Är det månne dags för konstsnö på allvar?

SethP

Medlem
Jag går här i höstvädret och väntar på snö, och det är då man börjar fundera lite över framtiden. Man kan ju onekligen bli lite fundersam över det där med växthuseffekten (huruvida den nu är skapad av människan, om det egentligen är "klimatförändring" eller så, lämnar jag för tillfället därhän - den debatten är ju förd på andra sidor i forumet http://www.freeride.nu/forum/thread.php?t=2800 ). Jag är väl inte så orolig för de närmsta åren direkt, men på sikt ser det lite dystert ut. Vem vet? Om tio år kanske man inte kan skida som vanligt söder om Gällivare, typ?!

När jag går i dessa dystra funderingar (fast jag ser fram emot den närmsta vintern så klart) så börjar jag fundera lite på lösningar också! :-)

Om det nu är så att klimatet blir varmare och varmare, så vill det väl till en del "uppfinningsrikedom" om vi ska kunna åka skidor i framtiden (på lite längre sikt alltså). Jag vill kunna åka även när jag fyller sjuttio, och till dess hoppas jag att någon har kommit på något bra konstsnö-alternativ. Som det är idag så krävs det minusgrader för att någon snö ska kunna produceras, men hur vore det om man kunde använda något annat (miljövänligt) alternativ... Vad vet jag? Frigolit?? Brandsläckarpulver?

Finns det någon som har koll på läget här? Jag skulle vara mycket intresserad av att få lite info om man över huvud taget forskar inom detta område! För om man ska "måla faen på väggen" så kanske vi inte har någon snö alls om sådär tiotalet år, och då krävs det konstsnö som ligger. Eller hur?

Det var ju ingen svar på frågan! Snarare varför det är 20 grader utanför rutan idag! Jo, det kommer ju bli värmare. Åsikterna går ju isär, men om man tänker att stora delar av det fasta vattnet i världen smälter (inlandsisar) så blir det mer vatten i omlopp. Dvs mer vatten i molnen och därmed mer snö. Vart denna snö kommer att hamna och hurvida vi i Sverige kommer att få ta del av den har jag ingen aning om. Som det ser ut nu kommer temperaturen att fortsätta att höjas. Men i stora delar av de svenska fjällen innebär en höjning på 3-5 C att det fortsatt kommer att vara vinter där uppe. Inte lika långa kanske. Dock kommer nog anläggningar söder om Jämtland att få det tufft. Hoppas jag gjorde det lite klarare. MVH

Sist vi hade så fint väder så här långt in på den så kallade hösten var 95 och den vintern är ju helt klart svår att glömma... Metertjock snö fanns ända ner till växjö trakten och det är ju svårt att glömma bilderna från gävle som fick ca 2m snö.... Vi får hoppas att även denna vintern blir som 95.
Med tanke på statistik så verkar det som om det kommer i 10års intervaller.

Vad det gäller forskning inom snö och konst snö, så är det som inom alla andra områden...det måste finnas ett problem för att nån ska ta tag i det... eftersom klimatet har förändrats de senaste 100åren så kan jag inte annat än tro att det finns en ganska omfattande forskning på området... tyvärr är det väl så att man inte vill sprida ut sina resultat vind för våg utan helst kunna lansera nån produkt som dom kan tjäna pengar på, men vi får väl vänta och se vad som kommer ut på marknaden.

f bergman: vad ska vi med två meter snö i Gävle till?

men lägg ner alla förslag på hur man minska alla utsläpp osv osv osv, lägg energin på att elda, slit bort katalysatorerna på era bilar... jaa gör allt för att få isen uppe antarktis att smälta och få golfströmen att vända så vi får tillbaka snön och kylan!!! och d är snabbt innan vintern har försvunnit

Jag har läst i tidningar(vetenskapens värld, etc) att forskare påstår att Sverige kommer att Få 3 ggr så bra vintrar i framtiden och att en stor del av Sveriges inkomst kommer att fås genom skidturism.

