Ånger ånger ånger - Vilka skidor ska jag köpa?

sockervadds

Ny medlem
Hejsan alla. Jag har tänkt länge på vilka skidor jag ska köpa, har tagit mig tiden att förstå skillnaden på konstruktioner, vad det innebär osv...
Hjälp har jag även fått av Jarle och Utter, tackar för det men jag tror att om jag skriver en tråd kan jag få ytterligare hjälp att hitta rätt!

Mina specs:
Jag är en kille på 18 år, 85 kilon, muskulös. Jag har inga problem med att arbeta med en skida, dvs jag vill nog inte ha en skida som svänger av sig själv. Om ni motsätter er mina argument så låt mig veta detta, upplys mig.

Jag åker i runda slängor 45% Park, 45% Offpist och 10% Pist.

Tack // Oskar.

Senast ändrad:
Oskar: Jag väger 82 kg och åker på mjuka skidor och mina fladdrar inte inte när jag åker på de. Du borde testa massa olika först. Till exempel Hendryx.

Annars så tycker jag att du borde testa Nordica Enforcer, Line Prophet 90 eller 100, Hendryx Purple Haze eller Blizzard Big Akira.

Nordica, Line, Blizzard är alla hårda. Sen har du ju även Movment Gladiator.

//H

Movement Kamasutra skulle jag rekommendera, Sjukt bra allround skida. Inte så jätte mjuka och håller i både pist , park och puder

Hej
Jag skulle rekomendera att nästa gång du ser en sån där "prova på olika skidor i backen" - sak så testa så många som möjligt. de brukar va lite häftigare än hyrskidor, eller hitta ett ställe me stort utbud på hyrskidor, ibland kan man provåka lite skidor innan man bestämmer sig vilka man vill ha. och sen läs läs läs... de ger mer än man tror om man kan sin åkning

scott p3 borde passa dig tror jag, iofs inte jættebra i offpisten men helt klart ett par hyfsat styva skidor som æven funkar bra i pist

liberty gör hårda så dt räcker för 85kilos snubbe.. men som sagt att va stenhård räcker inte^^ det är meer som avgör.. plus att som hasse sade så finn även mjukare skis som inte fladdrar..

sen är väl runt 180cm en mycket bra längd o köra på.. med tanke på 35,35 o 30.. hade de iställe vart 30 70 0.. ja då hade ju typ 188 187 vart passande.. iomed att du tydlige kör med kraft, och fort antar ja.. hoppas ja :P testa dig fram..

jag väger 90 kilo och är 195 cm lång. Kör på 4frnt msp 181 och är skit nöjd!
dom finns även i 187cm tror jag.

www.4frnt.com

Senast ändrad:
Vart har du planerat att åka då?

Offpist i Alta med metervis puder skiljer sig ju från att åka offpist i Sälen. Samma sak med piståkning, stora långa svepande svängar i alperna kräver ju en helt annan sorts skida än den som man vill ha när man smiskar upp slalombanan i flottsbro?

Hur mycket kommer du att åka varje år?

Utan att du berättar något om detta så tänker iaf jag på att ett par völkl mantra 191 kompleterat med ett par begagnade parkskidor skulle sitta perfekt.

Senast ändrad:
Håller med Skiersdown, Mantra är en svinbra skida som aldrig är fel. Vill du ha mer parkegenskaper skulle du kolla in Völkl Bridge oxå, inte kört den själv men har hört mycket bra om den (från personer med gott omdöme). Ska du inte åka mycket puder så satsa på en skida som inte är för fet under foten då det är helt meningslöst i t ex Sälen.

Skillnaden mellan korta och långa skidor är ju markant. Långskida =fartstabil, långa svängar, bättre bärighet i puder, svårare att få runt i hopp och korta svängar. Kortskida=instabil i hög fart, lättare att få runt i korta svängar och hopp, dålig bärighet i puder. Jämför du två olika fabrikat i samma längd och av liknande modeller kommer de ändå att vara ganska olika i egenskaper och känsla. Det finns mjuka skidor som är fartstabila och kan åkas hårt vilket är svårt att tro om man har snöat in på forumet för mycket. Ut och provkör med dig!!!

Snowgod sa:
Håller med Skiersdown, Mantra är en svinbra skida som aldrig är fel. Vill du ha mer parkegenskaper skulle du kolla in Völkl Bridge oxå, inte kört den själv men har hört mycket bra om den (från personer med gott omdöme). Ska du inte åka mycket puder så satsa på en skida som inte är för fet under foten då det är helt meningslöst i t ex Sälen.

Skillnaden mellan korta och långa skidor är ju markant. Långskida =fartstabil, långa svängar, bättre bärighet i puder, svårare att få runt i hopp och korta svängar. Kortskida=instabil i hög fart, lättare att få runt i korta svängar och hopp, dålig bärighet i puder. Jämför du två olika fabrikat i samma längd och av liknande modeller kommer de ändå att vara ganska olika i egenskaper och känsla. Det finns mjuka skidor som är fartstabila och kan åkas hårt vilket är svårt att tro om man har snöat in på forumet för mycket. Ut och provkör med dig!!!
Stämmer inte riktigt med ditt resonemang där. Återkommer ikväll varför det inte gör det...

//H

Okej. Har kollat lite på 4frnt MSP - Lite för dyra för min budget.
Har även kollat på Mantran...verkar rätt schysst! Helt klart ett alternativ!

Hasse sa:
Snowgod sa:

Stämmer inte riktigt med ditt resonemang där. Återkommer ikväll varför det inte gör det...

//H
Jag gjorde en grov generalisering, medvetet, det finns ju jättlånga skidor som är spaghetti såklart. Och så är det ju en hel del annat som spelar in som har att göra med vilket hokuspokus som finns under den färgglada och glättiga ytan... Men då är vi inne i en djup diskussion som i slutändan kommer att leda till att grabben ska ut och prova och bestämma själv. Jag vill tro att han behövar tips om vilka skidor han borde prova innan han bestämmer sig. Gillar själv att få såna och är minst lika förvirrad när jag ska köpa egna.

Völkl bridge eller liknande skida skulle nog jag säga, styv stadig konstruktion bra bredd och dom är hyfsat lätta.
Annars tycker jag det känns som att du borde ha två par lagg.. Men det är väl oftast en ekonomisk fråga som du bara har svaret på.

För i övrigt hamnar du ju på någon twintip med 90 midja om du frågar mig, inte för bred för parken och inte för smal för offpist.
Och jag tycker bridgen är en av dom bättre twinsen i den breddklassen. eller om du får tag på någon fjolårs karma så skulle väl den funka också.

Men vad vet jag....

Tillbaka
Topp