Alternativ till Salomon BBR

Bongo223344

Ny medlem
Hade förmånen att testa de omtalade BBR idag. Föret var relativ hård pist och jag tyckte skidan klarade sig fint i medel hastighet. I högre farter tappade man dock förtroendet helt. Jag han dock aldrig pröva den utanför pisten men jag räknar med att dess egenskaper där är helt godkända för de nordiska fjällen. Det känns helt klart som att det är en grym skida för att kombinera pist och offpist samt vårslask med. Trotts mina positiva erfarenheter utav skidan är det något som gör mig tveksam om det verkligen är en skida jag vill äga eller helst bara en skida man lånar av polaren någon gång då & då.

Så till min fråga, vilka andra skidor hittar jag med samma egenskaper, tänker främst carving/svängradie utan att behöva åka runt på ett par rhodos drinkar?

Hendryx, Extrem har "liknande" modeller.

(red), rätt ska vara rätt, Hedryx och Extrem har gjort skidor med de egenskaperna i åratal, så det är väl BBR´n som är en liknande skida...

Senast ändrad:
Tänkte ta en sväng förbi extremes testcenter nu i veckan för att pröva deras PT modell som verkar lovande.
dock har jag snöat in mig lite på heads chip 78. Men hur står sig dessa utanför pisten?

IngemarH79 sa:
Tja, en seriös skida från en seriösare tillverkare kanske, har du hört talas om DPS, Extrem, Hendryx skis och Völkl?
Är det de 4 tillverkare som är seriösare än de andra som är mindre seriösa och isf på vilket sätt är det så?

Tur för Salomon att det finns så många oseriösa skidåkare då som inte förstår att Rocker 2 bara är ett skämt!

/MM

Det finns mängder med alternativ om du söker en skida som har mycket sväng och som har en ambition att vara en allroundskida. Då är de som nämns ovan bra alternativ. Men om du söker en skida som har samma grundkaraktär som BBR, dvs en mycket utpräglad pintail med rockerinslag, då är utbudet ganska litet. Det finns inga skidor som har lika extrem tydlig framände som BBR. Salomon har gått lite för långt i den aspekten dessutom, så det är inte så konstigt. Däremot finns det skidor som påminner om BBR i det avseende att framänden i stor grad styr svängen, och framförallt svängintiering. Extrem och Hendryx har mycket skärning, men de är nästan extremer åt andra hållet med mycket begränsat med taper (bredd fram-bredd bak).

Den skida som ligger närmast är Icelantic Shaman. Den är faktiskt riktigt lik BBR, även om den är 110mm under foten. Den har fullt normalt spann och är ett riktigt sänke i djup snö jämfört med rockade skidor dock. Efterföljaren där är Keeper från samma märke som är en mycket bättre skida. Den har lite rocker fram och bak, lite mindre front, men ändå mycket frontdriv in i svängen. Ett annat alternativ är Moment Bibby Pro Special (186 och 196 i linjen enbart). 20m radie i 186cm är rejält med sväng, även om det inte är ens i närheten av de smått absurda 12-13m hos BBR:en (och tur är väl det...). Gillar du frontdominans och vill ha en lite seriösare skida än BBR så ta en funderara på Keeper eller Bibby Pro. Keeper för lättsamhet och Bibby för mer prestanda.

Edit: Såg först nu att du visst var mer inne på lite smalare grejor. Jag tog för givet att det var den vanliga breddklassen +100 frågan gällde... Går du ner mot 80mm finns det ju drösvis med plank med mycket sväng och lite mer neutrala mått än BBR.

Senast ändrad:
Jag tror problemet är löst. Körde på hendryx func samt 917 idag. Funcen gillade jag inte, kände mig klumpig i dom. Däremot var 917 bland de sjukaste jag åkt. Ja åkt är nog rätt ord, för att tämja dessa bestar kommer ta tid. Lyckligtvis har jag iaf 95kg på kroppen till min fördel. Men oj vilka skidor! 178cm på 17r är väl egentligen lite högre än vad jag tänkt. Men Känns som 168 blir lite väl kort med mina 190cm. Någon som har erfarenheter med dessa utanför pist?

Jag tror inte det är många som har råd att köra 917 utanför pisten ;)

Åker på 917 170cm..... Årets modeller av 917 har blivit lite mjukare och funkar därför helt ok utanför. Skulle kanske vara lite längre än mina 170 men dom levererar sjuka svängar i pisten i stället.... Kompleterar snart med ett par cach för att bli mera komplett.

Senaste inläggen

Tillbaka
Topp