Apache eller Legend

k2skier

Medlem
Apache eller Legend
Hejsan,

skall köpa nya skidor och funderar nu mellan k2 apache coomba och dynastar legend pro rider.

skulle nog vilja testa dom innan och undrar därför om någon vet vart/om det går att hyra/testa någon av dessa.

har kvar i vinter en resa till lindvallen samt en kortare tur till Badgastein ( i badgstein fanns dom inte, var där förra veckan.. ).

så om någon vet vart/om det går att testa någon av dessa i ant sälen eller trysil vore jag glad för info !!!.

/thomas

Apache eller Legend
Hej Thomas!

Jag stod lite i samma sits som dig för ett tag sedan. Jag ville ha en skida som fungerar bra i offpisten men som också fungerar ok i backen. Jag kollade på bl.a. K2 Coomba och Dynastar Pro Rider som du just nämner här. Jag kollade också på lite olika twintips med midjemått runt ca 95-110. Jag har nu köpt ett par K2 Coomba och är mycket nöjd. K2 Coomba är fantastiskt fin i offpisten där den har ett väldigt fint "flyt" men den fungerar också helt ok i backen för det mesta. Kan möjligtvis bli lite fladdrig om det är väldigt hårt och isigt i backen.
Pro Rider är lite styvare än vad Coomba skidan är och den har en midja på 97 gentemot Coombans 102. Detta tycker jag gör att Coomban fungerar bättre i offpisten än vad Pro Ridern gör men jag tycker att Pro Rider fungerar bättre i backen än vad Coomban gör. Så jag skulle säga att det beror lite på vilken typ av åkare du är och var du åker mest. Åker du mest i offpisten men tycker ändå om att köra i backen ibland så välj Coomban och kör du mest i backen men tycker om att ändå ta någon tur ut i pudret ibland så välj Pro Ridern.
Andra alternativ kan också vara K2 Seth som är en twintip på 97 mm midja och väldigt allsidig skida som är lite hårdare än Coomban. Lillebror till Pro Ridern som hetter Dynastar Mythic och är en kanonskida i backen då den har en lite smalare midja än de andra. Vökl Mantra som jag tyvärr inte har prövat själv men som ska vara väldigt fin som allround skida. Också Rossignol Scratch Steeze kan vara en väldigt bra allround skida men den är något dyrare än de andra.
Jag jobbar själv i skidshopen i Hemsedal och har testat de flesta skidor vi har där. Vi har både Dynastar Pro Rider och K2 Coomba hos oss som skiddemo där du kan testa dessa båda innan du bestämmer dig för vilken du vill ha.

Mvh Oskar

Apache eller Legend
jomen hej,

hemsedal säger du, brukar bli några turer dit under sommaren för flugfiske !!!

hoppas dom har coomban in stock vid lindvallen, vore riktigt nice o prova den.

åker mest offpist och det är det jag skall köpa nya skidor till, har redan ett par 'carving' som funkar bra i tex sälen mm.

ingen annan som har provat någon av dessa skidor någonstans i sälen, behöver ju inte vara lindvallen.

/thomas

Tillbaka
Topp