Äntligen förbjuds telemarksåkning!

Status
Ej öppen för ytterligare svar.

freeride_nu

Aktiv medlem
Jag läste precis i det senaste, rykande heta numret av den eminenta tidningen Monoskialpinismo att den eminenta brantåkarorten Cortina d’Ampezzo som första – men absolut inte den sista – erkända aktören tar ett rejält avstånd från längdåkarnas sjuka avart som kallas telemark genom att totalförbjuda företeelsen.

Det är ju bara för härligt att bladet äntligen tas från munnen i denna mycket infekterade fråga där på tok för mycket vatten redan hunnit rinna över bardiskarna. Telemark funkar i backhoppningslandningar, men också bara där.

Gott så!

Eller som vissa medlemmar i cgwnmff säger: "Saliga äro de spetsrövade, ty de kunna skita i en termos!"

JCM – Förhoppningsvis bara bar i baren!

Och för övrigt anser jag att Åre borde förstöras!

...över detta inlägg. Som erfaren telemarksåkare måste jag med största möjliga klarhet påpeka att det definitivt inte finns några som helst relevanta bakgrundsfakta bakom ett sådant här ställningstagande. Vad blir i detta fall nästa steg?

Skall skidåkare med rosa overaller portas? Skall havande kvinnor totalförbjudas? Skall män över trettio skickas hem till familjen?

Varför denna hatiska inställning mot telemarksåkare? Jag har personligen bevistat skidorter i både Schweiz, Sverige, Norge, Österrike, Frankrike och Italien. Och ALDRIG, jag upprepar ALDRIG haft några problem. Faktum är att jag vill påstå att telemarksskorna på alla sätt är överlägsna de alpina skidskorna både vid bardisken, dans på golvet, dans på bordet och vid förflyttningen mellan utskänkningsställena.

MVH/MM :-))

Må hända att telis pjucken Härskar vid baren..men det e inte mycket att komma med när man sätter ett par skidor under dom..

Varför vara vid baren när man kan vara ute å bränna istället.

= )

Damer och bästa herrar!
Så skönt och se att JCM tar upp ämnen som man verkligen brinner för till diskution! Telemarken vara eller icke vara är ju nästan som upplagt för en längre uppsats. Enda nackdelen som jag ser är att argumenten för att bevara den norska skidkonsten vara så få så att man inte skulle komma mer än till att en pompös framsida med stor rubrik.
Sedan angånde den totala förstörelsen av den ort som är känd under namnet "fuckingjävlakukÅre", kan jag bara säga att står du för hård varorna så står jag för efterfesten.
Varför åka skidor när det finns så många barer i alla alpbyar?
Sekundära behov skall man ge fan i!
Stå på er ungdomar!

Det är tydligt att avundsjuka och känslan av total underlägsenhet väcker starka känslor. Det är inte ens värt att kommentera inläggen. Jag vill bara ge småpojkarna ett litet råd: Snyt näsan, torka er bakom öronen och stoppa undan era lagg, haschpulkor eller vad det nu är ni försöker ta er ner för backen på! Det är tydligt att ni inte hör hemma där det lutar mer än på Sergels torg.
/Surjamten

Sur på grund av att du behagar att använda fuktiga ylle kläder eller över det faktum att du bor i samma län som det snart förstörda by?
Låt mig nu ställa dig en fråga om hur vida du gör parallelsväng eller om du gör klassisk telemarkssväng? För det är det jag ser mer och mer hos dagens ungdom på glid i och med att skidorna blir likt vattenskidor!

CU IN HELL!

Jag får väl börja med att erkänna att ja, jag kanske uttryckte mig på en rätt låg nivå. Men det är ju med det som med allt annat; det är relativt. Och med det i baktanke så vet jag inte om jag kan hålla med. Ribban var ju redan lagd så att säga. Jag tycker bara det är lite upprörande att folk orkar bry sig i saker de inte har att göra med. Jag förstår inte hur det ens kan röra någon i ryggen hur andra väljer att ta sig ner för backen. (Hur jag orkar bry mig i det här kan man ju i och för sig fråga sig?)

Ock så till din, HitMes, åsikt om kommenterande. Jag får väl börja med en grundläggande lektion i svenska språket. Kommentera betyder att man i tal eller skrift lämnar förklarande anmärkningar till något. Dvs. man utlägger, förklarar osv. Således har jag då fortfarande inte kommenterat kärnan i de tidigare inläggen, dvs, huruvida olika sätt att ta sig ner för berg iklädda vinterskrud är bättre än andra. Däremot har jag just kommenterat ditt senaste inlägg. (Kalla mig gärna Messerschmitt om det känns bra.)

