Följ med i videon nedan för att se hur du installerar vår webbplats som en webbapp på din startskärm.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Hej! Undrade om det är lönt att gå på skidgymnasium
Stort tack för dina tips Erik! Om hon väljer och kommer med i Östersund kanske ni kommer att ses! Varför valde du Östersund?Tjena!
Erik heter jag och går andra året på skidgymnasiet i östersund. Det skidgymnasiet brukar betala är liftkort för alla arbetsdagar, transport, matersättning (55 kr per missad skollunch) samt träning.
Såklart får man betala en del själv såsom utrustning, boende och liftkort på läger vilket kan bli en del till slut. Det jag brukar göra för att dra ner på kostnaderna är att kolla efter gammal utrustning som landslagsåkare säljer efter varje säsong (antingen får man kontakta dom eller så lägger dom ut annonser på diverse facebookgrupper) jag jobbar även ihop så mycket pengar jag kan innan varje säsong för att få pengarna att räcka lite längre och att föräldrarna ska få betala så lite som möjligt. Ett till tips är att leta efter sponsorer. Brukar kolla med olika energi/byggföretag om dom kan sponsra med en slant i gengäld för att man promotar dom på olika vis.
Hoppas det hjälper!
//Erik
Kul att hon funderar på att söka till östersund! Jag valde östersund främst för att det är det närmsta gymnasiet från mig men även för att jag känner flertalet som går där så jag har fått veta hur det är att gå där enligt dom. Nu i efterhand kan jag säga att jag gjorde rätt val, de har riktigt bra träningsupplägg, bra möjlighet för att få till både studier samt träning och så är det som en andra familj, kan varmt rekommendera det till er dotter!Stort tack för dina tips Erik! Om hon väljer och kommer med i Östersund kanske ni kommer att ses! Varför valde du Östersund?
stort tack igen. Om det är ok så kanske jag återkommer med mer frågor framöver.Kul att hon funderar på att söka till östersund! Jag valde östersund främst för att det är det närmsta gymnasiet från mig men även för att jag känner flertalet som går där så jag har fått veta hur det är att gå där enligt dom. Nu i efterhand kan jag säga att jag gjorde rätt val, de har riktigt bra träningsupplägg, bra möjlighet för att få till både studier samt träning och så är det som en andra familj, kan varmt rekommendera det till er dotter!
Helt ok, glad att jag kunde hjälpa till!stort tack igen. Om det är ok så kanske jag återkommer med mer frågor framöver.
Tänkte spinna vidare på detta och fråga om kostnaderna att gå på skidgymnasium. Har dotter som är första års u16 och sjukt sugen på att gå skidgymnasium. Har pratat runt lite med andra föräldrar och fått några "indikationer" på förmodade kostnader och det var inte jätteroligt att höra. Har försökt googla lite på ämnet men utan större resultat. Slänger därför ut frågan här dels hur mycket det kostar med följdfrågan hur fan ni gör för att finansiera det hela? Förstår givetvis att har man degen är det inga problem men för en familj med normalinkomst känns det minst sagt ansträngt. Vad är möjligheterna till billigare utrustning t ex, hur ser det ut med boende kostnader, lägerkostnader etc. Hit me!![]()
Hur är det med boendekostnad. är det något som skolorna brukar stå för?Runt 100K per år har jag hört (kille, Tärnaby).
Mkt är läger, tävling och utrustning.
Nej det brukar man få stå för självHur är det med boendekostnad. är det något som skolorna brukar stå för?
Ok så då kan det bli en rätt så kostsam historia, dock kanske inget unikt för just skidåkningen.Nej det brukar man få stå för själv
Ja det är som sagt inte gratis att gå skidgymnasium, men om man använder studiebidraget och jobbpengarna rätt så brukar det räcka ganska långtOk så då kan det bli en rätt så kostsam historia, dock kanske inget unikt för just skidåkningen.
Tack för ett bra inlägg, låter ju ändå som en familj med "normal" ekonomi skulle kunna få det att gå ihop, om barnen själva är beredda att bidra, dvs man behöver inte ha rika föräldrar för att få det att gå ihop.Jag har två jr som går i Järpen, det är ett RIG, alltså ett Riks Idrotts Gymnasium, det innebär att de har specialidrott och det gör att de läser fyra år på gymnasiet.
