Ännu en ”köpa bräda fråga”. Åker just nu Custom 51 -96....:)

Wulf sa:
Många tips till trådstartaren. Ganska långt ifrån vad utgångspunkten var dock.
Du vill fortsätta åka Burton... Är ingen allmän BURTON Fanboy med ett totalkit från top till tå men bottomline är att brädor kan Burton göra och några av de bästa där ute. De släpper dock ut en del trist skit de med på marknaden precis som som alla andra, särskilt i de lägre prisklasserna, och pga av starkt varumärke bland allmänheten märks deras mellanmjölksbrädor mest då det är de som säljs I volym.

Här är mina five cents...
Har åkt bräda sen -89 ägt och testat mycket. Mest ägt och åkt på Burton, Ride, Libtech men som sagt testat massor.
Jag faller ofta tillbaka till att välja en bra ( dyrare) Burton, de har en svårslagen feeling, -följsamma men med bra sprätt/kick.

Med din beskriva bakgrund och önskade åkning skulle jag avråda rockers...och i synnerhet Burton Flying V-rocker, deras kantgrepp på hårt underlag är KASS. Burtons V-rocker som anses enklare funkar/funkade faktiskt bättre.
Visst kan det vara roligt ett tag med rockerbrädor (de som är bra) men I pist får dock alltid fullrockers stryk av bra brädor med "gammelspann" om man trycker igenom brädan på ett rejält sätt svängarna.

En tidig rise i nosen funkar dock jäkligt bra både i lössnö och pist. Många märken har sådana alternativ för direktionell freeride,

Håller vi oss till Burton som du önskade få tips om då, så skulle jag varmt rekommendera.

Burton Custom X, och Flight Attendant (lång noserise).... Akta dig för vanliga Custom den packar ihop i kantgreppet på hårt underlag (svensk kostnsö/omfrusen snö)

Custom X = Pist, och jävligt bra på det, skön att köra switch, i lössnö är den ok men inte mera med dagens mått mätt.
Flight Attendant = Allround, bra i pist och särskilt i uppkörd pist, inte samma kantgrepp dock som Custom X på hårt underlag, mkt bra i lössnö. Inte helskön att åka switch med men det funkar ok...

Glöm inte se över dina boots och bindningar om du köper ny bräda....... gamla uppmjukade boots passar inte nya lite styvare brädor..en Terje 51 var inte hård när den var ny och lär vara rätt mjuk vid det här laget:-)

GOD TUR!
Magiskt. Tack för svar.

Tack alla för ert engagemang i en gammal brädåkares nya planer :)

Helt enkelt Custom x är vad du skall ha, skulle para ihop den med Genesis est eller Genesis x est bindningar. Åker Genesis själv och är mkt nöjd. Sen ett par schyssta boots på det.

Bejnan sa:
Helt enkelt Custom x är vad du skall ha, skulle para ihop den med Genesis est eller Genesis x est bindningar. Åker Genesis själv och är mkt nöjd. Sen ett par schyssta boots på det.
Mina Salomon boots är från -97. Funkar väl??? :)
Tack

leben sa:
Bejnan sa:
Tack
Hahaha ja eller om du vill ha nåt mer stabilt.....så kanske ett par flip-flops.

Ludd_3 sa:
leben sa:
Bejnan sa:
Tack
Hahaha ja eller om du vill ha nåt mer stabilt.....så kanske ett par flip-flops.
Ok då. Får väl köpa na boots oxå....

Btw. Tankar om ”nya” Brushie? Fick ett PM från ngn som ville sälja.

Snowboardåkare som inte testat hardboots vet inte vad kantgrepp eller carving i pist är. Kan låta hårt, men så är det.

Faktum är att vilken skitbräda som helst är tillräckligt styv för brutal carving, även på hårt underlag. Men har man inte testat hardboots så fattar man inte det. Man fattar inte heller att även den smalaste stacken på en traditionell bräda är på tok för breda, och skapar en klart osund belastning på knäna. Bredden gör också att man inte får tillbaka den pop av camber som man får om man står lite smalare.

Det sagt så funkar traditionella grejer bra i park, låg fart och i mjuk snö, även förbättring säkert är möjlig.

Vill du ha pistprestanda ska du kolla på en annan kategori av brädor. Om inte slalom eller freecarve, så är nog boardercross ett bra alternativ. Eller en styv och lång allmountain, typ custom X.

Men det största problemet är softboots och den taskiga anordning ”normala” bindningar är. De klarar helt enkelt inte av att kanalisera all de kraft som skapas i hög fart på hårt underlag. Men har man inte testat hardboots så fattar man inte det heller.

Jag har testat, jag vet att jag har rätt. Sen kan resterande säga vad de vill.

För övrigt testade jag massa ”styva” boots i prisklassen 3-4000:- förra veckan. Verkar överlag som bootsen blivit mjukare på senare år.

sailortrash sa:
Snowboardåkare som inte testat hardboots vet inte vad kantgrepp eller carving i pist är. Kan låta hårt, men så är det.

Faktum är att vilken skitbräda som helst är tillräckligt styv för brutal carving, även på hårt underlag. Men har man inte testat hardboots så fattar man inte det. Man fattar inte heller att även den smalaste stacken på en traditionell bräda är på tok för breda, och skapar en klart osund belastning på knäna. Bredden gör också att man inte får tillbaka den pop av camber som man får om man står lite smalare.

