Amatör knäppare

Patriik_L

Ny medlem
Amatör knäppare
Hej! Jag har aldrig riktig knäppt foton men vill börja med det nu. Jag har en digital 2megapixel kamera, en sån där liten då. Duger det att börja med?

Amatör knäppare
2 megapixlar är tyvärr inte tillräckligt bra för att få några bättre bilder med. Du får en kamera med minst 7 för under tusenlappen dock.

Amatör knäppare
Så länge du inte ska skriva ut stora bilder funkar det väl att börja med?

Amatör knäppare
Utter sa:
2 megapixlar är tyvärr inte tillräckligt bra för att få några bättre bilder med. Du får en kamera med minst 7 för under tusenlappen dock.
Utter tror det blir bra med en sån ;-) men du får nog ge åtminstone det dubbla för att det ska vara någon hyfsad kvalitet på resultatet. Återigen, det finns kameror som har 10 mega pixels men det hjälper inte om Du har ett skitobjektiv framför sensorn. Köp en kamera av känt fabrikat med bra objektiv, inte digital zoom...
Ett exempel: Min ena kamera har 31 mega pixels och den andra 12, så om jag satte ett kass objektiv på den stora och ett superbra objektiv på den mindre så skulle den mindre kameran ändå ge bättre resultat trots färre pixlar.
Gå in på http://www.dpreview.com där finns de flesta kompaktkameror testade och med exempelbilder så man kan jämföra.

Lycka till ;-)

Hälsn. Erics pappa Jörgen (som är fotograf)

Amatör knäppare
Läs lite om kameror och när du väl är påläst då kan du inskaffa en ny kamera. Innan dess kan du ju börja fota med den kamera du har. MVH Eric

Tillbaka
Topp