Använder du lavinryggsäck i lavinfarlig terräng?

Vilken säkerhetsutrustning har du med dig när du ger dig ut där laviner kan förekomma?

• Antal röster
    84

Duderino

Medlem
Det var länge sedan det blev vanligare att folk använde lavinutrustning. Det sker hela tiden en utveckling av bättre och bättre utrustning.

Hur ser läget ut idag? Tar du med dig spade, sond, transciever, lavinryggsäck med airbag, ”snorkel”, etc?

Med lavinfarlig terräng menar jag någonstans där det skulle kunna förekomma laviner.

Lustigt att denna fråga dök upp, jag går just i tankarna att köpa en lavinryggsäck. Grejen är dock att det inte lär bli så värst många toppturer per år, jag ska vara glad om jag lyckas pricka in ett par st. Men jag tänker lite som med cykelhjälm och annan skyddsutrustning, det räcker att man har otur en gång. Och även om en lavinryggsäck är väldigt mycket dyrare än en cykelhjälm så kan man inte sätta ett pris på sitt liv.

Det jag mer undrar över är om det verkligen finns bevis att de fungerar från verkligheten, eller om det är lite som den där Hövding uppblåsbara cykelhjälmen som ju nyligen gått i graven då den fått säljstopp för att den visat sig inte leva upp till kraven.

Det blir intressant att se hur många som använder en idag.

Saknas alternativ för hjälm, första hjälpen, och isolerande utrustning (förstärkningsjacka, ligg/sittunderlag, vindsäck etc) - allt som snabbt kan bli väldigt relevant i ett lavin-scenario (och som dessutom hjälper vid ett generellt skade-/nödscenario)!
+1 på allt det. Efter att ha tillbringat en stund i en snödriva med kraschat knä och i väntan på ivägforsling till sjukhus skulle jag säga att på gruppnivå är det ett måste med
  • Liggunderlag/motsv som skyddar en liggande person (flera mindre funkar och ryggsäck kan naturligtvis användas)
  • En extra termos med varm dryck för nödsituationen (kan även användas som värmeflaska)
  • Förstärkningsplagg till alla och gärna så att man kan brandskatta varandra och stoppa om den skadade
  • Vindsäck
  • Sån där flimsig värmefilt (känns i alla fall bra att snurra in sig i)
  • Åkkamrater som inte är helt handfallna i ett skadescenario

+1 på allt det. Efter att ha tillbringat en stund i en snödriva med kraschat knä och i väntan på ivägforsling till sjukhus skulle jag säga att på gruppnivå är det ett måste med
  • Liggunderlag/motsv som skyddar en liggande person (flera mindre funkar och ryggsäck kan naturligtvis användas)
  • En extra termos med varm dryck för nödsituationen (kan även användas som värmeflaska)
  • Förstärkningsplagg till alla och gärna så att man kan brandskatta varandra och stoppa om den skadade
  • Vindsäck
  • Sån där flimsig värmefilt (känns i alla fall bra att snurra in sig i)
  • Åkkamrater som inte är helt handfallna i ett skadescenario
En tanke, om man har brutit nått så brukar man bli så in i bomben törstig, jag brukar bli det i alla fall. Men att dricka eller äta något (inklusive snö) gör bara att man måste vänta mycket längre på sjukhuset inför operationer mm.

Antar att man måste ha tom mage för att sövas eller nått sånt..

En tanke, om man har brutit nått så brukar man bli så in i bomben törstig, jag brukar bli det i alla fall. Men att dricka eller äta något (inklusive snö) gör bara att man måste vänta mycket längre på sjukhuset inför operationer mm.

Antar att man måste ha tom mage för att sövas eller nått sånt..
Min erfarenhet är att man får dricka men inte äta. Men det kanske är olika beroende på skada?

De flesta operationer efter trauma behöver inte göras akut ändå, såvida det inte handlar om pågående inre blödningar. Det är ofta t o m en fördel att vänta litet, så att koagulationssystemet hinner stabilisera sig och hela övriga kroppen fått litet omvårdnad och tillsyn. En hel del operationer som utförs på mindre orter i alperna görs dessutom om när man kommer hem till Sverige.

90% har med sig mobiltelefon, vilket väl är ganska väntat.
Det jag undrar är hur många av dessa 90% som följer de råd som finns när det gäller att mobiltelefoner kan störa lavinsändaren vid både sänd- och sökläge?

