Äntligen lite snö över les alps

Länken funkar.

Det är då underligt hur snömängden är så förskräckligt liten i les Alpes i år. Kan det bero på
-Slumpen?
-Otur med vädret?
-Problem i vädergudarnas maskineri?
-Eller helt enkelt att vi människor är orsaken genom vår påverkan av miljön?
Jag skulle då säga att det senare alternativet klingar klarast i öronen. Oregelbundenheten i europas väder de senaste åren bör väl ändå vara tillräckliga bevis för att den globala uppvärmningen skapar just oregelbundenheter i vädret. Logiskt, eller hur?

Rent allmänt är det sparsamt med snö i västra delarna av alperna. Inga snöfall sedan jul.

I Tarentaise Från Trois Vallees till Val D Isere är det ca 50 cm. Inte en ospårad fläck.

Längre söderut som La Grave Alp D Heuze likaså. 2 Alpes är helt avblåst på höjd.

Mot Italien - Montgenevre och längre söderut syd Briancon är det något bättre.

Uppgifetrna gäller 9 januari då jag hade kontakt med sakkunniga personer på respektive områden.

Bästa skidåkningen utanför pisten är på mellanhöjd på gräsbevuxna underlag. I stenig terräng är det mindre bra.

Men med ett par rejäla snöfall blir allt ok eftersom basen är stabil.

Vädertypen är ganska typisk för senare år. Snöfall runt jul, sen ett blockerande högtryck större delen av Jan, sen kommer förhoppningsvis stora mängder snö i månadsskiftet Jan/ Feb. Sen stabilt hela mars och stora snöfall i april.
Så har skett ett antal år nu.
Men väderomslag går fort så vem vet??

Jag tror som jespr att det är slumpen som avgör just nu!
okey, visst påverkar vi också miljön men det slår inte om så här plötsligt bara!

skulle vra kul om det kom lite snö har i sthlm också :/

Hur mycket snö kan man förventa sig av et sånt målntecke? Jag åker til Cham på freda och oroar mig för att ha kastat pengarna i sjön..

Enligt Franska vädret skall det komma nederbörd tisdag till torsdag i Franska alperna. Tyvärr något varmt, men på höjd kan det bli bra. Så förfäras ej du lilla hop.
Kolla www.meteo.fr

Senaste inläggen

Snödjup

Snödjup har sommaruppehåll i väntan på vinterns snödump.
Tillbaka
Topp