Anställ folk på SVT!

Bo87

Aktiv medlem
Anställ folk på SVT!
Jag tittade på Redbull Big Air häromdagen och häpnades som vanligt av hur jävla bra de där haschtomtarna är på att åka.
Det enda jag störde mig på var de satans kommentatorerna!

-Ja, här kommer Pep Fujas och hoppar, flyger och landar baklänges!
-Ja, det var en så kallad "no-air". Ett mycket svårt trick

Alla som vet nånting om nånting vet ju att Pep gjorde en Zerospin :P
Jag tror de sa fel på andra grejor också - hur fan gör man en 540 i en pipe? 450/630 någon?
Jag var också på The Battle där kommentatorerna sa att Jon och Henrik snurrade Backside - wtf?
Jag tycker att SVT ska skaffa lite riktiga kommentatorer som kan något om skidjibbing eller åtminstonde lära de gamla old-school nissarna ett och annat....

Anställ folk på SVT!
är du snowboard åkare eller? :)
Jo det kanske det hette. du glömde bara en sak:
Jag tror att hela baklängesgrejen är det man förknipar med NEW-school :P
Ballerinaskidorna funkade nog inte så bra...

Anställ folk på SVT!
Haha jag erkänner, jag vet faktiskt inte vad en zerospin är och åker inte skidor heller men många trix kan kanske vara gamla och ha oldschoolnamn också. Som när man hör dagens skateboardkids snacka om värsta trixen man aldrig hört talas om som ung och sen visar det sig att "pop cool yeah flip flop baberiba" är inget annat än de nya namnet för det som tidigare hette "shuvit men landa med bara ena foten på brädan".

Dagens 360 hette tex helikopter förut. Mutegrab hette "hoppa, vinkla benen, greppa och landa" har jag för mig.

Anställ folk på SVT!
jahani. aa men C.R. Johnsson gjorde en triple-and-a-half-helikopter med framåtlut och en dra-upp-benen-korsa-och-ta-tag-i-skidan en gång.. det blir ganska krångligt det med....

New-schoolbenämning: Bio-Spin 1260 mutegrab

Anställ folk på SVT!
Mjoo, håller med men jag tror inte att komentatorerna vill plugga in alla dessa "krångliga" ord bara för att snacka om dom i ca 1h i tv. Man får väll helt enkelt lista ut själv vad tricket heter när man ser det, eller så vet man vad heter.

Anställ folk på SVT!
men du, det är inte papaya livs som sänder - det är Sveriges Television! lite jävla klass tack :P

Anställ folk på SVT!
jo men om ni ser de ur den här synvinkeln:
tänk på alla dom som "råkar" se programmet eller dom som bara glider en veckas lagg i sälen om året. då kansek dom kan fatta vad en hoppa, flyg landa baklänges är för ngt. säger dom. aaah, ööh, de där va en feet zerospin, så tröttnar dom nog ganska så fort.
för programmen är ju inte bara för oss, dom är ju för allmänheten.

Å andra sidan skulle dom kunna säga, där gjorde han en stor zerospin, och sen efter det förklara vad zerospin betyder.

Själv hänger jag inte med riktigt. Vi satt å snacka flatspins i bilen upp till sälen idag, och hur fan ser man skillnad på en flatspin, flare och en sne lincon loop i en qp? jag gör det iaf inte. "han ramla åt sidan fast i luften och med korsade skidor" gör mig mer förstående :)

varför ska de va så omöjligt å bladna old och new-school. det måste väl inte vara det ena/andra eller ingenting alles? ;D

pussåkram.

Anställ folk på SVT!
Den korrekta old-school benämningen för mutegrab är väl ändå "lilla krysset med handpåläggning"....så det så :p

Anställ folk på SVT!
jag skrev ett littet brev till SVT och klagade..

d värsta var när han sa "Boyd ealey istället för Bojd Easley.. blev ruggigt lé då!!

sen att det stod att tävlingen hette Snowboard:BigAir var oxå kasst.

nån mer än mig som tyckter att SVT fokuserar för mkt på snowboard?

Anställ folk på SVT!
men för fan. Freek, skaffa den ett liv.

Var nöjda med vad ni får istället, så djevla typiskt dagens samhälle att klaga på varenda litend djevla grejj.

Får jag fråga, kommer ni alla från fjollträsk?

Anställ folk på SVT!
Stäng av ljudet och dra på en fet platta på stereon istället...

