alternativ till strolz 2019 ?

erik832995

Aktiv medlem
Tror mina pjäxor från 2002 börjar bli slitna (strolz) , finns det bra alternativ ? Kan tänka mig att överväga andra men sprutskor ser jag som ett måste Vid ev. strolzköp vad med nya(?) modellen evolution ?

Det finns många som erbjuder sprutade inneskor idag, kruxet är väl att man allt som oftast måste köpa en pjäxa inkl. innesko och sedan köpa till sin sprutade innesko..... Vet att Surefoot har egna "skal" så att man slipper undan att köpa en "hel" pjäxa först. Köpte själv mina senaste pjäxor på Surefoot i Verbier och är riktigt nöjd

/C

Strolz har ju sin lojala skara fans, men du kan få samma anpassning med en sprutsko och en bra bootfitter till precis vilken sko som helst på marknaden. Vissa typer av skal är svårare att formspruta, men det brukar gå att lösa ändå. Strolz tenderar att vara riktigt tunga jämfört med i princip allt annat på marknaden framförallt. Evolution kanske är lite lättare så det ska jag inte uttala mig om.

Jag har kört många formsprutade innerskor genom åren, men jag tycker att en modern thermo-expanderande innersko ger nästan samma prestanda så länge skalet är rätt anpassat. Det är en enorm skillnad på de första generationernas värmeformbara innerskor och dagens expanderande varianter där dessutom formen blir fast och stannar kvar väldigt bra, men till en tredjedel av vikten jämfört med en sprutsko. Jag tycker viktvinsten och även förmågan att hålla värmen uppväger de små försämringarna i passform. Mitt råd är att testa ut den pjäxa som du tycker sitter bäst på marknaden med originalinnerskon och sen värmeanpassa och fixa till den så att den blir så bra som möjligt. Testa sedan den och om du känner behovet gör du en sprutsko till det skalet därefter. Då har du en lätt originalinnersko för dagar då du ska tura och en tyngre prestandainriktad innersko då det blir bara pist. Min prognos är dock att på sikt kommer originalinnerskon att dominera användandet, men för din sinnesfrid så kan det vara viktigt att ha den andra som komplement när du vill sitta fast fullt ut optimalt. Men lås inte in dig på just Strolz. Det finns ingen som helst anledning. Vill du prompt ha Strolz, så välj en sådan innersko och välj skal fritt. Jag körde Tecnica skal och Strolz innersko i många år.

MnO sa:
Strolz har ju sin lojala skara fans, men du kan få samma anpassning med en sprutsko och en bra bootfitter till precis vilken sko som helst på marknaden. Vissa typer av skal är svårare att formspruta, men det brukar gå att lösa ändå. Strolz tenderar att vara riktigt tunga jämfört med i princip allt annat på marknaden framförallt. Evolution kanske är lite lättare så det ska jag inte uttala mig om.

Jag har kört många formsprutade innerskor genom åren, men jag tycker att en modern thermo-expanderande innersko ger nästan samma prestanda så länge skalet är rätt anpassat. Det är en enorm skillnad på de första generationernas värmeformbara innerskor och dagens expanderande varianter där dessutom formen blir fast och stannar kvar väldigt bra, men till en tredjedel av vikten jämfört med en sprutsko. Jag tycker viktvinsten och även förmågan att hålla värmen uppväger de små försämringarna i passform. Mitt råd är att testa ut den pjäxa som du tycker sitter bäst på marknaden med originalinnerskon och sen värmeanpassa och fixa till den så att den blir så bra som möjligt. Testa sedan den och om du känner behovet gör du en sprutsko till det skalet därefter. Då har du en lätt originalinnersko för dagar då du ska tura och en tyngre prestandainriktad innersko då det blir bara pist. Min prognos är dock att på sikt kommer originalinnerskon att dominera användandet, men för din sinnesfrid så kan det vara viktigt att ha den andra som komplement när du vill sitta fast fullt ut optimalt. Men lås inte in dig på just Strolz. Det finns ingen som helst anledning. Vill du prompt ha Strolz, så välj en sådan innersko och välj skal fritt. Jag körde Tecnica skal och Strolz innersko i många år.
Tror precis som MNO säger att dagens morderna värmeformbara innerskor är riktigt bra i rätt skal, det som skiljer eftermarknads-innerskor, värmeformbara såväl som sprutade, från original-innerskor är att dessa allt som oftast håller mycket högre kvalitet och har en betydligt längre livslängd. Vad jag har hört från flera bootfitters är att en vanlig original-innersko oftast "packar" ihop sig relativt snabbt och tappar såväl passform som "grepp".