Vad gäller Åre så får jag återigen ta till den något uttjatade klyschan; allting är relativt. (Nu börjar komma igång med kommenterande ordentligt, trots att jag har sagt att jag inte skulle göra det…) Med det menar jag att man måste se till vad alternativen är. Visst, det finns bättre ställen och vädret kan minst sagt suga pung i Åre men det är helt frivilligt att åka dit. Ni som har så starka åsikter om orten ifråga måste ju ha varit där för att kunna skapat era uppfattningar. Mitt råd till er är att ni i fortsättningen låter bli att åka dit.

Och så till slut till mitt eget skidåkande. Mig veterligen har ni ,precis som HitMe antydde, inte en aning om vad och hur jag åker. Jag har inte heller för avsikt att gå in på det här och jag känner inget behov av att göra det. Men en sak är klar; det är väldigt lätt att sitta anonym i cyberrymden och skrodera.

/Surjamten (även känd under namnet ”Jag kan göra en Daffy, om jag vill.”)

Anfall är bästa försvar, sägs det ju. Du intar dock en oroväckande defensiv hållning som knappast tillför vare sig sakfrågan eller debatten som fristående företeelse något alls.

Med ett krampaktigt tag i relativiteten kommar man inte heller långt här i livet. Allt är inte alls relativt, det är bara naturvetenskapligt bjäfs som man bör undvika bäst man kan. Dessutom lyckades ju ditt inlägg i knähöjd faktiskt inte komma upp till den nivå JCM lagt, en ribba som snarare satt placerad i höjd med ditt eget eller någon av dina gelikars rektum.

För att ta oss tillbaka till grundfrågan, att vi bryr oss om vad fokl har på fötterna beror endast på att vi vill världen i allmänhet och inblandade personer i synnerhet det bästa. Att i knapp styrfart och med halv sladd parera sig ned för bergssidorna är ju verkligen ingen fröjd för betraktarens öga och kan väl knappast heller inte i längden ge utövaren några fantastiska lyckorus.

Alla blir ju glada om nedföråkningen sker i snygg stil och hög fart. Det finns inget relativt i det.

HWC HitMe

Mannen, Myten, Mångsysslaren.

Anfall är bästa försvar. Ja, jag har också hört det uttrycket någonstans. Här tycker jag dock att uttrycket ”När argumenten tryter tar nävarna vid.” passar bättre. I det här fallet de verbala nävarna. Då undrar du givetvis vart mina argument är, som den erfarna och rutinerade debattören du är? Ge mig då något att argumentera mot!
Det här som du kallar debatt (som jag inte tillför något) kan jag inte, hur mycket jag än söker med både ljus och lykta, hitta någon. Det vi hittills har sett av fiologiska påhopp och verbal pajkastning kan du väl inte på allvar kalla för debatt?!

I väntan på mer snö
/Surjamten

...bind dem, plåga dem för att sedan vackert avrätta dem.

Oordningen är återställd, monon slinter vidare och studentskämten står som spön i backen.
Nu är debattnivån i paritet med föregående höst och vinter.
Som tur var lyckades Du och JCM inte komma på tanken att gästa denna eminenta freeridesida utan våldförde er på torgets skidsnack. Men tyvärr, nu har även du hittat hit.
Kanske Din mamma hjälpte till med orienteringen

Vi såg sedemera en liten ljusning när besserweissbiertrinkenjugend skapade sin lilla egosida för inbördes beundran.
För den händelse adressen snöat in genom näsan så repeterar jag den här: http://cgwnmff.hypermart.net Prova sidan ni andra.
Där kan vi verkligen få en inblick i främst barnen i Götet´s sköna sköte och deras prepubertala debattnivå.
Här i detta sällskap fostrades och skolades de verbala frälsarna som ser sin största och viktigaste mission i att övertyga om deras egna förträfflighet.
Här föddes de stora tunga verbala debattörerna såsom JCM, HitMe, Steve S, Biegg-O mfl.

