amatörfilm

• Trådstartare Trådstartare sebbes
  • Start datum Start datum
S

sebbes

Guest
amatörfilm
satsar på att filma lite av mina hopp och andra idiotiska saker.
men jag undrar vad för typ av prestanda datorn som man ska redigera på har. videokort är väl ett måste??
någon som har någon erfarenhet av detta??
/s

amatörfilm
Jag har lekt lite med egenfilmade klipp på min dator och det har inte varit några som helst problem.
Det ja behövde köpa var ett Firewirekort som gör att man kan koppla in kameran till datorn (400 MBit ligger hastigheten på) vilket kan vara bra att ha så man får in filmen =) men om du har en USB kontakt på kameran så behövs ej det. bara om det e en DV-out kontakt på din DV kamera.
Datorn ja änvände då var en:
AMD T-Bird 1,33 Ghz
256mb DDR Ram
Geforce 3 grafikkort 64 mb
Simpelt firewirekort köpt på Claes Ohlson som funkar skitbra (500 kr)
Och detta räckte bra för det lilla jag gjorde. Men ett tips är att skaffa dig ett bra redigerings program som du även kan importera filmen ifrån kameran med! Programet gör mer än man kan tro. Ladda ner på tex. Direct Connect om du inte vill pröjsa.
Men ja tror att det skulle funka med en dator med dessa delar:
> P3 700 Mhz
> 128 Mb Sdram
> Geforce 2 (Ej MX)
Nåt billigt firewirekort

amatörfilm
Det tunga med att redigera film ligger i renderingar samt storleken på filmen. Jag antar att du filmar med en DV kamera, och då tar filmen väldigt mycket plats på din dators hdd, inte nåra 100mb utan flera Gb, självklart beror det på hur lång din film är. När du sedan ska börja arbeta med din film är det ramminnet som får arbeta, jag skulle rekomender att du i vart fall har minst 512mb ddr ram, återigen så behövs det bara om du vill lägga på effekter etc.
Mvh/
Lucas

amatörfilm
Om jag inte missminner mig finns det ett videoredigeringsprogram
förinstallerat på XP.
Annars finns det ett program som heter Adobe Premiere som ska
fungera bra.
Följ den här länken och läs igenom guiden (tar ca 10 min) sen ska
du nog kunna sätta igång och testa. Här finns även länken till en
demoversion av Premiere.

http://www.howstuffworks.com/video-editing.htm

//A

amatörfilm
tack, ska tänka på det. tänker antagligen låna skolans kamera om det går bra. vilket program rekommenderar ni till videoredigering. vill göra något extra, typå lite macho effekter och så.
/s

amatörfilm
har kollat in, adobe premiere. verkar skitbra. ska kolla om det finns någonstans på internet..
/s

amatörfilm
Måste bara säga att Adobe premier är typ VÄRDENS svåraste och mest avancerade program. går inte att använda.. man får sitta i timtal för att lista ut vad som menas med vissa saker eller för att hitta annat. ja rekomderar inte det programet. men typ Avid DV tror ja det fins ett program som heter. det har ja för mig att det e ruggit bra!

Lucas.L >>> dom filmerna ja lagt in på datan har i bra kvalite tagit ca 10 mb/minut vilket gör en långfilm på 1 h 30 min till 900 mb. altså inte så farligt eftersom vad ja fösråt så ska han bara göra korta filmer. men ja vet även att om man använder fel program så kan det ta flera hundra Mb för bara någon minuts film.

amatörfilm
Abobe Premier, är ett relativt lättandvändt program, och är du van vid att jobba med tex illustrator och photoshop får du mycket gratis, eftersom layouten är liknande. För att göra en hyfsat schyst film, är Premier perfekt, det bli tyvärr lite svårare när man skall till med lite extra specialeffekter.

Lycka till Robban.

amatörfilm
jag är ganska van med photoshop. vet ni vart man kan hitta de här programmen på internet??
det kan vara någon betaversion. har inte planerat att göra något speciellt avancerat.
/s

amatörfilm
tja...

har en dv-kamera... men hur gör man för att inte filmen ska ta så stor plats på datorn då? Har ju provat men då tar bara en minut flera hundra megabitlappen...

lappen... ska du låna skolans filmkamera när vi åker till romme eller?

ha det

amatörfilm
under tiden du redigerar filmen _kommer det att behövas en rejäl hårddisk_
när du sedan är klar komprimerar du den med nån codex divx5 eller xvid
eller nått sånt
//A

amatörfilm
Photoshop och Premiere är två olika saker. Det ena redigerar du bild med, det andra redigerar du film med.

Ingen av dessa program är freewere, dvs, program som är gratis att ladda ner. Photoshop ligger på ungeför 5000kr och Premiere prisklassen över.

Om ni ska redigera film rekomenderar jag er att använda Mac-datorer. Dom är överlägset bäst.

Hujj!

Tillbaka
Topp