Analen

snortpowder

Ny medlem
Analen
Har någon här åkt Analen i Hemsedal?

Hur är åket?

Jag utgår ifrån att det har ngt med namnet att göra, trångt och kan vara lurigt om man är oförsiktig, men med rätt teknik-ack så bra:)

Vad krävs för snöförhållande?

När på säsongen brukar den vara åkbar?

Vad krävs för utrustning?

Tack på förhand!

David

Analen
Åket är väl så där, ibland kladdigt men det löser man genom en tvättning.
Trångt är det, lite ungskog kan finnas.
Helst lite snö. Men inget måste.
Året runt, helst på sommaren en varm sommarnatt
Glidmedel aka. valla är ett måste, en fin stav att utvidga hålet med är väl även det att föredra...

Vet inte om vi pratar om samma sak?

Senast ändrad:
Analen
Valla dina skidor ordentligt innan så att du får bra glid. Ta det alltid lugnt i början av backen för att vänja sig. Sen är det bara att låta backen bestämma farten hela vägen ner. Den är riktigt skön mot slutet och när du väl är färdig känner du dig helt go i kroppen!

Lycka till

Edit; attans att nån han före mig ;)

Senast ändrad:
Analen
hehe:)

Men om vi nu skall vara något lite seriösa, är det någon som kan ge mig svar på mina frågor.

Hur är åket?

Vilka snöförhålland en krävs?

När på säsongen brukar den vara körbar?

Vad krävs för utrustning?

Analen
Ja nu räcker det.

Puder är nog trevligt. Men beroende på hur åket ser ut kan vårsnö vara att föredra.

Är det verkligen ingen här som åkt analen?

Analen
Jag tog et åk i Analen 2003 i slutet av Feb. Då var det ett litet stenparti ca 1,5 m som man fick hoppa över i mitten där det var som smalast. Annars så behövdes det ingen speciell utrustning förutom långa stavar när du ska tillbaka eller en mobil med nr till taxi.

Analen
Åket ær inledningsvis vældigt brant och smalnar av. vid mindre snømængder kommer du till slut att støta på en klippa/sten som tæcker hela ingången till resten av åket. klippan/stenen går att droppa eller hasa sig øver. efter klippan/stenen svænger hela åker høger, dvs droppar du måste du snestælla skidorna før att till slut komma ut i ett øppet parti. kørs bæst vid mycket snø (dock lavinfarligt parti).

Tillbaka
Topp