Ännu en ”köpa bräda fråga”. Åker just nu Custom 51 -96....:)

leben

Medlem
Hello
Köpte min första bräda -89. Tävlade en hel hög med big jump-tävlingar i början av 90–talet. Trodde jag skulle bli proffs. Blev inte riktigt så :)
Har kvar min gamla Burton Terje, Burton Supermodel 68 samt min Burton Custom 51 -96. Jag och grabben (9 år) var uppe och åkte förra helgen. Magiskt roligt men jag kände att det var läge att skaffa en ny bräda. Kör tveklöst pist 95% av tiden. Lagt ner parken. Kommer knappast ladda 1080 någonsin igen.
Så, vad ska jag välja för ny bräda som jag tänkt använda i massor av år framöver? Burton är det enda jag kan tänka mig.
174cm. 85cm. 42 i skor.
Med tanke på hur ofta jag byter bräda så spelar det mindre roll vad den kostar :)

Tack!

Vaffan kör vidare på custom då. Kanske en 157cm. Får man fråga varför det måste vara Burton?

Alltid tävlat på Burton. Alltid åkt Burton. Därför :)

Senast ändrad:
Ohhh, träsvärdet?. Haakon Air tror jag den hette? Kommer ihåg att vi testade den som demo i Stryn -93. Baggypants, dreadlocks och grunge. Det var tider...

leben sa:
Träsvärdet. Nej, den är inte till salu :)
Häftigt men är inte intresserad :)
Både Custom camber/X och Flight Atendant är 2 riktigt bra brädor för den typ av åkning. Skulle även kolla på Deep Thinker och hela Family Tree serien.
Oavsett vilken du väljer är jag övertygad på att du kommer bli nöjd.

Skulle nog lägga ner hela Burtontänket (vilket jag själv har gjort) och kört på någon av Lib Tech pro models. Tror att du skulle älska E.Jack knife eller Jamie Lynn Pheonix, själv kör jag T.Rice Pro HP och den är helt underbar.
Jag är helt trygg i detta påstående. :)

Har lagt ner parken så lägg ner Burton och köp en freecarve bräda med hardboots. Blir klart roligare. Vem vet, du kanske kan liva upp proffsdrömmarna igen, fast i storslalom

pontusp sa:
Ohhh, träsvärdet?. Haakon Air tror jag den hette? Kommer ihåg att vi testade den som demo i Stryn -93. Baggypants, dreadlocks och grunge. Det var tider...
Episkt! Som det var igår! Typ :)

Känns onödigt med en bräda som har taper om du kommer åka 95% pist (deep thinker, family tree brädorna, ejack mfl). För övrigt tycker jag du verkligen skall pröva en bräda med c2, flying v, gullwing och allt vad det heter innan köp. Det är definitivt inte för alla. Andra trevliga alternativ kan vara
Nitro Team camber

Jones mountain twin
Jones explorer
Jones flagship.
Smokin jetson

Jones och smokin har traditionell camber med lite early rise i tip och tail. För mig var iaf det en bättre lösning än brädor med rocker mellan bindningarna.

Bejnan sa:
Känns onödigt med en bräda som har taper om du kommer åka 95% pist (deep thinker, family tree brädorna, ejack mfl). För övrigt tycker jag du verkligen skall pröva en bräda med c2, flying v, gullwing och allt vad det heter innan köp. Det är definitivt inte för alla. Andra trevliga alternativ kan vara
Nitro Team camber

Jones mountain twin
Jones explorer
Jones flagship.
Smokin jetson

Jones och smokin har traditionell camber med lite early rise i tip och tail. För mig var iaf det en bättre lösning än brädor med rocker mellan bindningarna.
Taper? C2? Flying v? Gullwing?
Måste nog läsa på lite :)

Olika former av spann/omvänt spann.

Taper är smalare tail än nos enkelt förklarat.

Ingen uppfattning om Burton Mystery, men tvivlar att den är värd sitt pris jämfört med andra brädor.

Svår fråga, men alla passar ju dig egentligen.Jag e väl som dig , började åka 25år sen på camber, o tyckte alla nymodigheter med rocker o alla hybrid varianter va en fluga som snabbt skulle försvinna. Ungefär som jag trodde om internet :) Men idag om jag ska packa brädbagen o åker iväg så får alla camberbrädor stanna hemma. Blir en rocker o en hybrid som får följa med. Du ville absolut ha en Burton, men jag slår ett slag för Lib Tech T.Rice pron ändå. Eller kanske en never summer proto type 2. Finns för en bra peng här:
surfdome
O skriver du opp dig på deras mailinglista får du ytterliggare 10% på din order

leben sa:
Bejnan sa:
Olika former av spann/omvänt spann.
[url]https://www.freeride.se/img/photo/n/5950ddc0b63919f02f063317ac48cb9f.jpg[/url]

Taper är smalare tail än nos enkelt förklarat.

