Andorra - Värt ett besök?

ABadHabit

Aktiv medlem
Hej på er.

Jag har endast varit i Spanien en gång och åkt skidor, men det var i Sierra Nevada, det var v 10 och då var snötillgången begränsad, backarna var bra men offpisten var obefintlig. men är det någon berest vänlig själ som kan berätta, som rubriken antyder, om Andorra/Grandvalira (mera norrut) är värt ett besök?

Jag har kikat på Grandvalira och det verkar vara ett ganska intressant skidområde (200 km pist), det var Q-travel som börjat med resor dit. Tyvärr så hittar jag ingen information om eventuella offpistmöjligheter eller något om hur åkningen är Brant/flack mm (förutom researrangörernas bla bla..), systemet verkar iaf stort nog för att räcka en vecka. Ja om man inte stressar runt utan ger sig till att njuta av en och annan öl och tillbringare med Sangria i backarna också, några tapas skulle också sitta fint till lunchen, istället för flottig korv och pomme eller gulashsoppa i Österrike, eller kladdig pasta i Italien alternativt en råbiff (dom bara vägrar att steka köttet till medium, dom jäklarna) i Frankrike.

Jag har förstått att Grandvalira inte är lika stort som tex Dolomiterna eller tre-dalarna och andra större områden, men endå, är det värt ett besök? Jag åker väl mestadels röda backar, gärna snabbt och med långa svängar, men ger mig gärna iväg utanför backarna så snart det finns möjlighet. Jag är väl även lite av en livsnjutare som även gillar möjligheten till långa luncher med god mat och dryck. Först upp på morgonen och åka nypistat, sen kan man varva ner lite framåt lunch :)

Men som sagt, är det värt ett besök? Anyone? Please..

Jag har varit rätt manga ganger i Andorra (men inte de senaste 3-4 aren) under mars och april men även runt nyarstid:
Jag tycker det är värt ett besök om man tar det för vad det är och inte jämför med andra alporter. Fallhöjderna är ju betydligt mindre, pisterna kommer jag inte ihag sa där enormt mkt detaljer om men de är ganska flacka, har för mig att det fanns ett par lite längre/brantare/bättre ner mot soldeu men pas de la casa delen kan du skriva av som "nybörjaromrade".

Tempot är ju lugnt och nice och liftköer brukar inte vara nagot problem förutom vid park-sittliften i soldeu. Nagra stora offpist-schtekarrundor är nog inte att förvänta. Kommer ihag att det fanns en brant mitt emellan soldeu och pas de la casa där nagra liftar gick ihop där man kunde bränna ner en 500m offpist (inte fallhöjdsmeter) efter snöfall.

Sa för en van sverige-alpakare är det kanske mest en exotisk lang-weekend... men om man chillar lite och tar champis-lunch i solen... och hoppas pa 25grader varmt men trots allt snö i mars sa... plus combomöjligheten med barca!! naturligtvis extremt mkt engelsmän pa plats sa det säger ju kanske en del om svarighetsgraden men fördelen kanske om det snöar hur mkt du far ha snöbranterna för dig själv...

Grandvalira, ganska mycket liftar och lite skidåkning,, vet inte om du är den typen, men många går i fällan, och tror att antal liftar och pist km gör en skidort bra,, I Andorra är det endast Arcalis som är värt ett besök. Annars vill jag föreslå att du tittar lite mer västerut i Pyreneerna, där kommer det oftast mer snö, Både Spanien och frankrike har mycket bra skidåkning som räcker en vecka eller mer för en duktig skidåkare, Boi Taûll i Spanien vill jag ranka bland de 10 bästa skidorterna i Europa efter det som jag tycker gör en bra skidort. I Spanien finns sedan Cerler, Formigal och Candanchu som alla är mycket bra skidorter, I frankrike kan jag rekomendera Peyragudes och Piau Engaly,, till detta kommer ett stort antal bra ställen, men som lämpar sig mer för en "roadtrip",,
Förra säsongen hade jag trots att jag bor i franska alperna fler skiddagar i Pyreneerna än i alperna,, det var väldigt lite snö i franska alperna, medan Pyreneerna hade massor,,,

1000 Tack till Delta och Onlytelisar för era synpunkter. Särskilt stort tack för att jag nu fått upp ögonen för nya spännande orter. Nu har jag iaf begravt Grandvalira och kikar vidare efter den "perfekta" skidorten. Mycket fallhöjd, inte för flackt och lika mycket nederbörd som sol. Gärna liftnära boende, bra pubar, vackra damer, god mat och dryck. Helst ska det såklart vara någorlunda kort transfer från nån flygplats. För Spanien känns lite väl långt att ta bilen till. Har åkt till Italien (Servinia) och det var ganska segt.. Fast till Schweiz går det ju ganska snabbt och bra. Jaja det löser sig nog. Men en än gång, TACK! Underbart när det finns så hjälpsamma och snälla människor :)

De orter jag nämde ligger ca 2 tim bilkörning från flygplatserna i Toulouse, Pau och Tarbes, jag vet dock inte om det går att flyga direkt från Sverige dill dessa, men från London och Paris finns många lågpris alternativ, Dock går det att flyga Ryanair från Skavsta till Biarritz men då är transfertiden ca 3 tim, men den totala restiden blir ju kortare än att byta flyg i London eller Paris, Du nämner att fallhöjden måste vara bra. Orterna i pyreneerna har mellan 600 till 1000 fallhöjdsmeter, Vad är bra fallhöjd??? Skidorten Alta i Utah har mer än en gång röstats fram av tidningen Skiers Magazine´s läsare till världens bästa skidort, där är fallhöjden 615m,,,, än en gång, det är effektiv skidåkning och kvaliten på skidåkningen som räknas,,

@ Onlytelemark: Du har onekligen en poäng när du snackar om kvaliten på skidåkningen. När jag pratade om fallhöjd så var jag nog mera inne på att stora berg ofta har bra med valmöjligheter och alternativa nedfarter. Tänkte inte alls på effektiviteten, vilket självklart är en faktor jag borde tagit mer (mest?) hänsyn till. Långsamma liftar och framförallt trånga kabiner med typ 40 min kö för att komma fram till själva kabinen. Är ett verkligt irritationsmoment Men när man väl är framme vid kabinen så brukar man komma ganska högt på snabb tid.

Nu har jag iaf bokat in en vecka på andra sidan alperna, det blev Arabba denna gång. (varit där med?) Men till Pyreneerna kommer jag absolut att försöka åka till vid tillfälle. Pistkartan över Boi Taûll såg onekligen verkligen lockande ut!

Återigen, tack för värdefulla synpunkter. Jag gillar det här trevliga forumet :)

Senast ändrad:

Senaste inläggen

Snödjup

Snödjup har sommaruppehåll i väntan på vinterns snödump.
Tillbaka
Topp