Intressant frågeställning, och jag tippar på att det kan slarvas lite här och där. Passar på att erkänna att jag själv nog slarvat någon gång... 🤫

90% har med sig mobiltelefon, vilket väl är ganska väntat.
Det jag undrar är hur många av dessa 90% som följer de råd som finns när det gäller att mobiltelefoner kan störa lavinsändaren vid både sänd- och sökläge?

Intressant frågeställning, och jag tippar på att det kan slarvas lite här och där. Passar på att erkänna att jag själv nog slarvat någon gång... 🤫
Ja, och därför var jag väldigt förvånad när en viss klädtillverkare trummade ut något om ultimata freeride-jackan, med en extra fodrad innerficka på vänster sida för mobilen(!). 🤯 Precis där de flesta har tranceivern om de använder selen som brukar komma med...

Källa 1: "The basic results are that these devices have very little effect on a signal when placed near a transmitting transceiver, or near what would be the victim’s transceiver."

Källa 2: "The expected distance for serious transmit-mode interference is considerably shorter (<3cm) for many objects and devices, but the likely displacement of a carrying system, clothing, and potentially interfering objects due to mechanical impact during an avalanche has to be taken into account."

Källa 1: "The basic results are that these devices have very little effect on a signal when placed near a transmitting transceiver, or near what would be the victim’s transceiver."

Källa 2: "The expected distance for serious transmit-mode interference is considerably shorter (<3cm) for many objects and devices, but the likely displacement of a carrying system, clothing, and potentially interfering objects due to mechanical impact during an avalanche has to be taken into account."
Perfekt, du har hittat några källor (okända?) som säger att det är helt ok att vara i "Instagram Upload Mode". Najs, då kan du få upp dina bilder snabbt som tusan.
Ingen källa för search då?

Rent krasst är det ju inte så svårt att hitta några sådana källor, det har väl alltid varit lite debatt i det där ämnet. Men nog är det väl så att den överväldigande massan rekommenderar ett avstånd på minst 20 cm vid transmit, 50 cm vid search, och minst 1 meter (upp till 25) om man nu måste ringa.
Så, varför chansa om det nu är så enkelt att undvika tänker jag då?

Perfekt, du har hittat några källor (okända?) som säger att det är helt ok att vara i "Instagram Upload Mode". Najs, då kan du få upp dina bilder snabbt som tusan.
Ingen källa för search då?
Källorna är från artikeln som du länkade. Din egen research verkar suga en hel del :)

Källorna är från artikeln som du länkade. Din egen research verkar suga en hel del :)
Vet inte var du hittade din text, men inte kan jag se den på länken jag skickade. Klickat dig vidare till ngt annat? :unsure:

EDIT: Ahh, nu hittade jag och du hade ju klickat dig vidare - och klippt ur det som passade dig.
1704315547204.png

Ingenting som ändrar rekommendationerna således.

Senast ändrad:
Källa: https://utahavalanchecenter.org/blog/25236

"Read the below articles for more information.

Det får du gärna göra, men rekommendationerna står fast och min frågeställning kvarstår. :giggle:
Lätt att lösa. Mobilen i innerfickan för insta bilder. Transceivern i ryggsäcken, så är det långt avstånd, den stör inte och man slipper den där hemska selen. 🤣.

Eller var det tvärtom man gör? Fast man kan väll inte ta bilder och ladda upp de med transceivern?

Tacksam att beakta smileyn!!! Inget råd det där med transceivern i ryggsäcken....

På allvar brukar jag ha mobilen i byxfickan och transceivern i sele eller jackans innerficka om jag inte ska tura.

Tänker att jag använder den här tråden istället för att göra en ny. Funderar på att köpa en lavinryggsäck om jag hittar någon bra sommarrea. Spelar det någon roll hur kudden på ryggsäcken sitter och är utformad?
505622021418B_ortovox_crossrider_18_avabag_blue.jpg
50563466786D_ABS_A_Light_Freee_10l_Lawinenrucksack_slate.jpg

Tänker att jag använder den här tråden istället för att göra en ny. Funderar på att köpa en lavinryggsäck om jag hittar någon bra sommarrea. Spelar det någon roll hur kudden på ryggsäcken sitter och är utformad?
505622021418B_ortovox_crossrider_18_avabag_blue.jpg
50563466786D_ABS_A_Light_Freee_10l_Lawinenrucksack_slate.jpg
Det enkla svaret är "nej, i praxis inte". Sen finns det jättemånga olika detaljer och argument för det ena eller det sjunde, men när det kommer till kritan spelar det mycket liten roll.

Tillbaka
Topp