Ännu en "vilken skida ska jag ha" tråd

• Trådstartare Trådstartare Deleted member 118103
  • Start datum Start datum
D

Deleted member 118103

Guest
Hej!

Har lite problem när det kommer köp av nya skidor. Har läst massor på forumet men man får så mycket olika svar på allt så jag tänkte jag slänger upp en egen tråd och frågar. Ska upp och åka lite skidor i ca 2 månader i Åre och tänkte att jag ska köpa ett par nya skidor. Bestämde mig snabbt för att jag ska ha Marker Duke bindningen för jag vill ha möjligheten att kunna göra en dagstur eller bara knata runt i systemet lite enkelt.

Skidorna jag kör på nu är ett par Völkl Bridge 185, 08. Jag väger 78kg och är 184 lång och skulle nog påstå att jag är en bra skidåkare. Man vill ju åka puder och skogen så ofta man kan men i Åre och Sverige är det inte alltid puder är tillgängligt så det blir lite pist emellan åt. En Allround skida som ska gå bra i offpist men funka i pist är jag ute efter.

Skidorna jag tittat på är:

Völkl Mantra - Hört att dom ska vara styva?
Völkl Gotama - Kanske lite för breda?
Line Prophet 100

Jag vet att folk förmodligen kommer skriva att skidorna blir tunga för en dagstur men det bryr jag mig inte så mycket om. Kommer förmodligen inte bli så många men vill ändå ha möjligheten och då känns Marker Duke och någon av dessa skidor som ett bra alternativ. Jag prioriterar mer kvalite och stabilitet än att det ska vara lätt när jag som sagt bara kommer göra ett par toppturer. Och budgeten säger nej till köp av flera skidor så vill ha en som går bra lite överallt!

Kommentera gärna!

LukasLindlof sa:
Hej!

Har lite problem när det kommer köp av nya skidor. Har läst massor på forumet men man får så mycket olika svar på allt så jag tänkte jag slänger upp en egen tråd och frågar. Ska upp och åka lite skidor i ca 2 månader i Åre och tänkte att jag ska köpa ett par nya skidor. Bestämde mig snabbt för att jag ska ha Marker Duke bindningen för jag vill ha möjligheten att kunna göra en dagstur eller bara knata runt i systemet lite enkelt.

Skidorna jag kör på nu är ett par Völkl Bridge 185, 08. Jag väger 78kg och är 184 lång och skulle nog påstå att jag är en bra skidåkare. Man vill ju åka puder och skogen så ofta man kan men i Åre och Sverige är det inte alltid puder är tillgängligt så det blir lite pist emellan åt. En Allround skida som ska gå bra i offpist men funka i pist är jag ute efter.

Skidorna jag tittat på är:

Völkl Mantra - Hört att dom ska vara styva?
Völkl Gotama - Kanske lite för breda?
Line Prophet 100

Jag vet att folk förmodligen kommer skriva att skidorna blir tunga för en dagstur men det bryr jag mig inte så mycket om. Kommer förmodligen inte bli så många men vill ändå ha möjligheten och då känns Marker Duke och någon av dessa skidor som ett bra alternativ. Jag prioriterar mer kvalite och stabilitet än att det ska vara lätt när jag som sagt bara kommer göra ett par toppturer. Och budgeten säger nej till köp av flera skidor så vill ha en som går bra lite överallt!

Kommentera gärna!
Av de skidorna du står och väljer mellan så tycker jag att du kan plocka bort Mantra direkt. Visst den är bra i psiten men sen är den inte så jäkla rolig alltså.

De andra 2 däremot :)

Jag vet inte så mycket om Line Prophet 100, då jag inte har prövat den, men de andra två har jag bra kolla på!

