Ännu en Hilfe tråd. Aka hjälp till en gammal som vill se ljuset igen

Halloj,

Om mig:
38år (ok 39snart).. Raceåkare på 90-talet (45-50 punkter nånstans). Åker gärna fort med skärande sväng oberoende underlag i pisten och i puder i skogen om tillfälle ges. Är ingen baklängesåkare eller parkråtta.
Åker på Atomic pistracer och Völkl Karma.
Någon vecka i svenska fjällen med fru, 4 och 6-åringen samt några långhelger i Norge med kompisar, då det förstås gärna blir off pist om underlaget tillåter.

Det är de senare resorna jag nu tänker kitta upp mig till. Tänker byta ut mina Karma mot något bredare.

Tänker mig något kring 100 under foten... Och vill gärna ha hjälp på förslag!

Vad tror ni om Ross Sin7? Finns till bra pris..
Tycker annars Line verkar kompetenta...
SFB? Bacon är ju gott...
Influence?

Pris är förstås en faktor då jag är gift och alla mina utgifter på skidor kommer att matchas av ointressanta utgifter av frun...????

Tacksam för era kommentarer

Jag skulle ta ett kliv uppåt i bredd och om priset är en faktor skulle jag även kolla en del på vad som finns på köp och sälj här. Annars för att citera
@jibberisch: "Katana!!!1" För en gammal raceåkare är ju Katanan en fin start in till bredskidsåkningen. Dessutom brukar det alltid finnas att få tag i begagnat. Är du stor, tung eller liten och lätt?

Tack för svaret. Jag kollar köp och sälj regelbundet, men hittills har jag inte hittat något.

Är 1,81 väger 80kg

Låter som att du har samma gudalika proportioner som mig :) Håller med Pillard om att gå upp lite i bredd om du vill åka offpist också.

Jag tror baserat på det du nämnt hittills i tråden att följande skidor kan vara intressant:

Blizzard Cochise
Armada Invictus
Black Crows Atris
Völkl Mantra el Katana (den gamla varianten)
Black Diamond Convert (kul trots en massa kolfiber imo)

Hej, fyller också snart 39. Med tanke på att du har 1 par pistskidor så tycker jag att du bör kolla in lite bredare skidor än sin7. Dom dagarna då det är hårt i backen och offpisten är obefintlig så kommer du att åka på pistskidorna. Med tanke på att det oftast blir Sverige allt Norge så tycker jag att du ska kolla på en skida mellan 105-115mm. Med risk för att bli ratad så säger jag att du inte kommer behöva bredare skidor.
Personligen så är jag förtjust i skidor runt 108 midja, funkar fortfarande bra i pist och ger tillräckligt flyt i offpisten.
Skidor du bör kolla på är lite beroende på vad man gillar,hård eller mjuk lång kort svängradie. Själv har jag Line Sfb är ganska lekfull och mjuk. Åker inte i park men gillar den i offpisten, är det för hårt så åker jag på pistskidona. Enda negativa är att den kan bli nervös när det går fort (+85 km/h) en annan mjuk skida är sin7 storebror Soul 7. Inte lika lekfull som Sfb men likvärdig i högre fart något bättre flyt i offpisten.
Har du möjlighet så är det bästa att testa flera olika skidor för att hitta det du gillar. Du nämner Norge (har vid flertal gånger lånat och testat olika skidor i Hemsedal. Skistar sportshop, låter dig testa gratis.)Skidor jag tror kan passa dig är .
Mjukare
Line SFb
Soul 7
Salomon rocker 2 108 (har ej testat)
Lovordad av många Armada tst
Styvare
Salomon Q 105 (har ej testat)
Dynastar cham 107
Völkl katana (har ej testat)
En skida jag tror kommer bli bra är nya Extrem Opinion 108, har inte åkt den men en skida som jag ser som en kandidat till mitt nästa köp, Har Sfb skidan med min son och vill ha något lite mer stabilt.
Som sagt har bra nämnt ett fåtal, det är en jätte djungel med väldigt många kandidater.
Lycka till.

Tillbaka
Topp