Angående prylar som följde med min nya bräda

karlkarl

Ny medlem
Köpte nyligen en Burton Custum 162 Wide med Mission bidningar. Till detta fick jag med 2 prylar jag har frågor om:

1. En sånnhär klistergrej som man har mellan bindingarna för att få fotfäste i ankarliften. Är det nån som använder sånt? Har åkt en del och alltid använt det, men nu har jag ingen lust att klistra på skiten på min nya bräda. Alltså gör den nån större nytta? Förstör man bara brädan när man har foten rakt på ytan utan klistergej?

2. En minimal fångrem som i ena änden har en krok och i andra bara ett snöre. Hur är det meningen att man ska använda denna 2 decimeters fångrem? Fästas hur?

tack
(skippa diskussioner om fångrem eller inte är ni snälla)

skippa fotfästegrejen om du inte känner dig väldigt osäker med bara en fot fastspänd. men å andra sidan, dags att lära sig isåfall.

fångremmen är från skon till bindningen. helt onödig, har du en sån kan du lika gärna åka utan för om de kollar dig så lär du få backning ändå.

klistergrejen är enlig mig bra att ha i liften så man inte halkar runt på brädan så mycket, men eftersom många såna är så fula tycker jag att du ska köpa någon clean från bakoda istället. frångremmen är lite svår att förklara hur man ska använda, men väldigt lätt att göra. du fäster delen utan krok i ett "hål" som brukar vara i bindningen , andra sätter du i en av öglorna som du har skosnöret igenom.

har haft en sån liten klistergrej tycker att det funkade bra men om du känner dej säker i liften skit i den den ger dej "bara" grepp så du inte glider runt

den minimala fåbngremmen ska du s'ätta i en ring som du sätter fast på din boots detta är den nya sortens fångrem sa iallafall han på concrete när jag köpte min snowboard tycker dock att du skall använda deneller iallafall ha den på bindningen ifall någon liftvakt säger åt det att ta på dej fångremmen sätter du bara på den

om jag fattat det rätt så ska jag sätta ringen i en av bootens skosnörefästen. Sen ska kroken fästas i ringen. och själva snöret fäster man i bindningen med en såndär "dra igenom hålet knut"? vart i bindningen är att rekomendera?

men det jag menade var att om en liftvakt är så nitisk att han/hon säger åt honom att sätta på en fångrem så kommer han/hon säkerligen klaga på längden på fångremmen också.

klistergrejen är ju helt en smaksak.. klart att man kan glida eller repa brädan utan men jag har aldrig kört med det för det ser lite fult ut enligt mig =)

fångremmen är menat att du ska fästa i din boot, hur du gör detta är också en smaksak, själv kör jag på klassisk runt benet

karlkarl sa:
om jag fattat det rätt så ska jag sätta ringen i en av bootens skosnörefästen. Sen ska kroken fästas i ringen. och själva snöret fäster man i bindningen med en såndär "dra igenom hålet knut"? vart i bindningen är att rekomendera?
vid mitten av foten om det finns ett hål där. annars s¨finns det nåt ställe att sätta fast den på dom flesta bindningarna.

eller så kör du bara med foten i den andra bindningen. fast bindningen sak såklart vara upp knäppt.

jag har samma problem med den där lilla fångrämmen till min nya bräda funderar på att sätta den i öglan på baksidan av skon

när jag var i lindvallen sa dom att man inte fick använda den korta fångrämmen utan att man va tvungen att använda en vanlig lång fångräm

Jag kör med en såndär fin kort fångrem (: jag har en lite överdimensionerad nyckelring som jag har satt runt snörena på skon... det fungerar aldeles utmärkt! (kan ju meddela att nyckelringen följde med remmen)

Fångremmen har du inte för liftskötarens skull utan för din egen och din omgivnings skull...

En längre fångrem är att rekommendera då du lätt kan röra dig utan att behöva ta av den, t.ex. vid snörning av boots i backen. Men den yttersta funktionen är ju den samma oavsett om du använder en kort eller en lång.

Slao reglerna säger väl att man måste ha en lång fångrem? tror det iallafall. (Jag gillar inte den långa så mycket) Om du inte vill ha klistergrejen men ända stå stadigt i liften kan du ju köpa Burtons nitar ( ser ut som större jeansnitar i krom ) o klistra på, är skitsnygga o syns inte mycket heller, 2 räcker för o stå stadigt ( 6 i paketet ). Tror dock inte brädan blir så förstörd utan sånt här men de kan ju bli rätt halt utan!

zeppelin-erik sa:
Fångremmen har du inte för liftskötarens skull utan för din egen och din omgivnings skull...

En längre fångrem är att rekommendera då du lätt kan röra dig utan att behöva ta av den, t.ex. vid snörning av boots i backen. Men den yttersta funktionen är ju den samma oavsett om du använder en kort eller en lång.
Jag vet att det här har varit uppe för många gånger, men jag måste ändå fråga igen. Vad har den korta fångremen för funktion exakt? Om bindningen lossnar har den ingen funktion, om spännet på ena bindningen lossnar har du ju ändå andra bindningen fast i brädan, och då har den ingen funktion. Om du bär brädan har den ingen funktion eftersom den är för kort för att ha på när du bär. När du sätter på dig bidningarna har den ingen funktion eftersom fångremmen nästan alltid är det man knäpper på sist så den inte hamnar under spännen och snören. Vad är då poängen?

poängen är väl att man ska kunna säga "men kolla, jag har ju fångrem", men eftersom den är helt onödig så är det inte mycket till poäng. ropen skalla, lång leash på alla, även skidåkare.

Tillbaka
Topp