Är Chamonix värt det?

el_camino

Ny medlem
Är Chamonix värt det?
Är nu inne pa min tredje säsong, tva i sverige och nu i saalbach. Tänkte göra minst en säsong till i alperna. Har hört av manga att det är Chamonix man ska ha varit i och det är där man far bäst akning!

Nu till mitt problem! Har hört att det är jättesvart att komma in i själva bummar kretsen som första säsongare och att utan erfarenhet och folk som känner berget kommer man inte att fa sa bra offpist som finns att fa. Man vill ju gärna inte prova grym repa helt själv eftersom riskerna är sa stora pa sadana berg!

Hjälp mig, är allt jag hört sant eller bara hitepa? Var ska man ta vägen i europa om man vill ha gryma ak, men komma in i kretsen med?
Här i Saalbach är alla sjukt trevliga, manga svenska bummare och alla localsen e super schyssta, men akningen kunde varit bättre!

tack för svar!

Är Chamonix värt det?
Ska vara ärlig. Om du bummar enbart för åknings skull är kanske inte Chamonix det bästa alternativet. det finns 2 sidor. Utbudet är enormt och är man insatt, seriös och dedikerad finns det nog inte brantare/större/längre/bättre åk än just där. On the flipside är konkurrensen stenhård och hetsen nästintil overklig.

Att komma in i bummarkretsen är inga större problem egentligen så länge man är social och gillar att lämna lägenheten och hänga på barer. Helt enkelt är det där man "kommer in i kretsen". Många av de duktiga åkarna går ut iaf någon dag i veckan och det är lätt att sitta och tjöta. Har man väl träffat de 1 gång och malt lite med de är det ju lätt att haka på de när man ser de på berget. Dessutom är det många av oss "oseriösa" alkisbummare som varit där några år som kan en del och alla (90%) är väldigt seriösa när de väl är på berget, med hänsyn till säkerhet och veta vart man ska åka direkt efter ett dump, vilka liftar som öppnar först osv..

Så visst finns det nackdelar och alla propsar på att man ska åka till "mindre" orter för att få bättre åkning. Kan stämma på vissa sätt, dvs att där är mindre konkurrens. Men FAKTUM kvarstår att Chamonix har europas högsta berg och mer behöver man egentligen inte säga. Beror helt enkelt på vad du är ute efter. Vill du ENBART åka lagg (läs puder all day long) ska du antagligen välja nån annan ort. Men vill du lära känna lite folk, kanske festa lite OCH få cleana åk ska du till chamonix.

Just my five pence (?)

Är Chamonix värt det?
Dra til Chambre Neuf. Beste afterski stedet i chamonix. Det er der hardcore gutta henger. Veldig sosialt.

Är Chamonix värt det?
har varit här typ 3-4 veckor nu, å tycker de är verkar finnas bra åk men att de är lite väl extremt. mycket krångel och lite åkning, men så har de ju bara snöat en gång. om du vill träffa bummare tycker jag du ska gå till southbar, de är lite som en ungdomsgård för sesongare

Är Chamonix värt det?
Verkar som Cy bar just brunnit ner!? Någon som hör något?

Annars är chamonix grymt! Trotts hård konkurens i offpisten så tycker jag att det nästan alltid går att hitta bra åkning någonstans. Utelivet, faktumet att chamonix är en stad m.m. är bonus. Jag lyckades pricka in dumpet v. 3 då jag va o hälsa på och det finns så mycket lätttillgängliga roliga offpist åk så man drömmer våta drömmar om dem sen på natten!

Go natt

Är Chamonix värt det?
Jag gör min första säsong här i cham o tycker att det är en bra ort på många sätt o på andra sätt är den katastrofalt dålig.
plus:
Grymma berg med bra lutning
Bra uteliv alla dagar,alla tider på dygnet
extremt lätt att lära känna nytt folk(bummare)
variation med tanke på storleken på stan
går att hitta bra puder ett bra tag efter snöfall om du har lokalkännedom
skön atmosfär

minus:
Om du inte har lokalkännedom(eller polare som har det) hittar du bara puder i två dagar efter snöfall
dyrt att bo här( 300-400€ i månaden)
svårt att hitta jobb
alla jobb är underbetalda
fullt med britter
massa turister som man tröttnar på

Jag har skitkul här iaf, kan mycket väl tänka mig att komma ner nästa säsong.

cybar brann halvt ner igår, även bar du moulain. tycker att monkey-bar är grymt mycket bättre än southbar!

Är Chamonix värt det?
Hmmm...

Några frågor/kritiska påståenden Scurt

Svårt att hitta jobb? Antingen är du kräsen eller har inte letat tillräckligt väl. Det finns jobb..
Alla jobb är underbetalda. Det stämmer till viss del. Men faktum är att de flest kommer ner för att ha en kul säsong, åka lagg och träffa kul folk. Inte för att komma hem med 30k på kontot. Åk till Schweiz, jobba 8 timmar om dygnet 7 dagar i veckan och träffa inte en människa om du är ute efter att tjäna pengar.

Fullt med britter. Stämmer men är det något negativt? Skulle du tycka illa om israel för att där är fullt av judar och araber? Förstår inte ditt resonemang. Vet att många tycker illa om britter men då har ni antagligen inte lärt/vela lära känna några.

Massa turister som man tröttnar på: Anledning till att du kan skriva de positiva delarna (bortsett från de rent geologiska) är att där är massa tursister. Utan hade Chamonix aldrig blivit vad det är. Och ska man vara ärlig är det inte så farligt. Det är itne direkt så att det är mila långa köer i liftarna eftersom (visst det är konstigt eftersom liftsystemet är från 1869) det är så pass stort. Visst vissa barer kan vara dryga med alla turister (läs: göteborgare v7, skåningar v8 och sthlm v9, fransmän/italienare diverse veckor) Men det är inte många veckor på hela säsongen det är så. Man hatar det när de är där men saknar det när de är borta.

Tillbaka
Topp