Ännu bredare skidor?

Joye

Aktiv medlem
Ännu bredare skidor?
Vad gör man inte för att stilla sin skidåkningsabstinens på sommaren.

Ett nytt skidmärke har slagit till med en extra fet värstingmodell. Fetare än både Völkl Sumo och Line Prophet och Birdos i spetsarna men smalare i midjan. Första prototypen tillverkades av billiga snowboards och efter lyckade tester där det visade sig att de inte bara dög i djupsnö utan även i isiga pister så bestämde de sig för att börja producera.

Modellen heter Crystal Ship och mäter 162-113-154(mm)
dess unika åkegenskaper beror på de radikala skärningen samt spannet på skidan.

Vill du ha en skida du är garanterat ensam om på den här sidan atlanten så ta en titt på http://www.skiphantom.com/ för mer information.

;) varför ska man vara så vanlig?

Ännu bredare skidor?
Det var väl nåt år sedan dom här var nya och diskuterades på diverse forum, men det är ju en udda modell, så det gör väl inget om dom tas upp igen till ytan.

Idén med breda skidor med mycket skärning känns som en ren rip-off från Snowrider som byggs av VR Specialski. Snowrider började experimentera med korta radier och bred bas redan i början på 90-talet. Tex fanns en skida med 80mm midja och 13 meters radie redan 1992. Det företaget har dock inte hängt med i utvecklingen av skidor för offpist de senaste åren, men det är ju kul att någon för idéerna vidare.

Zag är ju en annan skida med liknande tankesätt. Och Phantom är en annan, denna gång med nackdelen att dom inte görs i några vettiga längder.

Det vore kul att testa, men förmodligen stannar det där. Jag kan aldrig tänka mig att en skida med dom måtten kan vara nåt vidare i lössnö. Man har helt enkelt ingen nytta av skärning i djup snö. En rakare skida med samma konstruktion som var 10cm längre hade säkerligen gått bättre. Sen att det känns smidigt att åka med bland trånga trän som dom säger på hemsidan kan man ju räkna ut med röven och en skolkrita. Dom lär även gå bra i vindpack och annan svår snö där skärningen kan underlätta i svängarna.

Ännu bredare skidor?
Ajdå, såg dem i en tråd på biglines och trodde det var något nytt, har inte riktigt hängt med i utvecklingen av monsterfetingarna så bra. Tack för lektionen iaf, då ska jag nog inte köpa sådana ;)

EDIT: Det stod något på sidan om en monoskiversion också, kan den vara något?

Ännu bredare skidor?
Jag måste hålla med om att denna skida kanske inte är direkt ultimat för bra förhållanden utan verkar mer vara en puderskida för dåliga, men varför e den isf så bred =) ?

Däremot har jag en stor invändning mot vad Mn0 skriver, att en rakare skida i samma konstruktion (antar att du menar samma bredd) skulle vara 10cm längre.
Har du nån gång provat en så bred skid så märker du att det finns ingen anledning i världen att den ska vara lång, så länge du inte är proffs eller enbart går på tur och kör stora orörda berg varje dag.
En bred skida blir tung och definitivt otroligt mkt tyngre att vrida runt, med andra ord blir en 190skida vilket många skulle valt om man köpt en B3 (en skitmjuk o lätt skida) skulle stämma man inte då du väljer en bredare.
Förutom om man köper t.ex. en gotama då twintipen (tailen) gör att skidan blir säkert minst 8cm kortare.

tack för mig...
/Gustav

Ännu bredare skidor?
LawndartGustav> Jag menade en skida med samma midjemått och mindre skärning. Det skulle ju inte på något sätt bli en extremt bred skida. Det beror helt på konstruktionen hur en sådan skida skulle uppföra sig. Iom att varken jag (och troligtvis ingen annan heller) vet hur hård/mjuk/tung/lätt Phantomskidan är kanske det var att ta i att påstå att den skulle bli bra i en rak 190cm:s-version. Andemeningen i var dock att skärning inte behövs på puderlagg. Sanouk tex är nästan lika bred under foten och har 44 meters radie. I puder är den kvicksilversnabb i korta svängar. Det beror naturligtvis på att den är så mjuk. Hade den byggts styv och tung istället hade det säkerligen blivit ett par riktigt brytiga as att åka runt på.

Ännu bredare skidor?
jo men som jag sa så har dom flesta av oss inte privilegiet att kunna åka orörda stora berg hela tiden, därför väljer duktiga åkare, inklusive mig själv att åka på en hård skida...