Ingen uppfattning om Burton Mystery, men tvivlar att den är värd sitt pris jämfört med andra brädor.
Ah. Tack!
Vilken passar mig som kör mest i pisten?
Kan bara du avgöra vad som passar. Mig personligen så är det camber mellan bindningarna som gäller. Skulle jag varit ute för att åka 95 % pist hade jag satsat på ren camber. Nu åker jag pist när inget annat erbjuds så har därför early rise i nos och tail. Det som kallas rocker camber rocker i bilden jag bifogade tidigare.

Hm, knepigt. Gissar att det inte finns ngt vettigt ”testcenter” för att få prova sig fram innan man köper?

Det är ju kanon att det finns lite olika rockerkurvor nu för tiden. För lössnö kan jag verkligen tänka mig att både taper och olika nivå av tailrocker gör jättestor skillnad. Men jag är som du, 95 % pist. För det har jag köpt en slalombräda, och det slår ju allt vad normala snowboard kan erbjuda. Men jag vill även hoppa lite och sätta ngn 360 och då funkar inte slalom så bra direkt. Så jag är lite nyfiken på den där ”true camber” eller rocker-camber-rocker. Jag fick logiken förklarad för mig igår: på en vanlig bräda får man inte ut så mkt av en camber för man står för brett. På en true camber har man en liten camber under varje fot, och får mer ut av brädan flex.

Nu håller jag inte riktigt med, på en slalom t.ex står man tätare med fötterna och får ut max av brädans camber. Men jag tror ”det nya” kan vara bättre för lite jibb och lekfull åkning.

Jag är lite yngre än dig, men har iallafall 20 år på brädan (och skulle gärna hänga träsvärdet på väggen)

Nuförtidens pist-/puderbrädor ser ut so här: https://www.koruashapes.com

Var på julas i Japan, Myoko. Över hälften av de litet skickligare åkare hade fish tail brädor, också på pisterna. Jag har nu Jones Hovercraft, som jag använder nästan för allt.

Parkåkning, rails, pressboxar är so last season. Nu är det surf style som gäller:

jorå

ser nice ut. Jag är iofs inte övertygad vad gäller de assymetriska brädorna. Ok på surfbrädor om du bara kör en vänstervåg t.ex, men knappast i skidbacken.

Fish är nog bra för puder, och kan säkert funka i pisten, men kanske känns lite sketchy när man kör swtch (vilket är nice om inte annat för att vila frambenet lite..)

Jag har även funderat på en boardercrossbräda. Verkar vara en bra kompromiss för mig, som kör 80% carving i pistat, hoppas lite (gärna högt men enkla tricks) och drar en och annan repa utanför pisten när det ligger bra med snö.

Eller en All mountain med lite fish, för ännu bättre puderåk. om det inte påverkar det övriga..

sailortrash sa:
Det är ju kanon att det finns lite olika rockerkurvor nu för tiden. För lössnö kan jag verkligen tänka mig att både taper och olika nivå av tailrocker gör jättestor skillnad. Men jag är som du, 95 % pist. För det har jag köpt en slalombräda, och det slår ju allt vad normala snowboard kan erbjuda. Men jag vill även hoppa lite och sätta ngn 360 och då funkar inte slalom så bra direkt. Så jag är lite nyfiken på den där ”true camber” eller rocker-camber-rocker. Jag fick logiken förklarad för mig igår: på en vanlig bräda får man inte ut så mkt av en camber för man står för brett. På en true camber har man en liten camber under varje fot, och får mer ut av brädan flex.

Nu håller jag inte riktigt med, på en slalom t.ex står man tätare med fötterna och får ut max av brädans camber. Men jag tror ”det nya” kan vara bättre för lite jibb och lekfull åkning.

Jag är lite yngre än dig, men har iallafall 20 år på brädan (och skulle gärna hänga träsvärdet på väggen)
Den är faktiskt på väg upp på väggen! :)

KaitsuH sa:
Nuförtidens pist-/puderbrädor ser ut so här: https://www.koruashapes.com

Var på julas i Japan, Myoko. Över hälften av de litet skickligare åkare hade fish tail brädor, också på pisterna. Jag har nu Jones Hovercraft, som jag använder nästan för allt.

