Alternativ till Extrem Project 100 el Ar Al Dente osv?

• Trådstartare Trådstartare sparksykkel
  • Start datum Start datum
S

sparksykkel

Guest
Hallojs alla ivriga snölängtare!

Som rubriken lyder,

Någon som vet om några lagg som har liknande mått, runt 98-100-ish i midjan, 13-ish tail och tip MEN som inte kostar skjorta, strumpor & underbyxa?

Vet att de inte är kopior av varandra men är ute efter måtten, lite bredare skida.

Lattjar runt lite överallt men mest i pist å utanför, vanligt å switch i varierande farter. Tycker mina 172. 122-85-112 är lite tunna när man börjar dra på i hastighet i pist och utanför i lössnön.

Är 174cm å ca 77kg

(Vet du och orkar svara så är detta otroligt tacksamt! :) om du endast vill häckla så strunta i det!) :)

"tunna när man börjar dra på i hastighet"
Så vitt jag vet har inte bredden på skidan något med egenskaperna i hastighet. Jag antar dock att dina nuvarande lagg är ett par parkskidor? och för att dra en slutsats av det du skrivit så hoppas jag att jag har rätt när jag säger att du är ute efter ett par skidor som är 100+- midja, byggda för lössnö och pist samt klara lite hastighet?
Jag skulle i sådana fall börja kolla efter fjolårets skidor (12/13) hos valfri tysk återförsäljare.
Försöka hitta några intressanta skidor och sedan söka info om dem, deras egenskaper och liknande.

För att ge några snabba tips så kan du alltid kolla på Line Influence 105/115 (mer allround/mer puder) eller liknande skidor i längden 175-185. Längre = oftast stabilare med bättre puderegenskaper. Kortare = kvickare, lekfullare och mer allsidiga.

Finns en hel drös med skidor i 100mm klassen då det blivit en populär bredd i allround segmentet inriktning offpist.
Jag skulle även rekommendera att du försöker lista ut vad det är du vill ha ut av skidan, hur den ska uppföra sig i olika fören, din åkstil, vanligt besökta skidorter mm mm. Detta då du anger två skidor som i mina ögon har heeelt olika egenskaper. Där Armadan är en lekfull parkskida med lite midja för allroundegenskaperna och Project 100 som är en lysande skida om du gillar dämpade/stabila skidor som inte skämmer ut sig i pisten men ändå klarar både tunga och/eller snabba åkare pudret.

Senast ändrad:
Ar TST Hos tysken är billiga, i 100mm klassen och bra i pist.

Stort tack för era svar!

resqual, du tolkade mig rätt :) nu har jag lite fler preferenser vid kommande köp!
De jag har idag ska vara allround med parkinriktning. Vill väl egentligen ha ett par i tillägg som flyter bra i lösnön och som är stabilare i högre farter, både utanför och i pist. Borde försöka komma iväg på någon skidtestardag någonstans egentligen...

Kollat på dem Haellgren men har inte hittat bra pris på tysken heller, enda som var rimliga var runt 5k men de var 192cm :(

Tror slutligen det blir ett par K2 Kung Fujas! Enligt beskrivningar så verkar de passa in på vad jag tror jag ska ha, och de är inte lika grisiga prismässigt om man ska köpa å pröva.

Testköpet får bli:

K2 Kung Fujas med Look PX 12 xxl 100-120mm

Detta borde väl vara ett vettigt paket till en +medelåkare som får några snöresor / år hoppas jag!?

Skippa PX12-bindingen (med jävligt breda stoppers...). Köp en STH2 13-binding från Salomon eller Atomic (billigare!) så får du en nyare bindning med bättre konstruktion och funktion. Salomonvarianten kostar 10€ mer, Atomicen, som är exakt samma, kostar några tior mindre...

Carled sa:
Skippa PX12-bindingen (med jävligt breda stoppers...). Köp en STH2 13-binding från Salomon eller Atomic (billigare!) så får du en nyare bindning med bättre konstruktion och funktion. Salomonvarianten kostar 10€ mer, Atomicen, som är exakt samma, kostar några tior mindre...
Varför inte px12? Köpte nyss ett par Whitedot Director med look px12, var det dumt? Väger ca 68

PX12 är inte en dålig bindning (som Marker M12) men den har några år på nacken och nya moderna Salomon och Markerbindningar är def. bättre val.
PX12 funkar, men jag tycker den blir lite glappig efter ett tag och den är inte direkt smidig i lössnö. Sen har både Marker och Salomon skruvad häldel vilket gör att förspänningen blir mycket bättre inställd.

Perfekt! Stort tack för input och tips!

Satsar på Salomon Sth2 wtr 13

Tillbaka
Topp