Angivna vikter/mått och faktiska vikter/mått - Vad är acceptabelt?

eriC1

Aktiv medlem
Har köpt ett par nya skidor för att minska quivern och ha en skida till allt. Skidan var både bredare och tyngre än angivna mått. Vad är acceptabelt tycker ni, och vart går gränsen för falsk marknadsföring?

Förstår att det kan skilja lite grann då trä och annat inte är homogena material som har samma densitet över hela volymen, men att det skiljer 17% i vikt mot angiven måste väl va lite i överkant?

Skidornas vikt anges till 1814 gram styck
Dimensioner anges till 140-105-130

Mina uppmätta mått:
2116 g + 2057 [g]
146-111-136 [mm]

Känns som jag köpt en allround bredare turskida, men fått en köttig puderskida istället. Båda skidorna inräknat så ska jag släpa på 545 gram mer än vad som står angivet som vikt. Det är mer vikt än vad som hade blivit om jag slängt på ett par Salomon Shift istället för Radical 2ft på skidorna.

Senast ändrad:
Jag skulle inte acceptera det. Är ju en helt annan skida.
Fel grafik på fel skida, hur man lyckas med det är ju svårt att förstå.

Vattendroppe sa:
Förmodligen har du köpt en längre skida än vad måtten angivits för.
Som du säger, ja måtten var angivet samma för alla längder, och jag köpte den längsta. Men vikten är specad separat för respektive mått.

Det hade liksom inte varit så svårt att bara skriva exakt mått för respektive längd, så hade folk inte blivit överraskade. Många tillverkare skiver ju mått för respektive längd, om det skulle skilja något dvs.

eriC1 sa:
Som du säger, ja måtten var angivet samma för alla längder, och jag köpte den längsta. Men vikten är specad separat för respektive mått.

Det hade liksom inte varit så svårt att bara skriva exakt mått för respektive längd, så hade folk inte blivit överraskade. Många tillverkare skiver ju mått för respektive längd, om det skulle skilja något dvs.
Då hade jag iaf tagit ett snack med tillverkaren/återförsäljaren, men jag har ingen aning om hur mycket juridiska rättigheter du får i ryggen för ett liknande klagomål. Men jag skulle inte tycka det var accepterbart.

termons sa:
http://blistergearreview.com/gear-reviews/2017-2018-icelantic-nomad-105-lite

Om det är den så verkar det ju ha kastat litet för blister pojkarna också....
Aa läst den några gånger. Deras var ju inom 150 gram fel vikt. Inte bra men under 2 kg känns ok för en sån bred lång skida. Men över 2.1 kg då är den inte längre så "ultra lite freeride tool" som dem skriver på sin hemsida :p

Det juridiska styrs ju lite av vem det är du har köpt den av och därmed vilket lands lagar som gäller. Har du köpt den i en svensk butik och de anger måtten och vikten så som du anger, specat per längd så ska det inte vara några som helst problem att begära att få en ny korrekt vara. Kan de inte leverera det så kan du ju häva köpet. Har du köpt den av utländsk nätbutik t.ex. blir det väl lite mer komplicerat?

eriC1 sa:
termons sa:
http://blistergearreview.com/gear-reviews/2017-2018-icelantic-nomad-105-lite

Om det är den så verkar det ju ha kastat litet för blister pojkarna också....
Aa läst den några gånger. Deras var ju inom 150 gram fel vikt. Inte bra men under 2 kg känns ok för en sån bred lång skida. Men över 2.1 kg då är den inte längre så "ultra lite freeride tool" som dem skriver på sin hemsida :p
Joo dina var ju extremt åt skogen viktmässigt men intressant att måtten var samma. Har inte träffat på liknande tidigare. Stor skillnad på 105 och 111 i bredd men det verkar Iclantic inte tycka är viktigt att nämna.

Senast ändrad:
Hur kommer det sig att ovanstående inlägg pingas som att jag är citerad i det? Freeride-bugg? ping
@johan

Senast ändrad:
Ah. Det förklarar det citat-mailet, blev lite orolig först.

Hej igen alla glada :)

Har nu varit i kontakt med Icelantic och skidans angivna vikter är tydligen inte baserat på verkligheten, så jag får finna mig i att dem är över halvkilot tyngre, eller skicka tillbaka och få pengarna tillbaka.

Saken är ju den att den skidan jag egentligen vill ha inte verkar finnas. Det jag vill ha är alltså en skida med typ 103-110 midja, låg eller ingen camber, twintip och under 2 kilo stycket. Finns denna skida i verkligheten, eller bara i fantasin på Icelantics hemsida? Har letat igenom vad jag kan komma på alla världens skidmärken, men inte hittat något. Får jag nöja mig med mitt köp helt enkelt, eller finns skidan någonstans där ute hos någon tillverkare? Enda jag hittat är Moment Meridan tour, men längden (187cm) är lite gränsfall i för kort iom. twin, samt att priset och tillgängligheten i europa är svår.

Senast ändrad:
eriC1 sa:
Hej igen alla glada :)

Har nu varit i kontakt med Icelantic och skidans angivna vikter är tydligen inte baserat på verkligheten, så jag får finna mig i att dem är över halvkilot tyngre, eller skicka tillbaka och få pengarna tillbaka.

Saken är ju den att den skidan jag egentligen vill ha inte verkar finnas. Det jag vill ha är alltså en skida med typ 103-110 midja, låg eller ingen camber, twintip och under 2 kilo stycket. Finns denna skida i verkligheten, eller bara i fantasin på Icelantics hemsida? Har letat igenom vad jag kan komma på alla världens skidmärken, men inte hittat något. Får jag nöja mig med mitt köp helt enkelt, eller finns skidan någonstans där ute hos någon tillverkare? Enda jag hittat är Moment Meridan tour, men längden (187cm) är lite gränsfall i för kort iom. twin, samt att priset och tillgängligheten i europa är svår.
Navis freebird klarar ju det där men om den måste va längre än 187 så blir det nog tjurigt över lag

Tillbaka
Topp