Alternativ till stighudar typ skistoppers el dyl

Vill kunna kombinera turandet på längden med topptur och nedför med mina fjällskidor. Jag blir inte riktigt vän med stighudar och funderar på om det finns någon alternativ utrustning. Något i stil med en skistopper som går ner i snön och förhindrar bakhalkan när du skjuter ifrån och som sedan går upp och inte bromsar när du glider fram.

Tacksam för goda råd, Alex

(Ingstad, 3-pin cable traverse, Svartisen 65mm)

Turskidor med fiskfjäll kanske kan vara något. På alpina turbindnigar kan man ju sätta skarjärn men vet inte hur det är med sånt på turskidor.

herrgard sa:
Turskidor med fiskfjäll kanske kan vara något. På alpina turbindnigar kan man ju sätta skarjärn men vet inte hur det är med sånt på turskidor.
Går skarjärn i och ur snön utan att man lyfter skidan? Dvs kan man glida på längden och åka utför utan att plocka bort dem?

Hälsning, alex

AlexanderAreskoug sa:
herrgard sa:
Går skarjärn i och ur snön utan att man lyfter skidan? Dvs kan man glida på längden och åka utför utan att plocka bort dem?

Hälsning, alex
Beror på, det vanliga är trycket på skarknivar försvinner när du lyfter på foten. Dock finns det inga skarknivar som tillåter dig att glida på längden eller åka utför utan att ta bort dem.

Vad är det du inte kommer överens med med stighudar?

Greppet med stighudar uppför tycker jag blir bra. Jag har kapat dem experimenterat med längden. De blir för dåligt glid rakt fram men framförallt ryckigt när det går lite nedför. Vid åkning på längden är det alltid lite nedför och lite uppför. Då blir det att ta av och sätta på hudarna var 50:e meter och till slut tröttnar jag. Vore fantastiskt med någon dynamisk och mekanisk lösning.

Hälsar alex

Skarjärn är väl främst till för att inte glida i sidled när man traverserar. Är snarare ett komplement till hudar och inte en ersättare.

AlexanderAreskoug sa:
Greppet med stighudar uppför tycker jag blir bra. Jag har kapat dem experimenterat med längden. De blir för dåligt glid rakt fram men framförallt ryckigt när det går lite nedför. Vid åkning på längden är det alltid lite nedför och lite uppför. Då blir det att ta av och sätta på hudarna var 50:e meter och till slut tröttnar jag. Vore fantastiskt med någon dynamisk och mekanisk lösning.

Hälsar alex
Men det är väl i dylika förhållanden (liten upp och lite ned, typiskt "dalkrypande") som fjällskidor är tänkta att gå i? Sen smälla på stighudarna när du ska upp på topptur och ta av för nedfärdsel.

Det enda jag kan tänka på annars är skidor med fjällmönster (som nämnts ovan), men det kommer aldrig ge samma grepp som stighudar och glidet blir alltid lite lidande.

BD Kicker skins i kombination med fiskfjäll funkar bra i svenska och norska fjäll. Jag har använt Fischer Europa 109 i ett antal år och gillar den kombon.
Ett par aptitretare från Kebnekaisefjällen 2 min version
och Knappt 6 minuter

valla HELA skidan med "rätt" valla för dagen. Då har du en stighud med både fäste och glid. Funkar utmärkt men allra bäst med blå extra

Sturk sa:
valla HELA skidan med "rätt" valla för dagen. Då har du en stighud med både fäste och glid. Funkar utmärkt men allra bäst med blå extra
Det funkar faktiskt förvånande bra.. Man skulle kunna tro att fästvalla över hela skidan skulle ge noll och inget glid. Men ,"rätt valla för dagen", i betydelsen den fästvalla man valt för dagen om man skulle åkt längd, är liksom precis på gränsen till att greppa. inte monstergrepp, för en sån valla fastnar det bara snö i / fryser i.

Så resultatet blir ett rätt ok fäste och ett rätt ok glid. Funkar så länge förhållandena inte ändrar sig för mycket (som på våren tex).

Tillbaka
Topp