Parkåkning, rails, pressboxar är so last season. Nu är det surf style som gäller:
Inte helt övertygad faktiskt

sailortrash sa:

Blir bara mer förvirrad nu :)

True camber är precis vad det låter som, vanlig camber/spann. Det sailortrash blandar ihop det med är hybridcamber (4e i exempelbilden) där har man mkt riktigt små camberzoner under varje fot. Sen att man skulle stå för brett för vanlig camber? Alla brädor som jag har ägt sen mitten av 90-talet har jag själv kunnat välja stancen på. Står relativt smalt själv ca 53 cm brett på 191 cm kroppshydda

Ludd_3 sa:
martin-jansson sa:
En stranda kanske?
https://www.strandasnowboards.com/

Är själv sugen på en ^_^
Kanske inte det bästa förslaget för nån som mestadels åker pist.
Mja, inte helt ute ändå tycker jag om man läser deras beskrivningar?

"POWDER AND GROOMERS!"
"A piste and powder pistol"
"We use sophisticated sandwich constructions that create new performance standards for powder and groomers"
"Three layers of rubber dampening, make for a ride smooth as butter on hardpack"

Så klart att de har en tydlig pow-profil, men vad jag sett och läst så ska de vara en riktiga höjdare i pisten med ^_^

Jag testade en stranda cheater 177 förra säsongen, inga problem att manövrera den med mina 169 cm.
Det var en kul bräda, men som enda bräda så skulle jag känna mig begränsad. Väldigt kul pistbräda dock.

Du verkar vara en klok herre!

Ludd_3 sa:
Svår fråga, men alla passar ju dig egentligen.Jag e väl som dig , började åka 25år sen på camber, o tyckte alla nymodigheter med rocker o alla hybrid varianter va en fluga som snabbt skulle försvinna. Ungefär som jag trodde om internet :) Men idag om jag ska packa brädbagen o åker iväg så får alla camberbrädor stanna hemma. Blir en rocker o en hybrid som får följa med. Du ville absolut ha en Burton, men jag slår ett slag för Lib Tech T.Rice pron ändå. Eller kanske en never summer proto type 2. Finns för en bra peng här:
surfdome

JonBogero sa:

Ludd_3 sa:
surfdome
Hahaha *host* *host'* tack unge man

Ludd_3 sa:
JonBogero sa:

Ludd_3 sa:
surfdome
Hahaha *host* *host'* tack unge man
Har aldrig fattat storheten med NS, en typ av profil på alla brädor och en grafik endast Ed Hardy fans uppskattar samt sjukt dyra på denna sida av pölen.

Många tips till trådstartaren. Ganska långt ifrån vad utgångspunkten var dock.
Du vill fortsätta åka Burton... Är ingen allmän BURTON Fanboy med ett totalkit från top till tå men bottomline är att brädor kan Burton göra och några av de bästa där ute. De släpper dock ut en del trist skit de med på marknaden precis som som alla andra, särskilt i de lägre prisklasserna, och pga av starkt varumärke bland allmänheten märks deras mellanmjölksbrädor mest då det är de som säljs I volym.

Här är mina five cents...
Har åkt bräda sen -89 ägt och testat mycket. Mest ägt och åkt på Burton, Ride, Libtech men som sagt testat massor.
Jag faller ofta tillbaka till att välja en bra ( dyrare) Burton, de har en svårslagen feeling, -följsamma men med bra sprätt/kick.

Med din beskriva bakgrund och önskade åkning skulle jag avråda rockers...och i synnerhet Burton Flying V-rocker, deras kantgrepp på hårt underlag är KASS. Burtons V-rocker som anses enklare funkar/funkade faktiskt bättre.
Visst kan det vara roligt ett tag med rockerbrädor (de som är bra) men I pist får dock alltid fullrockers stryk av bra brädor med "gammelspann" om man trycker igenom brädan på ett rejält sätt svängarna.

En tidig rise i nosen funkar dock jäkligt bra både i lössnö och pist. Många märken har sådana alternativ för direktionell freeride,

Håller vi oss till Burton som du önskade få tips om då, så skulle jag varmt rekommendera.

Burton Custom X, och Flight Attendant (lång noserise).... Akta dig för vanliga Custom den packar ihop i kantgreppet på hårt underlag (svensk kostnsö/omfrusen snö)

Custom X = Pist, och jävligt bra på det, skön att köra switch, i lössnö är den ok men inte mera med dagens mått mätt.
Flight Attendant = Allround, bra i pist och särskilt i uppkörd pist, inte samma kantgrepp dock som Custom X på hårt underlag, mkt bra i lössnö. Inte helskön att åka switch med men det funkar ok...

Glöm inte se över dina boots och bindningar om du köper ny bräda....... gamla uppmjukade boots passar inte nya lite styvare brädor..en Terje 51 var inte hård när den var ny och lär vara rätt mjuk vid det här laget:-)

GOD TUR!

Tillbaka
Topp