Det sagt så funkar traditionella grejer bra i park, låg fart och i mjuk snö, även förbättring säkert är möjlig.

Vill du ha pistprestanda ska du kolla på en annan kategori av brädor. Om inte slalom eller freecarve, så är nog boardercross ett bra alternativ. Eller en styv och lång allmountain, typ custom X.

Men det största problemet är softboots och den taskiga anordning ”normala” bindningar är. De klarar helt enkelt inte av att kanalisera all de kraft som skapas i hög fart på hårt underlag. Men har man inte testat hardboots så fattar man inte det heller.

För övrigt testade jag massa ”styva” boots i prisklassen 3-4000:- förra veckan. Verkar överlag som bootsen blivit mjukare på senare år.
Jasså där:

sailortrash sa:

BOOM.............mic drop.........

Pjäxor åker man slalom med ;)

För mig är sköna softboots en av de absolut största fördelarna med snowboardåkning. Slippa kalla skruvstäd på fötterna. Men smaken är delad och allt som kan få fler folk att åka är ju bara positivt.

Förövrigt anser jag styvhetshetsen på boots och bindningar är lite svammel. Fine om man gillar det, kör på det, men vet av flertalet riktigt snabba och duktiga åkare som kör i boots som knappt har styvheten av en gummistövel.

Missförstå mig rätt, jag gillar både och. Är ju på jakt efter ett par styva boots att carva i...killen på filmen verkar inte direkt hämmad av sin utrustning

Där har trådskaparen sin set up! Du hittar den nog inte i Sverige, eller hos Burton för den delen

KaitsuH sa:
sailortrash sa:

Jasså där:
Ryan napton kör ju dock med sjukt breda brädor. Det måste man i princip beställa från Donek (som han åker på) för att få tag på. Jag har i alla fall inte sett någon sälja brädor i den bredden han kör?

Men svaret för Leben: Absolut Burton Custom x 158 med Burton Cartels eller Malavitas. Custom X är en av de bästa pist brädor jag har åkt, du kan också anmäla dig till riksmästerskap tävling i boardercross med den. Och, den är direktionell, ingen twin, så mycket bra också i puder, om du bara håller tillräckligt med fart!

För kaskar: Mina fötter är 28,5 cm, och har nu Hovercraft 164, 26,8 cm i mitten, och kunde absolut inte ha en smalare bräda. Jag förstår inte alls, varför många vill ha allt för smala brädor. Min mindre bräda är Rossignol One Magtek 161 wide, och det är för liten för mig för tuffare åkning.

P.S. Testade just Salomon Sickstick 162. Litet för smal för mig, men annars en jättebra bräda! Styv som helvete (och jag är nästan 100 kg tjock!), men kantgrepet är också brilliant.

Senast ändrad:
KaitsuH sa:
Men svaret för Leben: Absolut Burton Custom x 158 med Burton Cartels eller Malavitas. Custom X är en av de bästa pist brädor jag har åkt, du kan också anmäla dig till riksmästerskap tävling i boardercross med den. Och, den är direktionell, ingen twin, så mycket bra också i puder, om du bara håller tillräckligt med fart!

För kaskar: Mina fötter är 28,5 cm, och har nu Hovercraft 164, 26,8 cm i mitten, och kunde absolut inte ha en smalare bräda. Jag förstår inte alls, varför många vill ha allt för smala brädor. Min mindre bräda är Rossignol One Magtek 161 wide, och det är för liten för mig för tuffare åkning.

P.S. Testade just Salomon Sickstick 162. Litet för smal för mig, men annars en jättebra bräda! Styv som helvete (och jag är nästan 100 kg tjock!), men kantgrepet är också brilliant.
Jag säger inget om att brädor ska vara smala. Jag säger bara att det är jävligt svårt att få tag på brädor som är typ 32cm breda

Jag siktar på ett brädköp nästa år, och det kommer visserligen inte bli en specialbyggs bräda, men det kommer bli en mer nischad produktionsbräda för 80% pist, 5 % hopp och 5 % puder. De ska även gå att äka switch med en hel backe..

- direktionell för bättre carving och fart
- lite kortare, bredare med en stor carving radie. Vridstyv (för att kompensera för softboots)
- taper och fish för mindre tryck på bakfoten i lössnö
- dock lite coker i tailen, så man kan landa switch och köra lite switch

tror nog Jones Hover/ultracraft eller Nitro squash är vad jag letar efter.

sailortrash sa:
Jag siktar på ett brädköp nästa år, och det kommer visserligen inte bli en specialbyggs bräda, men det kommer bli en mer nischad produktionsbräda för 80% pist, 5 % hopp och 5 % puder. De ska även gå att äka switch med en hel backe..

- direktionell för bättre carving och fart
- lite kortare, bredare med en stor carving radie. Vridstyv (för att kompensera för softboots)
- taper och fish för mindre tryck på bakfoten i lössnö
- dock lite coker i tailen, så man kan landa switch och köra lite switch

tror nog Jones Hover/ultracraft eller Nitro squash är vad jag letar efter.
Hoover-/ultracraft är ju exakt det du letar efter, vilket enligt min ödmjuka åsikt även är det som trådskaparen borde satsa på om han vidgar sina vyer lite och ser utanför B-träsket. ;)

Tillbaka
Topp