Ännu en ”köpa bräda fråga”. Åker just nu Custom 51 -96....:)
Magiskt. Tack för svar.Wulf sa:Många tips till trådstartaren. Ganska långt ifrån vad utgångspunkten var dock.
Du vill fortsätta åka Burton... Är ingen allmän BURTON Fanboy med ett totalkit från top till tå men bottomline är att brädor kan Burton göra och några av de bästa där ute. De släpper dock ut en del trist skit de med på marknaden precis som som alla andra, särskilt i de lägre prisklasserna, och pga av starkt varumärke bland allmänheten märks deras mellanmjölksbrädor mest då det är de som säljs I volym.
Här är mina five cents...
Har åkt bräda sen -89 ägt och testat mycket. Mest ägt och åkt på Burton, Ride, Libtech men som sagt testat massor.
Jag faller ofta tillbaka till att välja en bra ( dyrare) Burton, de har en svårslagen feeling, -följsamma men med bra sprätt/kick.
Med din beskriva bakgrund och önskade åkning skulle jag avråda rockers...och i synnerhet Burton Flying V-rocker, deras kantgrepp på hårt underlag är KASS. Burtons V-rocker som anses enklare funkar/funkade faktiskt bättre.
Visst kan det vara roligt ett tag med rockerbrädor (de som är bra) men I pist får dock alltid fullrockers stryk av bra brädor med "gammelspann" om man trycker igenom brädan på ett rejält sätt svängarna.
En tidig rise i nosen funkar dock jäkligt bra både i lössnö och pist. Många märken har sådana alternativ för direktionell freeride,
Håller vi oss till Burton som du önskade få tips om då, så skulle jag varmt rekommendera.
Burton Custom X, och Flight Attendant (lång noserise).... Akta dig för vanliga Custom den packar ihop i kantgreppet på hårt underlag (svensk kostnsö/omfrusen snö)
Custom X = Pist, och jävligt bra på det, skön att köra switch, i lössnö är den ok men inte mera med dagens mått mätt.
Flight Attendant = Allround, bra i pist och särskilt i uppkörd pist, inte samma kantgrepp dock som Custom X på hårt underlag, mkt bra i lössnö. Inte helskön att åka switch med men det funkar ok...
Glöm inte se över dina boots och bindningar om du köper ny bräda....... gamla uppmjukade boots passar inte nya lite styvare brädor..en Terje 51 var inte hård när den var ny och lär vara rätt mjuk vid det här laget
GOD TUR!
Tack alla för ert engagemang i en gammal brädåkares nya planer