TV har aldrig haft bra kommentatorer, men SVT är ändå bättre än BRittiska kommentatorerna på Eurosport... Snubben var med som expertkommentator under VM i st Moritz för att han troligen sett snö tidigare.

Men visst ska man kommentera nåt så ska man helst veta vad man snackar om. Gunde och Stig S är ju grymma exempel på bra experter i rutan!

Anställ folk på SVT!
Men tänk vilken folkstorm det skulle bli om man såg på NHL finalen och en kommentar säger "Ja han tog och tryckte klubban i ryygen på honom" nu blev det viist en sån där när pucken glider över den röda linjen grej, och nu slog han honom med klubban...

Innom ett område så har man termer som underlättar för kommunikationen, tex tripping, slashing, red line offside osv...

Nej nog kan man begära att de skall kunna sina saker, ni kommer väll ihåg Puckelpisten i OS sist "han försöker en sidovolt", när stackaren fick felskär inför sista hoppet och höll på att kracha, Jesper Rönnbäck satt och suckade i soffan bredvid...

Sen hur de som är duktiga hinner se vad fan de gör är för mig helt ofattbart, en bio 1260 mutegrab, men va fan jag ser ju inte ens hur många varv han snurrar;-)

Anställ folk på SVT!
jag hade precis tänkt o skriva ett inlägg om samma! :) dom hade stavat boyd easley fel! - här kommer BOYD EALEY och han gör någon konstig vålt i hipen längst ner. jag vet inte vad den heter men det ser ut som nån sorts bakotvålt." boyd easley gjorde en lincoln loop i hipen! jag tkr det var riktigt, riktigt dåligt! o sen när henke gjorde sin switch cork 9:a sa kommentatorerna att det var nån sorts backside-snurr! fy faan... //hobbeone -

Anställ folk på SVT!
srivet av Bo87:
hur fan gör man en 540 i en pipe?.

540 i pipe är inte svårt det är bara att göra 540 grader och landa framlänges
men i en corner så är det förmodligen svårt att göra en 540
då får man ta och göra en 450 eller 630 som du sa

Anställ folk på SVT!
Var det bara jag som tyckte att klippn9ingen från The Battle var något av det sämsta som någonsin existerat? den verkade ju vara klippt av två intelektuella dvärgar från sportens hockey redaktion.

Anställ folk på SVT!
Eftersom jag har nollkoll på hoppen stör det mig inte det minsta om kommentatorn säger att det är en "loppeyfullspinswitch" när det i själva verket är en "erollbacksidegrab". Sannolikt är det OK för 99% av tittarna också...

Men... när översättarna textar Pep Fujas i chokladfabriken och översätter. "...backcountry...do the big things..." med "stora hopp" svartnar det för ögonen!

Roligast i programmet är dock när Jon L viftar bort den efterhägnse reportern mellan finalåken med "sen...måste tävla först" på klingande dalmål!

Hursomhelst är det kul att SVT sänder den här typen av program. Att man sen kallar allt som är "newschool" för snowboard är ju bara lustigt...

That´s all kids! / MM

Anställ folk på SVT!
a shit, jag blir så trött..

jag tycker att det var bra kommenterat, deras uppgift är ju inte att kunna rabbla en massa fraser utan att få tittarna att bli engagerade, och det verkar de ju ha lyckats med..

förövrigt var den ena komentatorn Pontus Ståhlkloo, en kille som för ett par år sen vann vm i bordercross och som har ett par sm guld i halfpipe i bagaget, alltså fan så mycket bättre än de allra flesta av oss någonsin kommer att bli...

Det funkar riktigt bra och jag tycker inte att det är fel att man använder snowboardtrickens namn på skidtricken, vafan när det kommer ner till det så är det från brädåkningen newschool kommer...

hare
wg

Anställ folk på SVT!
Det är väl bara att inse att new-school-motherfucking-skidåkning är ungefär lika intressant för genomsnittslicensbetalaren som casting och PRO mästerskapen i svälta räv.
Sen får man väl hyra in nån liten trickboksrunkare som kan skriva upp vad dom gör så dom får det rätt. Det är ju inte livekommentator precis.

Anställ folk på SVT!
Jodu, Dustbin halvdan, lite inyourface-assclown-banjoplaying-talk är som lök på moset.

Annars skulle jag gärna vilja se nytt friskt blod och hårreseande synpunkter från dessa gravt begåvade gentlemän:

-Arthur Ringart
-Bo Landin
-Martin Timell
-Christer Ostbåge
-Mac Gänger!