Jag skulle nog säga det rakt omvända mot PNyberg. Jag kan hålla med om att Mantran inte är någon särskilt lekfull skida, men det är en utmärkt allroundskida! Eftersom att du nu ska åka i Sverige, Åre, så kräver det mer av skidan för att den ska fungera i pist, då det är känt för att vara isigt! Mantran har ett betydligt bättre isgrepp och är absolut inte fladdrig när du kommer upp i höga hastigheter på samma sätt som jag upplevt med Gotaman.

Mantran är ju lite smalare och saknar rocker, vilket gör att flytet försämras i puder. Du bör därför inte vara rädd för att välja en längre modellen av skidan. Jag är 1,88 och väger 72kg. Jag har åkt på 1,84 skidan men om jag skulle göra om köpet skulle det bli 1,91!

Jag vet inte hur mycket off-pist du ska åka... Gotaman är kanske något roligare i off-pist, både nysnö och uppkörd... men Mantran piskar Gotaman i pisten! Så valet mellan dessa, beror på vad du tror att du kommer åka mest? Åre är ju inte precis världens snösäkraste plats, så jag skulle välja Mantran.

Jag vill ju åka mer offpist än pist men i Åre kan man ju som jag skrev inte alltid det.
Bridgen är ganska hård och är Mantran styvare än den så tror jag att den inte är så rolig.
Visst Bridgen går bra i pist men inte mega kul offpist.
Men har känslan av att Gotaman är lite för bred och otymplig.
Men Hofflan, Gotaman funkar i pisten eller? Förstår ju att den inte är gjort för det men är det så
man spyr och inte vill åka med den i pist alls? Vikt skillnaden mellan Mantran och Gotaman är den stor, vilken
väger mest?

Man kan säga att de skidor av Völkls sortiment som du är intresserad av är uppdelad i 2 delar:

- ``Race-freeride´´ - Mantra och Katana Mantran är väldigt allround och fungerar väldigt bra i pist, men det är en hård skida som inte är särskilt lekfull. Inget att rekomendera för parken eller BC-Jibb.

- ``Jibb-freeride´´ - Bridge och Gotama Båda dessa är twintip, lite mjukare skidor, som är betydligt mer lekfulla men saknar det bettet i pisten som exempelvis mantran har.

Är du dock nöjd med bridgen som pistskida men vill ha en bättre off-pist skida så kan nog Gotaman vara perfekt för dig! Gotaman kanske kan kännas bred och otymplig till en början, men det är en vanesak. Bredden kommer vara något problem om du har bra teknik... Jag skulle absolut rekomendera Gotaman framför bridgen, eftersom du vill uppgradera off-piståkningen!

Enligt mig fungerar Gotaman helt okej i pisten, men jag har inte åkt i sverige med den. Då jag har vart i Åre har det oftast, ca: 90% av tiden, varit extremt isigt och då skulle jag hellre åka på mantra än gotama, men jag är gammal race åkare och ställer därför ganska höga krav på pistegenskaperna.

Vet faktiskt inte hur det är med viktskillnaden, hittar inte någon viktinfo på hemsidan, men kan inte tänka mig att det är så stor skillnad att det bör bli avgörande för ditt val av skida.

Hoppas att detta var till någon hjälp!

//Hofflan

Tack för bra svar Hofflan! Det var till stor hjälp!
Tror det blir en Gotama faktiskt men ska nog ta och testa den om jag kommer åt det någon gång.
Nog för att Åre kan vara isigt så upplever jag inte det riktigt så isigt som 90% men det är väl olika så jag tror
Gotaman kan vara rätt skida för mig!

En fråga till, var ska man montera Duke bindningen på Gotaman?

PNyberg sa:
Hur kan du vara så säker på det? Har du testat att montera den nya gotaman på "fel" sida?????
Ordet du söker är andra sidan d.v.s. motsattsen till ovansidan eller högersidan och även vänstersidan men icke, där har jag valt att lämna plats för ett par stighundar eller kanske stigbrudar beroende på utbudet hos den lokala skidshopen.

Snödjup

Tillbaka
Topp