Ännu en fråga om vilka skidor man ska välja

Martin_BQ

Medlem
Sorry för att spamma med ytterligare en "vilka skidor ska jag ha?" post, men sitter i skidköps-träsket och kan inte bestämma mig vad jag ska satsa på. Tanken är att köpa ett par nya allround skidor som funkar både att droppa klippor i alperna med till att gå kortare turer i Svensk vårsnö. Jag har gjort mitt bästa med att googla och har kommit fram till några alternativ, men har sjuk beslutsångest om vilka jag ska välja.

De skidor som jag funderar på är:
Salomon QST 106;
Atomic Backland 107;
Head Kore 105;
samt Atomic Bent Chetler 100.

Oavsett så har jag tänkt att slänga-på Salomon/Atomic Shift bindningar.

Jag hoppas att ni skidnördar här på Freeride kan hjälpa mig i mitt val eller om ni tycker att jag är helt ute och cyklar och ska välja nått annat.

Hej!

Tycker inte du ska ursäkta dig - vi är många som genomgår eller genomgått samma ångest. Några kommentarer nedan.

Salomon QST 106
+ prisvärda, lätta,
- fula
Fick del del kritik för att vara fladdriga och klappriga vid fart på förra årets modell, är under intryck att salomon ordnat upp det 18/19 men vet ej. Skulle aldrig palla ha dem själv pga är för fåfäng. O känns fantasilösa som val. Som att köra Volkswagen Passat.

Head kore 105
Köpte dem själv för förra säsongen, har 30 dagar på dem. Fantastiskt allsidiga. Flyter otroligt bra i mjuk snö, och lyckas (till skillnad från QST) med att inte vara klappriga. Har ej turat på dem så inget säga där.

Som minus: Kändes rätt känsliga, framförallt i kanterna, kanske pga fleece-topplagret. Redan fått reparera kantsplitter i tailen på mina efter åkning utanför pist.

Atomic Backland 107
Ska vara fantastiska men lite särskilt för mjukt underlag. Inte åkt dem själv. Nog grym combo med Shift. Horizn-tech ska ju vara grymt för flyt.

Bentchetler 100
Inte åkt på inga kommentarer.

Svårt med en skida för allt kanske framförallt för att jag tror flex och styvhet är rätt olika i de fyra modellerna - om jag inte är fel ute. Så om du prioriterar alperna och offpist ger ju ett svar och Sverige och pist ett annat, kanske.

Jag är biased som sagt har ju Head kore 105 själv - för mig skulle det stå mellan

1) head kore 105 - om allround är prio. Svårslagen. Kan inte nog understryka hur bra den är. Överväg 99mm som är ny för säsongen om du vill ha lättare och snabbare.

2) atomic backland 107 - om offpist och mjuk snö är prio. Ska vara grym o säkert grym setup med Shift.

Slutligen: det är skidor inte livskamrat du ska välja, våga chansa. Du kan alltid sälja/byta/komplettera :).

OD

Glöm inte Extrem Opinion 108! Fantastisk skida :D inte testat den i carbon varianten men den vanliga e grym! Men ska du tura mycket är det väll carbon som är intressant även om nya second opinion 108 18/19 är 15% lättare än tidigare modell så är det ju inte på samma nivå som carbon :)

Tack för svaren och jag kan hålla med om att QST inte är den snyggaste skidan man kan ha och jag borde kanske sluta tänka och bara köpa istället!

Det lutar mest åt Kore för min del, är ju ganska coolt med Grafen etc., men jag har ju en omöjlig kravspec

Allvarligt talat tycker jag kore om du kan hitta dem för vettigt pris är ett grymt bra köp. Grymma skidor som allround.

Tillbaka
Topp