Det kunde vara värre, mycket värre!

Anställ folk på SVT!
Spelar ingen roll längre. Allt är inte som alla vill. Ta det lungt och slappna av så ordnar det sig ska du se......

Anställ folk på SVT!
pontus är ju bra på snowboard, klaga inte på honom, han kan ju inte veta vad tricken heter på skidor eftersom han är expertkommentator på snowboard..men dom kommer säkert att anställa nån skidåkare snart när sporten börjar bli stor, då kanske dom anställer nån före detta skidåkare..

Anställ folk på SVT!
Ja men å kalla Boyd Easleys lincon loop i cornern för en Michel chach flip är ju å skämma ut skid åkning!Varför dra upp snowboard trick när de är skidåkare som åker!
Men ioförsig så ska vi inte klaga!vi ska vara glada över att dom har börja sända dessa tävlingar!

Anställ folk på SVT!
precis! tänkte skriva ett likadant inlägg men jag ides inte...

Bra att SVT uppmärksammar skidåkningen och så men de får då fan lära sig att tricken heter olika på skidor än på snowboard!!
Nä.. de får plugga på till nästa år!

Anställ folk på SVT!
rasmus_hammar: Han gjorde en i Happy Days filmen. jag TROR det var med mute iaf =O
holma.fs: Sorry, jag menade förstås hur man gör en 540 i en corner :D

jag kollade på inspelningen på video idag och såg också att han sa att Pep Fujas gjorde en CAB SNURR i corner hippen!! Skam alltså... Kan ju meddela att han gjorde en switch/fakie 270...

Märkte ni att det såg ut som att Simon Dumont landade baklänges i cornern? han gjorde säkert inte det, måste ha dragit den sista 180`n skitsnabbt...

Anställ folk på SVT!
Har en liten sak till att tillägga, kan låta petigt, men jag tycker SVT borde kommit längre.....
I för-och eftertexterna visas en bild på en snowboardåkare som på äkta new-school-banér snurrar nån corkad snurr med skön grab. Dessutom visas en skidåkare i samma texter som har på sig overall och 140 skidor och gör något i stil med full full full utan stavar, dvs en gammal bild från ett freestylehopp. Vad ger det för bild till det svenska folket som inte kan nåt om newschoolskidåkning? skärp er SVT!

//jacob

Anställ folk på SVT!
Ååh va ni är löjliga! Jag menar.. Hela världen! Vad är det att haka upp sig på egentligen? Kan man inte istället bara vara glad att SVT (!) sänder den här typen av tävling? Det trodde då inte jag att de skulle göra.. Om de då råkar säga "no air" istället för "zero spin" (eller om det var tvärtom).. Hela världen! Som sagt.. De kunde lika gärna ha tagit dit.. vad heter hon.. Grynet! för att kommentera.. "Wow, han gjorde värsta volten! typ.." eller nåt.. Mig kvittar det! Och de som klagar på Pontus.. Gör inte det! Killen är ju faktiskt snowboardkommentator, och är väldigt duktig på det! Och jag tycker att han klarade sig riktigt bra, även vad gäller skidåkarna. Hur många är så pass säkra på alla trick, så att de skulle kunna göra det bättre? Jag undrar jag..

Och sen så.. Är det inte alltid så då? När man ska kommentera "nya" sporter i TV-rutan.. Titta på en riktigt gammal fotbollsmatch tillexempel.. Från då de började sända fotboll.. Är det någon som inte tycker att kommentatorerna är fåniga?

Nej.. Skärp er nu.. Det var väl kul att SVT sände tävlingen, som sagt (trots att programmet i sig inte var så bra).. Personligen hade jag lika gärna kunnat vara utan kommentatorer. Jag kan inte namnen på ens hälften av tricken, men vad gör det? Eller varför inte köra med kommentatorerna som var på plats? Jag tyckte de gjorde ett bra jobb. Killen som sprang omkring uppe på cornern var ju helskön! Men men.. Nu blev det som det blev, och jag tycker vi ska vara glada att det överhuvudtaget blev!

/Samuel

Anställ folk på SVT!
Var det inte Pontus Ståhlkloo som kommenterade förra årets tävling också? Då hade han ju rätt bra klämm på vad det var för namn på tricken, om det nu var han dvs.

Kul att dom sände tävlingen, men som en inbiten skidåkare skulle man få ut mer tittarglädje av sändningen ifall kommentatorn har lite mer koll på vad det handlar om.

Tillbaka
Topp