Mycket träning på skoltid med andra ord.
Skolan (eller RF/SSF rättare sagt) står för tränarna, resor till och från träningen (i Duved) och den ev mertid som krävs, allt annat sår vi för, boende, mat, läger, resor och utrustning.
Liftkortet i Åre jobbar de ihop genom att hjälpa till med prep av anläggningen på försäsong.
Vi får barnbidrag/studiebidrag och sen kan man söka inackorderingsbidrag som är baserat på hur långt ifrån skolan man bor, för oss 60 mil och det ger oss 1500kr/månad per jr. De delar lägenhet i Järpen och den ligger på 4000 per månad.
Sen tillkommer läger resor och tävlingar
Fasen är just nu riktig sugen på att gå skidgymnasium, men det är ett svårt val. Vilket folk kan gå det?Tjena!
Erik heter jag och går andra året på skidgymnasiet i östersund. Det skidgymnasiet brukar betala är liftkort för alla arbetsdagar, transport, matersättning (55 kr per missad skollunch) samt träning.
Såklart får man betala en del själv såsom utrustning, boende och liftkort på läger vilket kan bli en del till slut. Det jag brukar göra för att dra ner på kostnaderna är att kolla efter gammal utrustning som landslagsåkare säljer efter varje säsong (antingen får man kontakta dom eller så lägger dom ut annonser på diverse facebookgrupper) jag jobbar även ihop så mycket pengar jag kan innan varje säsong för att få pengarna att räcka lite längre och att föräldrarna ska få betala så lite som möjligt. Ett till tips är att leta efter sponsorer. Brukar kolla med olika energi/byggföretag om dom kan sponsra med en slant i gengäld för att man promotar dom på olika vis.
Hoppas det hjälper!
//Erik
Du behöver nog vara aktiv inom någon av de discipliner som finns, bortsett från Skidlärargymnasiet i Malugn,du kan läsa på här:Fasen är just nu riktig sugen på att gå skidgymnasium, men det är ett svårt val. Vilket folk kan gå det?
Den stora anledningen är nog att det måste finnas ett gymnasiumNågot jag aldrig förstått är varför skidgymnasiet i Malugn ligger där det ligger; Malugn är ju ändå en bit från Sälen. Varför läggs inte ett sådant här gymnasium i eller närmare ett riktigt berg?
Det är såklart en bra poäng.Den stora anledningen är nog att det måste finnas ett gymnasium
Det gör det inte i Sälen och inte i Åre, man måste ha fler klasser för att kunna ha lärare i alla ämnen.
Det behövs lite infrastruktur om du ska kunna existera på en ort, de som går har ju stora delar av året utan öppna backar och då behöver alla andra delar funka också.
Är klart tacksam att Åre inte har det utan att det ligger i Järpen
Varför är du tacksam för att Åre inte har det?Den stora anledningen är nog att det måste finnas ett gymnasium
Det gör det inte i Sälen och inte i Åre, man måste ha fler klasser för att kunna ha lärare i alla ämnen.
Det behövs lite infrastruktur om du ska kunna existera på en ort, de som går har ju stora delar av året utan öppna backar och då behöver alla andra delar funka också.
Är klart tacksam att Åre inte har det utan att det ligger i Järpen
Alltså att ha sina tonårsbarn 60mil hemifrån när de ska gå från 15-19 år och då på en skidort känns kanske inte helt 100 ur ett partyperspektiv, därför mycket enklare med Järpen, ska man dessutom betala för boendet så kan jag också säga att prisbilden är lite bättre i Järpen än i ÅreVarför är du tacksam för att Åre inte har det?
Haha, ja, på det viset. Det förstår jag. Gissar att tonåringarna känner precis tvärtom?Alltså att ha sina tonårsbarn 60mil hemifrån när de ska gå från 15-19 år och då på en skidort känns kanske inte helt 100 ur ett partyperspektiv, därför mycket enklare med Järpen, ska man dessutom betala för boendet så kan jag också säga att prisbilden är lite bättre i Järpen än i Åre
Ja lite så men även de inser att det är bra att det är lite lugnareHaha, ja, på det viset. Det förstår jag. Gissar att tonåringarna känner precis tvärtom?