Andermatt-tips

lamboren

Medlem
Hej,
Min UCPA-resa nästa vecka sket sig pga jobbet så nu har jag bokat ett par dagar i Andermatt lite längre fram - hoppas att få till några dagars rolig åkning innan vårvintern börjar. Är det någon som har tips på bra guide? (åker bräda) Och alla andra tips om Andermatt också välkomna.

Gemsstock riktigt kul skidberg! Finns en stor säkrad offpistzon (gulmarkerad på pistkarta och i terrängen). Där kan man lätt ha kul en hel dag genom att köra olika linjer. Felsental är också på framsidan och relativt lätt att hitta ner, men självklart på egen risk då vad gäller lavinsäkerheten. Baksidan skulle jag inte rekommendera att åka ensam, giraffen osv. är dock häftiga åk. Tyvärr ingen koll på guider...
Nackdel med Gemsstock är väl att om det är dåligt väder kan sikten vara riktigt omöjlig, och fina helgdagar på högsäsong kan det bli en del köer på mellanstationen.
Möjligen bättre med köerna nu efter alla investeringar på andra sidan byn (Oberalppass), ska enligt uppgift vara fint också men aldrig åkt där själv. En hel del turmöjligheter från den sidan.
Andermatt har enligt uppgift bra med snö, hela vägen ner.

ederedler

Medlem
Många år sen jag var där men har några minnen av uppgivna snowbordåkare som hoppade jämfota över platån efter Vermigelhutte...
De han bara ett åk den dagen;-)

Teleskopstavar är bra att ha som snowbordåkare om man vill köra baksidan, fin terräng men det är en lång och på flera ställen platt väg tillbaka (terrängfälla under stor sydsida, passa för laviner på eftermiddagarna.)
Guspistal ner till Hospental var också ett fint "äventyrsåk", har för mig det lutade på även nere på vägen ner till byn så kanske en bra tur med bräda. (Kort hike som kan bootas upp i Gafallenlucke.)

lamboren

Medlem
Tack båda (teleskopstavar har jag i ryggan sen länge).
För dagar med dålig sikt, är det värt att ta sig åt Sedrun Oberalp? Mer skog där? - förstått att skogsåkningen är begränsad i själva Andermatt.

OneMag

Ny medlem
Bra tråd! :) Jag planerar själv att vara i Andermatt under v.6. Åker snowboard men är väldigt grön när det gäller offpist och vill utvecklas på den fronten. Kollar runt vad byn har för utbud av lektioner/kurser i offpiståkning och lavin-träning i Andermatt.

Almen1 tipsade i en annan tråd om en guide vid namn Christian Edelstam (Certifierad guide).

johan

Administrator
Jag har åkt med Daniel "Dan" Loutrel på Andermatt Guides, han åkt iofs skidor (han startade Birdos märket) men kan vara värt att kolla upp.

lamboren

Medlem
Tack @johan, ska kolla upp Andermatt Guides och Dan (jag åker i princip bara med skidåkare - så inget problem från min sida).
@OneMag, om jag förstått det rätt är Christian E mer mobil. Hör gärna av dig om du hittar något intressant i dina efterforskningar

OneMag

Ny medlem
"Classic off-piste skiing in Andermatt" -> https://www.airbnb.se/experiences/1224734
Kollade med dem om att åka snowboard. Snowboardare är mer än välkomna på deras tur.

Btw. nån som är i Andermatt under nästa vecka (v.6) som vill dela på en guide eller som kan ge lite tips om bra åk och restauranger etc.? Byn är väl i och för sig inte så stor... After-ski tåget verkar ju najs.

Almen1

Medlem
Hej
Jag har precis som @johan åkt med Dan.
Hade hans nummer i telefonen, +41764529939. Vet ej om det är i drift men det kan vara värt att pröva. Han bodde i Andermatt och drev även Birdos.
Han tycks vara personen bakom

Hasse_Lindborg

Aktiv medlem
Om du är helt nybörjare så sväng in till Baldri på Snowlimit. Han kan säkert lära dig massor av tips för snowboard i offpisten. Han har oxå full koll på vem eller vilka som du skall använda som guide. Hälsa så gott oxå!

lamboren

Medlem
Tack för alla tips. @johan o @Almen1, har bokat en dag Andermatt Guides. De rekommenderade snöskor om man inte har splitboard, känns lovande, och nu har det ju snöat också.
Och @OneMag, du kan väl skriva något om du åker med Gauthier and Paul, verkar vara lite annat upplägg.
(@Hasse_Lindborg, kanske tar en sväng in till Baldri för tips även jag - trots att jag inte är helt nybörjare)

lamboren

Medlem
Tänkte återkoppla lite (kan göras oftare på forumet tycker jag, tack för alla tips!): Blev kort sagt strålande. 50cm första natten, och sedan två dagar med uppklarning och sol. @johan , tack för tipset om Andermatt Guides, åkte med dom heldag dag 2, kvalar in som en av mina bästa dagar på snö hittills. @Kalle_Luzern håller med om att Gemsstock är ett riktigt kul skidberg - med guiden (Roman) och sen åksällskap (som hittades i backen), så blev giraffen, Felsental x flera och brantare variant på Guspis åkta, i tillägg till allt avpatrullerat. Och påfyllning med 20cm natten till sista dagen...

Freeride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer
Topp