eriC1
Aktiv medlem
Angivna vikter/mått och faktiska vikter/mått - Vad är acceptabelt?
Har köpt ett par nya skidor för att minska quivern och ha en skida till allt. Skidan var både bredare och tyngre än angivna mått. Vad är acceptabelt tycker ni, och vart går gränsen för falsk marknadsföring?
Förstår att det kan skilja lite grann då trä och annat inte är homogena material som har samma densitet över hela volymen, men att det skiljer 17% i vikt mot angiven måste väl va lite i överkant?
Skidornas vikt anges till 1814 gram styck
Dimensioner anges till 140-105-130
Mina uppmätta mått:
2116 g + 2057 [g]
146-111-136 [mm]
Känns som jag köpt en allround bredare turskida, men fått en köttig puderskida istället. Båda skidorna inräknat så ska jag släpa på 545 gram mer än vad som står angivet som vikt. Det är mer vikt än vad som hade blivit om jag slängt på ett par Salomon Shift istället för Radical 2ft på skidorna.
Förstår att det kan skilja lite grann då trä och annat inte är homogena material som har samma densitet över hela volymen, men att det skiljer 17% i vikt mot angiven måste väl va lite i överkant?
Skidornas vikt anges till 1814 gram styck
Dimensioner anges till 140-105-130
Mina uppmätta mått:
2116 g + 2057 [g]
146-111-136 [mm]
Känns som jag köpt en allround bredare turskida, men fått en köttig puderskida istället. Båda skidorna inräknat så ska jag släpa på 545 gram mer än vad som står angivet som vikt. Det är mer vikt än vad som hade blivit om jag slängt på ett par Salomon Shift istället för Radical 2ft på skidorna.
Senast ändrad: