Köpa lavinutrustning (beacon, probe, spade, ryggsäck)

Håller också med om att Element/Pulse är användarvänliga. Viktigast dock att hitta en du gillar och lär dig den genom att öva mycket.

AMalmborg sa:
Att ringa 112 är absolut det första man skall göra! I många delar av Frankrike kan dom tracka samtalet också. Att jag skulle börja med en annan hobby efter mer än 30 år tror jag inte. Jag återger bara vad jag själv upplevt. Montagne hade i våras ett extranummer om bara snö o laviner. Dom sa att man skall alltid ringa 112 först. Inte när man upptäcker att man behövde ha gjort det, då kan det vara för sent . Vad har Elements vunnit i lättanvändbarhet?
Efter 15 minuter lever nio av tio begravda men efter redan 45 min lever endast två till tre av tio begravda

Hur lång tid tror du att det tar för fjällräddningen/skidpatrullen att svara på ditt samtal, göra sig i ordning, ta sig till dig, leta upp din kompis och sedan gräva upp denne... Självklart ringer man räddningstjänsten så fort som tillfälle ges (t.ex om man är flera i gruppen och en person får in signalen och och börjar följa denna in mot offret) för att snabba på vården av offret när denne är uppgrävd och möjligt skadad men man slösar inte tid i första läget med att ringa räddnigstjänsten då prio ett är att få upp offret.

"Contacting outside assistance can happen rapidly if you are adequately prepared with the appropriate equipment. Mobilization and travel time to your location could take hours and potentially days due to weather and geography and availability of resources. The only real hope for people buried in an avalanche is rescue by their companions. Once rescued from the burial the person may have suffered significant injury and/or lost critical travel equipment and outside assistance, although not readily available, could be critical to your survival."

http://www.avalanche.ca/tutorial/rescue/avalanche-rescue-is-urgent

Sen kanske jag läste in lite väl mycket av "ring räddningstjänsten och sitt tillbaka i snön och vänta på att dom gräver upp folk" i det du skrev men jag har mött en hel del "recco personer" som verkar förlita sig helt på att man kan ringa räddningstjänsten och så löser det sig.

Sen är frågan vad Elements har förlorat i användbarhet. Du slår över switchen på toppen, följer pilen och ser hur avståndet minskar (den säger t.om till dig att zick-zacka i grovsöket och föra transceivern i ett korsmönster vid finsöket). Hur enkelt vill du ha det? ett hologram med en stor pil i snön där offret är begravt?

Du får gärna ha åsikter men att säga att den är svår att använda är en direkt felaktighet vilket också visas på att många tester har den som vinnare eller på delad förstaplats (eller deras pulse vilken jag själv har och som i "easy mode" är likadan som Elements) exempelvis det nedan:

http://www.outdoorgearlab.com/Avalanche-Beacon-Reviews

Senast ändrad:
Kalle_Luzern sa:
Angående transceiver: Barrywox Element är ett bra alternativ om du vill spara några kronor. Extra funktionerna på Pulse är väl bara värt det om alla i sällskapet kör Pulse som jag fattat det. Mammut säljer båda varianterna i kit med spade och sond, brukar också vara lite chans att spara några kronor.

Angående klockan: jag kör med en Fenix 3 mest för att det är skoj att kolla var man åkt, hastighet, höjdmeter osv. Aldrig tänkt på att använda för att rapportera koordinater. Om det bara är koordinaterna du vill åt borde det ju vara möjligt med en smarttelefon också gissar jag? (Här i Schweiz har helikopterräddningen en app som sänder all nödvändig info till dem om man aktiverar larm, kanske finns liknande där du har tänkt åka?)
Vad heter appen? Lätt sjukt smart hade ingen aning om det. Ska tillbaka till Verbier i år igen

Jag menar inte att man skall ringa 112 o sen sitta med armarna i kors. En begravd o uppgrävd person kan ha akut behov av läkarvård och inte lätt att flytta hur som helst. Ringa när man fått upp personen kan ju va för sent o ett samtal tar inte lång stund. Det kanske låter som jag är helt emot Mammut men det jag menar att man ska inte stirra sig blind på finesser som kan vara svåra att använda. Det är bra om man i en stressad situation klarar av sin sökare. Då gäller det även att flagga av funna personer m.m. Som sagt vad jag minns aldrig träffat nån förutom guider som säger att de kan sin Mammut som ju oftast räknats som den ultimata.

@havreboll det där med hologrammet lät väl inte så fel!
patent på det dirre, jag blir betatestare.

ska läsa på lite mer om elementets, har hört riktigt mycket bra om den.

@AMalmberg oavsett vilken transceiver jag köper så har jag bestämt att jag ska öva, och öva mycket.

"Repetition är kunskapens moder, drill är kunskapens fader"

AMalmborg sa:
Jag menar inte att man skall ringa 112 o sen sitta med armarna i kors. En begravd o uppgrävd person kan ha akut behov av läkarvård och inte lätt att flytta hur som helst. Ringa när man fått upp personen kan ju va för sent o ett samtal tar inte lång stund. Det kanske låter som jag är helt emot Mammut men det jag menar att man ska inte stirra sig blind på finesser som kan vara svåra att använda. Det är bra om man i en stressad situation klarar av sin sökare. Då gäller det även att flagga av funna personer m.m. Som sagt vad jag minns aldrig träffat nån förutom guider som säger att de kan sin Mammut som ju oftast räknats som den ultimata.
Tänk dock på att telefonen skall vara avstängd eller ligga i ryggsäcken för att inte störa sändaren så innan du har fått av dig handskar, fått av dig väskan/slagit på telefonen, hittat kontakten du har lagt in för fjällräddningen, ringt upp dom, berättat vad som hänt kort och tagit upp din GPS/varit kvar i luren tills dom lyckats triagulera din position så har det lätt gått både en och två minuter, tid efter vilken du egentligen skall ha hittat och börjat gräva efter din kompis. Jag säger inte att man aldrig skall börja ringa, jag säger att man bara skall göra det i första läget om situationen är rätt.

Sen är det självklart en förutsättning att man kan sin sändare och tränar med den. Dock förstår jag inte vad det är för funktioner som du menar finns på Elements förutom sök, sänd och knapp för att flagga av. Tänker du kanske på Pulse där det finns möjlighet att se om folk har puls osv?

Luren behöver väll inte vara avstängd? Det är väll 25cm som gäller mellan lur och transa

Maxen99 sa:
Luren behöver väll inte vara avstängd? Det är väll 25cm som gäller mellan lur och transa
https://www.freeride.se/lavinsakerhetsskolan-transceiversok/

1:30 ungefär. Stämmer med 25cm men det innebär ju som Mårten säger att den måste vara i en benficka vilket i nästan 100% av fallen inte är en innerficka vilket gör att den är utsatt för kyla (inte säkert att den ens startar om det är -20) och för fukt och slag. Så alternativen som är rimliga är ryggsäck eller avstängd.

havreboll sa:
Maxen99 sa:
https://www.freeride.se/lavinsakerhetsskolan-transceiversok/

1:30 ungefär. Stämmer med 25cm men det innebär ju som Mårten säger att den måste vara i en benficka vilket i nästan 100% av fallen inte är en innerficka vilket gör att den är utsatt för kyla (inte säkert att den ens startar om det är -20) och för fukt och slag. Så alternativen som är rimliga är ryggsäck eller avstängd.
Det stämmer ju, även fast jag inte har haft några problem med att luren dör i kylan.

Martinos1995 sa:
Kalle_Luzern sa:
Angående transceiver: Barrywox Element är ett bra alternativ om du vill spara några kronor. Extra funktionerna på Pulse är väl bara värt det om alla i sällskapet kör Pulse som jag fattat det. Mammut säljer båda varianterna i kit med spade och sond, brukar också vara lite chans att spara några kronor.

Angående klockan: jag kör med en Fenix 3 mest för att det är skoj att kolla var man åkt, hastighet, höjdmeter osv. Aldrig tänkt på att använda för att rapportera koordinater. Om det bara är koordinaterna du vill åt borde det ju vara möjligt med en smarttelefon också gissar jag? (Här i Schweiz har helikopterräddningen en app som sänder all nödvändig info till dem om man aktiverar larm, kanske finns liknande där du har tänkt åka?)
Vad heter appen? Lätt sjukt smart hade ingen aning om det. Ska tillbaka till Verbier i år igen
Spana här: http://www.rega.ch/en/multimedia/mobile-app.aspx
Om man är i CH ofta kan det ju vara värt att bli "Patron" för CHF 30. Om du är det täcks eventuella kostnader för helikopterräddning om din vanliga försäkring av någon anledning inte gäller.

AMalmborg sa:
Film som fjällsäkerhetsrådet rekommenderar (en serie om fyra):
Fjällsäkerhetsrådet säger: "Larma räddningstjänsten, 112, om det kan ske utan att ni drar ner på det omedelbara sökandet."
Avstånd störande elektronik (interferens) enl. Manuel Genswein (verkar va lite guru på tranceivers): http://www.mtavalanche.com/sites/de...Issues_Concerning_Ava_Rescue_Transceivers.pdf
då är *edit* inte vi överens om hur " om det kan ske utan att ni drar ner på det omedelbara sökandet" ska tolkas ;)

Senast ändrad:
Till Havreboll:
På videon (enl. kanadicker) och enl. fransoser (i Montagnes-tidningen - värt de extra minuterna menar man) så ringa i stort sett först. Då har du fått igång en hjälpinsats.
Till flera:
Kollat lite mer på Mammuts och de nya är ju hur enkla som helst. Tafflig bruks med väldigt mycket text tyvärr. Verkar va bland de bästa på närsöket.
Det jag skrev om förut om folk som inte riktigt kan sina, har nog mestadels gällt äldre varianter.
Till Klassy:
Så kolla mycket demos o tester för att hitta den du känner är bäst. Det är ju viktigt att du känner dig säker o trygg med den du skaffar. O att du kan söka med den utan att koppla loss den från kroppen! (tror de flesta är så nu)

AMalmborg sa:
Till Havreboll:
På videon (enl. kanadicker) och enl. fransoser (i Montagnes-tidningen - värt de extra minuterna menar man) så ringa i stort sett först. Då har du fått igång en hjälpinsats.
Till flera:
Kollat lite mer på Mammuts och de nya är ju hur enkla som helst. Tafflig bruks med väldigt mycket text tyvärr. Verkar va bland de bästa på närsöket.
Det jag skrev om förut om folk som inte riktigt kan sina, har nog mestadels gällt äldre varianter.
Till Klassy:
Så kolla mycket demos o tester för att hitta den du känner är bäst. Det är ju viktigt att du känner dig säker o trygg med den du skaffar. O att du kan söka med den utan att koppla loss den från kroppen! (tror de flesta är så nu)
2 eller flera som söker 1 får som uppgift att göra nödanmälan.
Om du är ensam att söka så vill du säkert börja sökandet omedelbart och eventuellt försöka kontakta räddningstjänsten samtidigt som du grovsöker om du känner att du klarar av att göra det samtidigt. Verkar ju som om risken för störningar är minimal om det är minst17 inch (43.18cm) mellan telefonen och sökaren. http://www.tetongravity.com/story/ski/How-Electronics-Interfere-With-Avalanche-Transceivers-6497429

Du har ju förstås koll på ungefär var du är och hur du skall förklara det till den lokala nödcentralen hela tiden när du åker.Att se på gpsn borde inte vara nödvändig.
Om det är flera personer begravda och du är ensam att söka kanske du vill sätta litet mera tyngd på att kontakta räddningstjänsten......?
Litet tankar bara. Säkert någon som kan korigera mig.

Senast ändrad:
Snabb fråga innan köp:

Visst använder sig ALLA tillverkare av samma frekvens, etc?
Jag har någon gång hört att transceivers i NA inte va kompatibla med europeiska pga olika frekvens, men att detta var ändrat sedan dess. Jag ska till Kanada, så vill vara på den säkra sidan.

Är alla transceivers kompatibla med varandra?

Åsikter på Avalung?
Inte så dyrt, men inte så "känt", så kanske inte nyttjas av speciellt många?

@klassy De flesta jag har sett som har avalung kör ändå inte med munstycket i munnen, vilket gör det rätt meningslöst. Sannolikheten att du ska lyckas få in det i käften rätt samtidigt som du åker lavin är väldigt små. Så om du skaffar en är det viktigt att inte börja slarva med. Personligen skulle jag föredra airbag om jag var tvungen att välja. Köra med båda? Tja, varför inte, känns som att det snabbt blir väldigt mycket bulk att bära med sig dock!

@vattendroppe Ja isåfall tänkte jag köra med båda, och stoppa in den i munnen i samma veva som man drar i handtagen för airbagen.

Men det blir ju som du sa, ännu en pryl att bära på.

klassy sa:
@vattendroppe Ja isåfall tänkte jag köra med båda, och stoppa in den i munnen i samma veva som man drar i handtagen för airbagen.

Men det blir ju som du sa, ännu en pryl att bära på.
Om det är vad du tänkte så är det enkla svaret att du kan skippa avalungen, det finns inte en chans att du hinner.

Avalung är en dålig uppfinning för om den ska hinna rädda dig måste du ha den i munnen redan innan lavinen utlöses, att mecka med sånt i en lavin är inte bra och liten chans att lyckas. Tänk dig att du står inför ett åk och konstaterar att lavinrisken är så hög att det är läge att sätta in avalungmunstycket (som är jobbigt att åka med föreställer jag mig, inget man har i varje åk) då är det bättre att inte åka alls... för att du fattat att det är farligt, då ska du inte vara där och den räddar ändå bara mot andnöd och du kan fortfarande lika gärna dö av chocken som beräknas vara 25-45 % av risken enligt olika källor. Eller dra med dig andra i skiten.

Sonden ska vara minst 2,40 med stålvajer, ingen himla skittråd. Men ju längre ju bättre, det kan ju bli fett djupt i botten.

Tranciever är viktigt att den är digital, alla digitala funkar ihop med det finns även analoga och de är LIVSFARLIGA. 3 antenner och avmarkeringsmetod är viktigt. utöver det är det viktiga att du lär dig hur din funkar, det finns flera bra. Den dyraste är inte nödvändigtvis bäst för den har ofta specialfunktioner som du troligtvis inte kommer ha nytta av, och att den billigare varianten är lika bra för de vanliga grejerna. Se prylguiden i åka skidor.

Spaden ska vara i aluminium, EJ PLAST!, med T6-härdning och förlängningsbart skaft.

Om att larma: när en lavin har gått ska man :

1. kontrollera att du själv är i säkerhet, att ingen ny lavin kan gå på dig.
2. vem/vilka saknas, var såg de senast?
3. utse ledare - ta makten så att någon kan styra upp räddningen.
4. LARMA om det kan göras på plats, annars inte.
5. slå om tranciever
6. visuellt sök
7. trancieversök
8. sonda
6, 7 och 8 kan göras parallelt om man är många, då får ledaren fördela arbetet. Gör det inte komplicerat bara.
Om inte hittad efter noggrant sök: LARMA och fortsätt leta (börja om från början, göra sondkedja osv).
Om hittad: Gräv fram, hjälp (fria luftvägar, värme, vård, första hjälpen) och LARMA.

Ha alltid även första hjälpen-kit, silvertejp, något ätbart och drickbart och extrakläder i ryggan. kniv och ficklampa och kompass är också bra, även om du bara åker precis utanför ett system. Ibland händer det saker och då ska man vara utrustad.

Vill också tillägga att det viktigaste är inte vilken utrustning du har, utan vilken kunskap. Utrustningen räddar inte alltid.

Förstår inte riktigt 4. "Larma om det kan göras på plats". ? Mobil täckning... Säker plats...

Senast ändrad:
ella_swan94 sa:
Avalung är en dålig uppfinning för om den ska hinna rädda dig måste du ha den i munnen redan innan lavinen utlöses, att mecka med sånt i en lavin är inte bra och liten chans att lyckas. Tänk dig att du står inför ett åk och konstaterar att lavinrisken är så hög att det är läge att sätta in avalungmunstycket (som är jobbigt att åka med föreställer jag mig, inget man har i varje åk) då är det bättre att inte åka alls... för att du fattat att det är farligt, då ska du inte vara där och den räddar ändå bara mot andnöd och du kan fortfarande lika gärna dö av chocken som beräknas vara 25-45 % av risken enligt olika källor.
Stopp och belägg, det här låter konstigt!

Avalung är jag rätt övertygad om är en bra grej, OM den används på rätt sätt. Det är lite som att säga att airbags är dåliga för att de inte funkar om man inte tagit ut/apterat handtaget först, det måste användas på rätt sätt. Och rätt sätt att använda den är att alltid ha den i munnen så fort en åker, för precis som du säger hinner en inte att stoppa in den när en väl märker att en sitter i skiten.

Jag har aldrig prövat en avalung själv, men precis som du är inne på misstänker jag att den försämrar andningsförmågan (och så tycker nog många att det är jävligt fult). Av den anledningen går det ju helt klart att säga att det är en dålig produkt, sannolikheten att åkare använder den korrekt är nog inte hög direkt. Däremot är det inget fel på den tekniska funktionen.

Däremot tycker jag dina siffror verkar väldigt konstiga, var har du fått dem från? Enligt flera (lättåtkomliga, peer reviewade och väl vedertagna källor) är siffrorna snarare att 75% eller fler av dödsoffren vid lavinolyckor dör pga kvävning. Se t ex
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC2645441/
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/18076300
http://www.slf.ch/praevention/lawinenunfaelle/lawinenstatistik/index_EN

Det varierar lite med geografiskt område, men kanada är lägst av de som (mig veterligen) för statistik på hur många som dör av kvävning, och det är 75%... Går den aspekten att eliminiera, eller i alla fall kraftigt minska, är det ju definitvt inte en helt dålig grej.

Allt det andra du skriver ställler jag mig däremot bakom (men det mesta har redan avhandlats i tråden tidigare :P)

Vattendroppe sa:
ella_swan94 sa:
Avalung är en dålig uppfinning för om den ska hinna rädda dig måste du ha den i munnen redan innan lavinen utlöses, att mecka med sånt i en lavin är inte bra och liten chans att lyckas. Tänk dig att du står inför ett åk och konstaterar att lavinrisken är så hög att det är läge att sätta in avalungmunstycket (som är jobbigt att åka med föreställer jag mig, inget man har i varje åk) då är det bättre att inte åka alls... för att du fattat att det är farligt, då ska du inte vara där och den räddar ändå bara mot andnöd och du kan fortfarande lika gärna dö av chocken som beräknas vara 25-45 % av risken enligt olika källor.
Stopp och belägg, det här låter konstigt!

Avalung är jag rätt övertygad om är en bra grej, OM den används på rätt sätt. Det är lite som att säga att airbags är dåliga för att de inte funkar om man inte tagit ut/apterat handtaget först, det måste användas på rätt sätt. Och rätt sätt att använda den är att alltid ha den i munnen så fort en åker, för precis som du säger hinner en inte att stoppa in den när en väl märker att en sitter i skiten.

Jag har aldrig prövat en avalung själv, men precis som du är inne på misstänker jag att den försämrar andningsförmågan (och så tycker nog många att det är jävligt fult). Av den anledningen går det ju helt klart att säga att det är en dålig produkt, sannolikheten att åkare använder den korrekt är nog inte hög direkt. Däremot är det inget fel på den tekniska funktionen.

Däremot tycker jag dina siffror verkar väldigt konstiga, var har du fått dem från? Enligt flera (lättåtkomliga, peer reviewade och väl vedertagna källor) är siffrorna snarare att 75% eller fler av dödsoffren vid lavinolyckor dör pga kvävning. Se t ex
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC2645441/
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/18076300
http://www.slf.ch/praevention/lawinenunfaelle/lawinenstatistik/index_EN

Det varierar lite med geografiskt område, men kanada är lägst av de som (mig veterligen) för statistik på hur många som dör av kvävning, och det är 75%... Går den aspekten att eliminiera, eller i alla fall kraftigt minska, är det ju definitvt inte en helt dålig grej.

Allt det andra du skriver ställler jag mig däremot bakom (men det mesta har redan avhandlats i tråden tidigare :P)
Förlåt, drastiskt av mig att säga att den är dålig. Borde sagt att jag tycker den är dålig, även om funktionen är bra. För du har rätt i att om man nu alltid använder den så kan den såklart hjälpa, och om man inte alltid använder den men en gång får för dig att sätta in den i munnen kan du tolka det som att du inte ska göra åket och då är det ju en bra indikator. Men för mig verkar den dålig, eftersom jag tror att man inte kommer annvända den som man ska om den ska funka bra. Om du dock någon gång skulle vara i en situation där du måste ta dig genom lavinfarlig terräng så är den ju bra. Men det är inte alls samma sak som med en lavinrygga, eftersom den (tror jag) är mer lättanvänd och inte påverkar åkningen lika mycket.

Siffrorna du säger är nog inte fel. Mina siffror minns jag, och dubbelkollade, från utbildning på Åre lavincenter och föreläsningar. Där har jag lärt mig att det beror på många faktorer men att de flesta undersökningar säger 25% dör av chock men att det finns stora undersökningar som säger 45% (inte säker på var ifrån de undersökningarna kom, men tror det var Kanada där det är mycket sten och träd i terrängen som ökar risken att dö av chock).

Senast ändrad:
termons sa:
Förstår inte riktigt 4. "Larma om det kan göras på plats". ? Mobil täckning... Säker plats...
Förstår inre riktigt vad du undrar men det innebär att om du har en mobil som funkar så ska du larma, men ofta i backcountry finns inte täckning, telefoner kan vara döda osv och då ska man inte lämna platsen för att larma utan prioritera sök.

ella_swan94 sa:
Siffrorna du säger är nog inte fel. Mina siffror minns jag, och dubbelkollade, från utbildning på Åre lavincenter och föreläsningar. Där har jag lärt mig att det beror på många faktorer men att de flesta undersökningar säger 25% dör av chock men att det finns stora undersökningar som säger 45% (inte säker på var ifrån de undersökningarna kom, men tror det var Kanada där det är mycket sten och träd i terrängen som ökar risken att dö av chock).
Första länken jag skrev är en studie från kanada, 75% är det som dör av kvävning där, 25% av övriga orsaker (men 24% av dem har dött trauma, den sista procenten antar jag är primärt nedkylning). Det hela presenteras väldigt bra under "Results"!

Jag tror kort och gott att du minns fel siffror från kursen, eller så har de drastiskt förändrats sen jag gjorde kursen! Klart, vi kan ju försöka pinga in
@centralbyrakraten i tråden för att verifiera, men han brukar vara upptagen med att resa land och like runt för att föreläsa och föreläsas till så här års :P

Senast ändrad:
ella_swan94 sa:
termons sa:
Förstår inre riktigt vad du undrar men det innebär att om du har en mobil som funkar så ska du larma, men ofta i backcountry finns inte täckning, telefoner kan vara döda osv och då ska man inte lämna platsen för att larma utan prioritera sök.
Ok. Då är vi överens. Har dock en känsla av att på senare år har mobiltäckningen på och runt skidorterna blivit bättre. Åker alltid med mobilen påslagen och lätttilgänglig och försöker hålla den 30cm ifrån transan även om risken för störningar verkar minimal då transan är i sänd läge.

Att alarmera behöver inte nödvändigtvis ta länge. Med en effektiv räddningstjänst(helikopter, flera helikoptrar...) och litet flyt som man sällan har (helikopter färdigt i luften) så kan man ha hjälp på plats snabbare än man förväntar sig.

Det viktigaste är ju ändå att få igång tranciever sökningen så snabbt som möjligt men jag tycker inte att man kan dissa vikten av ett tidigt alarm om det är möjligt.

termons sa:
ella_swan94 sa:
termons sa:
Ok. Då är vi överens. Har dock en känsla av att på senare år har mobiltäckningen på och runt skidorterna blivit bättre. Åker alltid med mobilen påslagen och lätttilgänglig och försöker hålla den 30cm ifrån transan även om risken för störningar verkar minimal då transan är i sänd läge.

Att alarmera behöver inte nödvändigtvis ta länge. Med en effektiv räddningstjänst(helikopter, flera helikoptrar...) och litet flyt som man sällan har (helikopter färdigt i luften) så kan man ha hjälp på plats snabbare än man förväntar sig.

Det viktigaste är ju ändå att få igång tranciever sökningen så snabbt som möjligt men jag tycker inte att man kan dissa vikten av ett tidigt alarm om det är möjligt.
Håller med :) fast man är inte alltid nära ett skidsystem, och då är det värre med både teckning och snabb räddning...

Vattendroppe sa:
ella_swan94 sa:
Första länken jag skrev är en studie från kanada, 75% är det som dör av kvävning där, 25% av övriga orsaker (men 24% av dem har dött trauma, den sista procenten antar jag är primärt nedkylning). Det hela presenteras väldigt bra under "Results"!

Jag tror kort och gott att du minns fel siffror från kursen, eller så har de drastiskt förändrats sen jag gjorde kursen! Klart, vi kan ju försöka pinga in
@centralbyrakraten i tråden för att verifiera, men han brukar vara upptagen med att resa land och like runt för att föreläsa och föreläsas till så här års :P
Ja saker förändras ju :) olika utredningar får också olika resultat. Vi kan väl nöja oss Så länge med att 25% är det vanligaste resultatet och att det är mycket nog... Jag vill i alla fall inte vara en av dom.

Bra diskution för oss okunniga att ta in kunskap! Tackar tackar

Köpte mig två set lavinutrustning igår,
2st:

Mammut Elements Barryvox
BD Quickdraw 240 probe
BD Transfer 3 shovel

Fick även hem min Ortovox AVABAG igår och den är perfekt! Precis som jag vill ha det!

Senast ändrad:
ella_swan94 sa:
Avalung är en dålig uppfinning för om den ska hinna rädda dig måste du ha den i munnen redan innan lavinen utlöses, att mecka med sånt i en lavin är inte bra och liten chans att lyckas. Tänk dig att du står inför ett åk och konstaterar att lavinrisken är så hög att det är läge att sätta in avalungmunstycket (som är jobbigt att åka med föreställer jag mig, inget man har i varje åk) då är det bättre att inte åka alls... för att du fattat att det är farligt, då ska du inte vara där och den räddar ändå bara mot andnöd och du kan fortfarande lika gärna dö av chocken som beräknas vara 25-45 % av risken enligt olika källor. Eller dra med dig andra i skiten.

Sonden ska vara minst 2,40 med stålvajer, ingen himla skittråd. Men ju längre ju bättre, det kan ju bli fett djupt i botten.

Tranciever är viktigt att den är digital, alla digitala funkar ihop med det finns även analoga och de är LIVSFARLIGA. 3 antenner och avmarkeringsmetod är viktigt. utöver det är det viktiga att du lär dig hur din funkar, det finns flera bra. Den dyraste är inte nödvändigtvis bäst för den har ofta specialfunktioner som du troligtvis inte kommer ha nytta av, och att den billigare varianten är lika bra för de vanliga grejerna. Se prylguiden i åka skidor.

Spaden ska vara i aluminium, EJ PLAST!, med T6-härdning och förlängningsbart skaft.

Om att larma: när en lavin har gått ska man :

1. kontrollera att du själv är i säkerhet, att ingen ny lavin kan gå på dig.
2. vem/vilka saknas, var såg de senast?
3. utse ledare - ta makten så att någon kan styra upp räddningen.
4. LARMA om det kan göras på plats, annars inte.
5. slå om tranciever
6. visuellt sök
7. trancieversök
8. sonda
6, 7 och 8 kan göras parallelt om man är många, då får ledaren fördela arbetet. Gör det inte komplicerat bara.
Om inte hittad efter noggrant sök: LARMA och fortsätt leta (börja om från början, göra sondkedja osv).
Om hittad: Gräv fram, hjälp (fria luftvägar, värme, vård, första hjälpen) och LARMA.

Ha alltid även första hjälpen-kit, silvertejp, något ätbart och drickbart och extrakläder i ryggan. kniv och ficklampa och kompass är också bra, även om du bara åker precis utanför ett system. Ibland händer det saker och då ska man vara utrustad.

Vill också tillägga att det viktigaste är inte vilken utrustning du har, utan vilken kunskap. Utrustningen räddar inte alltid.
25-45% som dör av chock (trauma?), låter väldigt mycket. Jag köper att risken att dö av direkt trauma är högre i Kanada m.m där det är mycket skogsåkning, men dom där siffrorna kommer vi aldrig i närheten av i skandinavisk, öppen terräng. (Alperna med för den delen.) Ca 90% lever efter 15 minuter, därefter minskar överlevnadschansen drastiskt. Syrebrist, nedkylning m.m. Gör det mesta av denna tid!

Annars en bra guide!

rkpf sa:
25-45% som dör av chock (trauma?), låter väldigt mycket. Jag köper att risken att dö av direkt trauma är högre i Kanada m.m där det är mycket skogsåkning, men dom där siffrorna kommer vi aldrig i närheten av i skandinavisk, öppen terräng. (Alperna med för den delen.) Ca 90% lever efter 15 minuter, därefter minskar överlevnadschansen drastiskt. Syrebrist, nedkylning m.m. Gör det mesta av denna tid!

Annars en bra guide!
Ja självklart kommer de siffrorna vara olika i olika terräng. 90% av de som inte redan dött av chocken (kan säkert vara mindre än 25% i skandinavisk terräng? Men det ska stämma hyfsat för alperna i alla fall) lever 15 min ja det gäller att vara effektiv!

Bra val av grejor även om jag inte förstår funktionen av en 22L ryggsäck i bergen. Öva, gå kurs och åka riskerna efter vettiga bedömningar om riskerna behöver ökas.

LawndartGustav sa:
Bra val av grejor även om jag inte förstår funktionen av en 22L ryggsäck i bergen. Öva, gå kurs och åka riskerna efter vettiga bedömningar om riskerna behöver ökas.
Jag åker mycket liftburen offpist och då blir större för stort, det bästa hade ju varit att ha en 12L och en 35L, men jag gillar den starkt. :-D

Jo det gör jag med men numera har jag insett att vad jag tar med mig är i princip detsamma. Hudar och dunis kan behövas oavsett (tänker att det är saker folk inte tar med när de åker liftburet)

klassy sa:
Åsikter på Avalung?
Känner att många här har lite fel tankar kring när avalung ska användas. Framförallt är den bra i Kanada om du ramlar i en treewell då du kan stoppa in den efter att du ramlat i och kunna andas medans du tar dig upp. Jag har själv använt den till det och det funkar super. Samma i Japan om du ramlar med huvudet ner.

Sen kan det vara svårt att hinna dra både rygga och stoppa in avalungen men det är ett bra komplement och man ska köra med den så nära munnen att du kan ta den i munnen utan händerna.

havreboll sa:
klassy sa:
Åsikter på Avalung?
Känner att många här har lite fel tankar kring när avalung ska användas. Framförallt är den bra i Kanada om du ramlar i en treewell då du kan stoppa in den efter att du ramlat i och kunna andas medans du tar dig upp. Jag har själv använt den till det och det funkar super. Samma i Japan om du ramlar med huvudet ner.

Sen kan det vara svårt att hinna dra både rygga och stoppa in avalungen men det är ett bra komplement och man ska köra med den så nära munnen att du kan ta den i munnen utan händerna.
Okej gött, då köper jag en sådan på plats i Kanada då.

Tillbaka
Topp