Nu djävlar har jag mörka skidlustar som kommer att ta livet av de flesta

/Arc

Här haglar anklagelserna vill jag lova. Jag förstår inte vad du får allt ifrån, Arc. Att vi skulle framhäva vår egen förträfflighet förstår jag inte var du fått ifrån. När det gäller just mig försöker jag mer rejält mer allmäna ting än så. Att bilda, roa och oroa är mer min modell, och om jag minns rätt har väl till och med den gode Arc fått sig en och annan lektion i stavkrökar och skidkonstruktion. Apropå Torget, kanske minns du också min flera sidor långa telemarksskola som jag postade där. Om du kunde vara mer öppen i sinnet och mindre bitter kanske du skulle förstå oss.

När det gäller nivån på inläggen är det dessutom så att du själv står för de värsta övertrampen som nazistreferensen ovan t.ex. Liksom Surjamte försöker du dessutom uppröra med antydningar om vår låga ålder etc, något som du vid detta lag borde veta är både felaktigt och verkningslöst.

Det finns dock ljus i mörkret. Jag har inte kunnat undvika att lägga märke till att ditt språk utvecklats ordentligt sedan våra första skriftliga nappatag. Jag är allt för blygsam för att ta åt mig ärav av att dina träningstips numer också syftar till bra prestanda i baren, men nog värmer det ett gammalt afterskihjärta när man förstår att någonting ändå gått in.

Kanske får vi till och med snart se dig med en mono under armen, Arc?

HWC HitMe

Mannen, Myten, Monokungen

Rätt ska gå före nåd, sanningen är stundtals obarmhärtig.
Så här under försäsongens upplösta nederbörd skall jag villigt medge att den gode Hit-Me kommit med många goda, bra och vederhäftiga tekniska inlägg till gagn, nytta och nöje för både mig och många andra.
Att inläggen stundtals är skrivna med liemannens skärpa ger extra pregnans till budskapet.
Men att som Hit-Me påstå min sammansättning av fem tyska ord är nazireferens, det är väl ändå att tappa en del av intellektet och förhäva sig över ett trevligt land med mången fin kultur som dessutom fostrat högklassiga alpina åkare.

Jadu vem vet, snowboard är för länge sedan avklarat, telemark vet´fan om jag har lust med och mono- ja mycket möjligt att jag tar upp det igen nu när de blivit breda och fina!

Att sedan ge credit till någon enskilt att värdera vad som är den ultimata upplevelsen för alla och envar i backarna, det är att gå in till John Blund för evigt.

-om jag ändå fick byta ut gummistövlar och sydväst mot slalompjuck och nordväst-

/Arc

Varför måste alla små subgrupper envisas med att pinka in sina revir genom att klanka ner på andra?

Det är väl skit samma om nån väljer telisar och en annan snowboard? Handlar det inte om att göra det man tycker är kul?

Om det nu måste vara så att man ska gnälla drar jag dock mitt strå till stacken nedan:
Talande nog är det en fjösig italiensk ort som (enligt monomanerna) ska förbjuda telisar. Låt dem göra det så kan monogänget sticka dit och hålla sig där och lämna resten av alperna åt riktiga skidåkare.

Det första inlägget i denna för övrigt otroligt skrattretande "debatt" anser jag la ribban på lekis-höjd. Klarar ni inte att hoppa högre än lekisdebutanterna i såväl gymnastiksalen som på detta forum, borde någon genast förrätta en nybörjarkurs för er allesammans!

Inser ni inte att detta är skrivet för att provocera?

Alltid kul att skapa diskussion om något som retar upp så otroligt många.
Hallå- Åre och telemarkens var eller icke vara.

Synd! Tyckte det var skönt att hamna på ett seriöst forum...

/Anna

Denna diskussion har allt som en valdebatt inför riksdagsvalet har och så mycket mer. Nivån är den samma, argumenten slipande och man svara egentligen inte på varandras frågor. Språkets elegans slår dock alla nuvarande svenska riksdagspolitikers mundiare och det är en njutning för ögat att läsa denna poesi.

//Anna-Panna. Klanka inte ner på forumet för dessa språkliga övningar och häklande av varandras glidmedel. Detta forum har plats för alla dock brukar lite krav på kunskap kunna ställas och när man sjunker under ribban häcklas man i en ändå god anda. Mitt tips, inled en debatt, sätt ribban högt och ha koll på vad du snackar om.

Eftersom jag är egoist och mest skriver detta för att få synas här på forumet vill jag jämställa mig med en av de riktigt stora tänkarna för detta vet jag:

"Det enda jag vet är att jag ingenting vet."

fjantar, åker snöplanka men förstår inte detta hat mot telisåkare.
gott folk! hören upp! tag det rätta; tag cloetta!

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Tillbaka
Topp