Jag har nu kört i mina sprutade Surefoot inneskor i princip varje dag sedan den 25:e januari och dom känns precis lika tajta som när jag stoppade ner fötterna för första gången, det har jag inte varit med om tidigare, alla mina standard innerskor samt den intuition som sitter original i Scarpa Meastrale har haft en förmåga att "platta till sig" / "tappa volym" och därmed förlora "greppet" om foten över tid.

/C

Tackar ! Är olika fabrikat generellt lämpade /olämpliga för mina fötter ? Har ca.43 i längd på foten , ca. 45 bred i fram , ca. 41 vid häl .smal vrist långa ben så vaden går inte långt ner i skaftet .Hade stora problem första tiden med mina , satt perfekt runt foten men skaften var för stora ,(skummet slutar strax över vristknölarna ) fick då kramp i fötterna . Var i Lech och påtalade detta, de fixade det med en tjockare plös mm. Sen dess inga problem . (2005)

Passformen på skalen varierar så klart en hel del, men generellt så är det enklare att blocka ut skalen än att få ner volym. Så en bra start är att hitta ett skal som sitter tight, kombinera det med en kvalitetsinnersko (Palau, Surefoot eller liknande) och blocka ut så att allt sitter bra. Som MnO säger så funkar original innersko fint också ibland, de som sitter i mina Cochise är helt ok när man fått jobbat lite med dem och satt i en bra sula.

carl_couloir sa:
Jag har nu kört i mina sprutade Surefoot inneskor i princip varje dag sedan den 25:e januari och dom känns precis lika tajta som när jag stoppade ner fötterna för första gången, det har jag inte varit med om tidigare, alla mina standard innerskor samt den intuition som sitter original i Scarpa Meastrale har haft en förmåga att "platta till sig" / "tappa volym" och därmed förlora "greppet" om foten över tid.
Vilken tidslängd pratar vi om? Veckor? Månader? Säsonger?

En annat intressant fenomen är att jag tycker mig ha märkt att vader och fötter minskar i storlek ju mer jag åker. Ju längre in på säsongen jag kommer desto mer måste jag spänna pjäxorna. I början på nästa säsong eller efter ett uppehåll är de tillbaks i utgångsläget.

pd sa:
carl_couloir sa:
Vilken tidslängd pratar vi om? Veckor? Månader? Säsonger?

En annat intressant fenomen är att jag tycker mig ha märkt att vader och fötter minskar i storlek ju mer jag åker. Ju längre in på säsongen jag kommer desto mer måste jag spänna pjäxorna. I början på nästa säsong eller efter ett uppehåll är de tillbaks i utgångsläget.
valid point, sedan sen 25/1 år, dvs drygt en månad.

/C

Om din fot är 45mm i fram, så är nog en sprutinnersko att rekommendera, tror att det är svårt att få en tight sko även om du sprutar den om den är så smal.
Men har du inte har en så smal fot, en normal pjäxa är 98-102mm bred fram, vilket innebär att du skulle få in båda fötterna i en pjäxa samtidigt, och ändå ha rum att röra på fötterna. Så behöver du ha en riktigt annorlunda fot på annat sätt för att vara tvungen att ha en sprutinnersko.

Dagens pjäxor är så pass bra och går man till en bra butik med flera olika modeller och kunnig personal, så skall man utan vidare kunna hitta ett par pjäxor som sitter bra,har bättre prestanda och i övrigt är bättre. Det är en av många anledningar till att Stroz inte är lika populära som de var för 15-20år sedan.

Alla, verkligen alla tillverkare har bra pjäxor, så omöjligt att rekommendera någon utan att ha sett hur dina fötter och hur du står. Så gå till någon kunnig så kan de tillsammans med dig hitta något bra

Tror dock att när man har problemfötter att Strolz är svårslaget. Ett dyrbart alternativ dock.
Har en kompis som har åkt på Strolz tidigare men köpte ett par Fischer Vacuum pjäxor när det var dags för nya. Anledningen var att de skulle formas efter foten. Det fungerade inte alls så han köpte ett par Strolz igen och har inte hatt några problem efter det.

Min uppfattning är att har man nog stora problem med fötterna så är sprutade innerskor de bästa alternativet. Samt en rutinerad pjäxmakare.

God tur!

Var hos kaisers lindvallen i lördags , det blev strolz evolution s . Blev mkt bra ! Provåkte i hafjell igår , styvare och bekvämare . Om man som jag har smala underben så har strolz innerskor med tjockare stoppning , tog ca. 10 dar att få såna , väl värt väntan . Det är den ena anledningen att det blev bra ,den andra hantverket , sula och sprutning gjort av kunnig man !
De gamla innerskorna är lika bra som nya i nedre delen som är sprutad men skaften .... slut .
Rekommenderar kaisers

Tillbaka
Topp