp till engelberg o gå in på OKAY freeride shop verkade ha ett gäng inne när var uppe i helgen, om du nu snöat in helt på DPS wailer. Ta tåget imorgon o du bör erbjudas knappa metern puder för att testa dom ordentligt.....

Wailer 112RP, Wailer 105 eller Wailer 99?

Som sagt alpingaraget verkar ha en 112RP i 184 kvar. Om en hybrid 112RP i 190cm känns lockande så är det bara att ringa skistore illa kvickt - de kanske har något par som inte är uppbokade.

Hej, har köpt wailer 112 i 190 längd hybridversionen, gjorde jag bort mig som inte valde pure varianten.
Är inget proffs, är skillnaden stor?

plund sa:
Hej, har köpt wailer 112 i 190 längd hybridversionen, gjorde jag bort mig som inte valde pure varianten.
Är inget proffs, är skillnaden stor?
Hybrid är glasfiber + kolfiberförstärkning. (och bambukärna)
Pure är ren kolfiberkonstruktion och träkärna. (I denna används en annan typ av kolfiber, samma typ som används inom aerospace-industrin)

Båda konstruktionerna har i övrigt samma material och samma kvalitet, och skidorna ser likadana ut.

Pure är lättare och vridstyvare, kolfibern ger en väldigt snärtig skida som svarar väldigt snabbt.
Hybrid ger en mer "klassisk" känsla eftersom den är lite mer dämpad.
Vissa åkare föredrar hybridens mer dämpande egenskaper framför pure. Vissa föredrar den låga vikten, vridstyvheten och responsen i Pure-skidorna.

Ska man topptura mycket är ju Pure det givna valet - stor fet stadig skida med rocker som väger som om det vore en riktigt lätt (och betydligt mindre välbyggd) topptursskida.
Toppturar man inte alls, ja då är det helt en smaksak. I isig svensk pist kan det till och med vara fördelaktigt med hybridens lite mer dämpande egenskaper. Sen har ju hybriden ett ganska schysst pris...

Jag tror du har gjort ett bra köp :)

Tackar för all input. Nu är ju saken att jag bor i zurich så att de finns i butik i svedala var inte så relevant. Men jag mailade till okay i engelberg och de hade 184 kvar. Bad dem reservera ett par tills efter jul när jag kan ta mig dit. Tror ni dessa.blir för korta för en decitonnare som mig. Jag skulle nog vara beredd att prova då jag upplever mantra i 191 som rejältbstora och otympliga i sväng och kan tänka mig att offra lite i stabilitet för att få en skida som inte är så sleg.

184 kommer att bli för liten för dig är min bedömning. Du väger närmare ju närmare 100kg säger du, du behöver flytet som en 190 ger dig offpist. Dessutom är Wailer 112 lättare och svängigare än Mantran som du refererar till. I hårdare före och pist så har den en kontaktyta som en ca 170-175 cm lång skida pga rockerprofilen, det massiva brättet tar aldrig i snön.

Jag kan ge lite input hur jag tyckte 112 Pure 190cm kändes i pisten, har tyvärr inte testat i lössnö förhållanden. I pist har den ett fantastiskt grepp och skär för denna typ av skida. Den är mycket lätt och känns smidig på fötterna. Den nackdel jag kände av lite är att den kanske inte är så väldämpad som en skida med mer metall (som Mantran). Dvs den vibrerar en del när du kör riktigt hårt i hård (slagig) pist, men det är väl inte där du tänker använda den :)

Har kört på 112 wailern 2 dagar,,,säger bara jävlar vilken skida,den jag har är hybriden o enligt allt snack om fladdrig vad jämför ni med ?? pistskida?
Skidan går som tåget.

Ja men då återstår bara problemet med att få tag på ett par i passlig längd... Som sagt var kan (kunde åtminstone ) få tag på dem i 184 men inte i 190 som man nog skulle ha sett fram emot.

petli294 sa:
då jag upplever mantra i 191 som rejält stora och otympliga i sväng
Om du inte använt ordet rejält hade jag inte sagt detta men; om så verkligen är fallet kanske du kommer att trivas på wailer 184'an?

Bara en tanke.

Gott nytt år! :D

Var 190 slut på RockStore i Luzern också ? Annars som alltid; ta och teståk skidorna, kanske din förutfattade mening att wailern är den bästa för dig inte stämmer ..... Ettinger Sport i Davos Dorf brukar tex ha bra utbud av Line till uthyrning

Tackar för hjälpen sa här langt.

Som sagt var jag har ett par 184 reserverade och kommer att aka upp i morgon för att testköra (ösregnar här i Zürich sa det ser bra ut för morgondagen, bara det klarnar upp). Angaende att testaka skidorna, finns det nagot liknande event som skidtesterhelgerna i sverige här nere eller blir man tvungen att aka land och rike runt till alla orter för att hitta nagon som eventuellt hyr ut just de modellerna man är intresserad av?

petli294 sa:
Tackar för hjälpen sa här langt.

Som sagt var jag har ett par 184 reserverade och kommer att aka upp i morgon för att testköra (ösregnar här i Zürich sa det ser bra ut för morgondagen, bara det klarnar upp). Angaende att testaka skidorna, finns det nagot liknande event som skidtesterhelgerna i sverige här nere eller blir man tvungen att aka land och rike runt till alla orter för att hitta nagon som eventuellt hyr ut just de modellerna man är intresserad av?
Har inte koll på om de kör några demodagar i schweiz. Okay shop i Engelberg har lite demolagg vet jag.

Finns ett antal skidtest helger, inte så många bra dock, och sker i Nov/Dec, dock finns ju både telefon, email o google så åka land o rike runt behöver man ju inte göra om man nu inte speciellt känner for det .......

Tillbaka
Topp