Ännu bredare skidor?
LawndartGustav> "därför väljer duktiga åkare, inklusive mig själv att åka på en hård skida..."

Eeehh... En skida??? ETT par skidor??? Tanken svindlar och jag svajar på stolen. En duktig åkare med minsta lilla prylinsikt och någorlunda ekonomisk stabilitet har väl alltid flera par skidor för olika förhållanden?

Jag känner ingen som skulle våga kalla sig skidåkare som kör runt på enbart ett par. Givetvis åker ingen på stora orörda berg hela tiden, men nog har dom flesta seriösa bums ett par puderäss att plocka fram ur garderoben när tillfälle ges? Därmed inte sagt att jag åker Sanouk eller liknande varje dag. Det skulle jag aldrig göra. Smalare allroundskidor (95mm enligt ett annat aktuellt inlägg) väljer även jag lite hårdare, även om jag inte gillar dom allra bitigaste planken.

Om inte annat är det ju ett konstant lagande av skidor under en säsong. Att klara sig utan backuplagg är ju omöjligt om man inte har vänner att låna av möjligen. Vad ska man annars åka på under tiden att epoxyt härdar?

Jag har för övrigt testat tex DB Tabla Rasa i 186cm, som sägs vara så bred (är det 113 den är?) att den inte behöver vara längre och därmed en skida, MEN när det gäller renodlade offpistskidor (som Tablan) eftersträvar man ju bästa möjliga egenskaper i nyfallen lössnö och då vill man ju ha så långt som möjligt utan att det börjar bli brytigt. Och den gränsen går verkligen inte vid 186, utan snarare nån decimeter längre upp i längd för mig som är 180 och väger 73kg. Tablan i den mjuka versionen och 195 hade varit mumma det. Jag tyckte att 186:an kändes alldeles för kort, trots att jag är relativt kort och lätt. För en 95-kg:s-åkare måste det vara bättre med en decimeter till.

Jag kan ju bara stilla hoppas att även LawndartG kan uppleva den pirriga känslan där man tittar ut genom fönstret på morgonen och ser att det klarnar upp efter tre dagars snöande, varvid man med en finurlig min snabbt plockar till sig det längsta, bredaste, rakaste och mjukaste man har i skidhyllan i vetskap om att man har berget nästan för sig själv.

Efter synande av din gästbok förstår jag att du inte har behövt några sådana skidor speciellt ofta. I de orter du har varit och säsongat är väl lössnöåkningen begränsad till en knapp dag efter snöfall. Då hade jag också funderat både en och tre gånger innan jag handlade upp mig på ett par mjuka skidor.

----
För att kommentera huvudämnet ytterligare lite kort ser jag att Phantom har lagt till en 180cm:s skida i sortimentet. När skidan lanserades fanns det bara en löjligt kort snowbladeliknande 162:a. En 180 i så udda typ kan ju faktiskt vara en kul komplementskida att leka med.

Ännu bredare skidor?
Självklart kan jag inte säga emot dig på detta.
Dock kanske vi pratar om lite olika saker. Jag har ett par puderlagg (110 under foten), jag gillar att åka fort o hoppa klippor men dom är 183. Jag har hellre ett par hårda lagg jag kan åka alla sorters lössnö på istället för ett par för dagar då man vet att man inte kommer åka annat en fjäderlätt och bottenlöst.
"En duktig åkare med minsta lilla prylinsikt och någorlunda ekonomisk stabilitet har väl alltid flera par skidor för olika förhållanden?"
Jag åker allt utanför pisten förutom jibb med dom skidorna och gör jag annat använder jag andra skidor, däremot kan jag inte påstå att jag känner många som åker på olika puderlagg beroende på snön, hare snöat åker stora laggen fram. Då har ju jag å andra sidan ett par hårda puderlagg.
Hade jag ett par sanouk skulle jag nog gärna ha ett par exlposive oxå och sen jibbskidor då.
Jag har definitivt inte pengar till flera puderlagg så det skulle jag nog ändå inte ha, har dessutom varit 2säsonger i Whistler o e lite svårt att få ner 3 o ännu jobbigare 4a lagg då man bara kan ta 1 skidfodral 32kg.

Tror helt enkelt att vi ser på saker lite annorlunda, då jag inte kan tänka mig pocketrocket eller sanouk som puderskida då jag vet att jag inte åker helikopter till min snö. Jag är för övrigt 178 o väger 73 just nu jag me :D

By the way, prophet är 130, sumo 125 midja...

/Gustav

Tillbaka
Topp