Ang säsonga

Fredrik_Hansson

Ny medlem
Ang säsonga
Jag har nyligen tagit en paus i högskolestudier och hade lite funderingar på att jobba i Åre (eller någon annan ort) denna vinter. Har aldrig gjort det så jag skulle vilja veta lite av er som är rävar!

Det första jag undrar är hur gamla de som jobbar brukar vara, en slags medelålder då? Själv är jag 23 år. Undrar även hur fördelning tjejjer/killar är?

Sen undrar jag var som är bäst/roligast att jobba? I backen eller mer i byn? Kanske mest avhänget vad om är lättast att få jobb men iallafall.

Vad brukar man tjäna när man jobbar (ungefär)? Vad ger bäst betalt?

/Fredrik

Ang säsonga
hejsan!
jag jobbade utanför åre (storulvåns fjällstation). lönen e det typ det minsta som facket tillåter! men där så finns inga liftar o det e bara offpist o tur. knata upp par timmar o sen komma i riktig offpist som ingen anna kanske har åkt ipå länge!!
Åre centrum e bäst o du inte vill knata o vill festa o skida o jobba.
men fjällgården o bygget o diplomat e väl de bästa ställena om man jobbar ínnom restaurang!
själv e jag nu på väg till alperna o jobba! kanske verbier eller sen i kanada kanske, vet ej. Kanske du också på väg till alperna!!??
Jobbet i storulvån eller sylarna o de andra stationerna så gå in på WWW.stf.se

Lyck till ohör av dig om du skall till alperna!!!!!!

Anders

Ang säsonga
jo, egentligen håller jag nog med ovanstående, åk utomrikes, man kommer ju inte undan att mycket är lite extra speciellt stort/bra/kul, och framförallt annorlunda att vara i ett annat land. sverige är ju sverige är ju sverige.
men om du känner att du inte kan eller vill åka utomlands så kan jag ju även rekommendera åre mycket mycket varmt. som årebo & säsongare. är uppväxt i åre & har alltid bott där, men var "säsongare" för första gången i vintras :) jobbade för åre ab, vilket ju iofs bara är sådär om man ser till lön (låg. men man kan nog inte räkna med att tjäna några pengar som säsongare, varken här i sverige eller nån annanstans), arbetstid (många långa dagar), personalvård (va beredd att betala minst en hundring om kära företaget ställer till med "fest". men det vägs ju upp av alla härliga människor man träffar och allt kul man har tillsammans! och om du betämmer dig för åre & t.o.m åre ab så ska du ju definitivt välja att jobba i skiduthyrning, och inte vilken skiduthyrning som helst, utan skidåkarna i tegefjäll är det som gäller. för där får man jobba tillsammans med swämpa, och swämpa är bäst i världen!

hoppas du hittar på nåt skoj!
lycka till

Ang säsonga
Det går faktiskt att tjäna hyfsat med pengar. MEN då kan man glömma Åre, chamonix och liknande ställen. Man får besöka våra bröder i väst, Norrmännen. Exempelvis Hemsedal har hyfsade löner och om man är svensk så betalar man mindre skatt.

Ang säsonga
Tänkte bara säga att du också kan jobba på liftarna i tege el duved kanske tom...som pistör och då kan du hälsa på ganska ofta nere på skiduthyrningen i tege el duved.......och......du vet bara snacka lite granna för det är juh inte så kul att jobba inne på våren näär det är fint väder ute....hoppas att vi syns i vinter.

Ang säsonga
de e jävligt trist att jobba inne när man kan va ute. & solen skiner som tusan ute & allt. då tänker man lätt att " fy sture vad jag skulle vilja vara ute just nu". men det går över ganska fort när det är dimmigt & blåsigt & snöigt & flatljus ute.

till en del....: missförstå mig rätt. jag trivdes så otroligt bra i vintras i tege, med arbetskamrater & "chefer" & grejer! ångrar inte för en sekund att jag gjorde vad jag gjorde i vintras & tog jobbet i hyran/liftkortsförsäljn i tege.

men när jag tycker att en del saker & ting i de företaget jag jobbade för inte var så himlans bra så tänker jag inte sitta & tiga om det ifall jag verkligen inte tycker att det var så himlans bra.......

så som jag upplevde det så var/är å.r.e. ab så otroligt inriktat på att få gott resultat, & ibland tyckte jag, som personal i företaget, att det gick ut över just oss, personalen i företaget... min uppfattning är sådan att är det något man i allra högsta grad ska ta hand om & måna om i ett företag, vilket som helst, stort eller litet, så är det personalen. för det är de människor som står där framför gästen & ska representera, i detta fall å.r.e. ab, som är just företagets ansikte utåt, och trivs inte dessa människor med arbete & har de inte fått tillbörlig information & utbildning & uppskattning & hjälp & feedback & uppbackning över huvud taget så blir ju varken gästen eller personalen nöjd. & detta går i slutändan ut över gästen. & självklart innan dess, över personalen... men i allra sista slutändan så slår det ju tillbaka på företaget.

jag vet att jag inte är ensam om att ha vissa uppfattningar om å.r.e. ab & framförallt dess personal"vård". men i det stora hela så hackar jag inte alls på företaget, eller egentligen är det så att jag inte hackar på företaget i det lilla. för jag trivdes så bra i tege(/duved) & jag har rekommenderat till ett flertal människor, både vänner & obekanta, att åka till åre & jobba. framförallt har jag rekommenderat just hyran/försäljningen-jobbet...

men fortfarande så är jag av den åsikten att å.r.e. ab kan bättra sig på en del punkter rörande dess egen personal...

jag personligen har i alla fått den uppfattningen som jag beskrivit ovan, dvs inte varit helt & hållet nöjd i det stora hela. detta, även om det bara kommer från en enda människa (anställd), borde väl vara i alla fall lite av en tankeställare... eller?

jag vill bara att det ska bli så bra som möjligt för åre & alla de tusentals människor som kommer hit & spenderar sina pengar här & som vill ha ut det allra bäst

Ang säsonga
bra att du håller med. vet att många gör det. trist att ingen egentligen gör nåt åt det... eller det vet jag förresten att det finns folk som försöker göra, men de får inte komma till tals ordentligt & får inte ens jobba kvar i företaget. stora starka företaget kanske känner sig lite hotat av nåt smått....? vet man aldrig...
men en del fel, en del av lite allvarligare art (?), verkar definitivt finnas...

tege rullar lätt.

golf är FJOMPIGT!

Ang säsonga
Tja!
JA ja.....det är roligt men det kan vara förjäkla kallt också,men du Sara har du hört vad det blev för resultat på Åre golfen?,ta reda på det....

Snödjup

Snödjup har sommaruppehåll i väntan på vinterns snödump.
Tillbaka
Topp