Nog kommer det alltid att finnas snö i USA iaf. Dessutom tror jag inte att vi behöver oroa oss eftersom värmen har stigit med 0,5 grader på 10 år....
Det var uppmätt i Vilhelmina.

Det har åtminstone funnits forskning på området, hur det är idag vet jag ej. Om jag inte minns fel gjordes det i slutet på åttiotalet försök med att mata snökanoner med vatten innehållandes bakterier som gjorde att iskristallisering påbörjades redan vid några plusgrader. Varför detta inte slog igenom vet jag ej, kan hända att det varken var miljövänligt eller särskilt hälsosamt...

Vore kul att höra om någet vet mer om detta!

hörde oxå att d skulle finnas nåt som fick vatten att frysa vid högre temperaturer än 0grader, så jag kollade runt lite även här på freeride och d ända man kom fram till var att d finns nått slags protein man kan blanda i vatten för att få vattnet att frysa lättare vid högre temperaturer än vad snö kanonerna klarar normalt, men d rör sig fortfarande inte om att göra snö vid över 0grader, tyvärr:(

Ah, Glad pack ;-) och Airman: Proteiner och bakterier. Hmm, undrar om jag inte svagt i baknacken också har hört något om det nämnas, någon gång för länge sen. Frågan är då om det är särskilt hälsosamt och/eller miljövänligt? som du, Gladpack nämner.

Jag ska genast försöka kolla upp proteiner och bakterier här på Freeride och se var jag hamnar...

Inte riktigt det medel eller pulver(?) som jag skulle kunna tänka mig att (hrrm) framtiden kan handla om, men sign. airman hade skapat en tråd tidigare som jag tänkte hänvisa till här... Hoppas det inte gör nåt, airman? Där nämns ett (misslyckat?) medel vid namn Snowmax Snow Inducer, och för dem som vill veta lite mer -> -> http://www.freeride.nu/forum/thread.php?t=21398

Till airman: Jag tyckte din tråd var bra, så den länkade jag därför in här, på helt eget bevåg ;-)

Man kan ju lägga nedfrysande rör eller något under marken som går på el och därmed fryser ner marken där man åker.
Ungefär som man gör med isbanor. Det kanske inte är så osmart? Eller?

Scotten: Eh, blir lite svårt off-pist... Men annars en idé i a f.

Vänta lite förresten: Undrar om jag inte sett nåt reportage om ett sådant system på teve nån gång? Eller möjligen gällde det kase-åkning (längd/planmark/jobbigt/urk...)?

hur jävla mycket snö som än kommer i Sverige så finns inte de stora bergen här ändå, visst åre blir intressant för en gång skull men de sjyssta berg i Sverige som man skulle vilja meterdjupt puder på är inte lättillgängliga och liftförsedda och kommer nog aldrig bli

Ett inomhus backcountry land.

Köplista:

SPORTHALLAR med extra högt till tak och lagomt bred, Så backen kan bli både brant och lång.
Målarställningar, Spik, Skruv, Skruvare, Hammare, Plyawood, knapplift m,m

Bygg en backe i varje sport hall, 1 sporthall ett läger du ut gröt över hela jävla plyawoodbacken, så vips har du lite sliskig våråkning.

Sporthall 2 gör du en ganska flack backe i, och sätter sedan ut "torka fötterna plast" över hela plyawood backen, och bildar massa hopp av lastpallar med mera som du sätter plyawood och plast på. För detta krävs dock vatten, men det går att återvinna vattnet..

Sporthall 2, gör en brant backe av din plyawood, sen placerar du ut 2 uppstoppade björkar, en tall och 2 klippor. Sen häller du ut enorma mängder rispuffar blandat med risgryn överallt. Blir Off-pist i mängder..

Krävs dock ett antal miljarder för att få det riktigt snyggt..

jag snacka med en inbiten skidåkare om d där med nedfrysande-rör (sådanna som man har i ishallar) han sa att d nog skulle funka felet e att d bara blir is när solen lyser på snön och rören fryser snön..

Det måste ju finnas någon temperatur som gör att det kompenseras eller?

Fanns nån organisation som tyckte att alla på ena halvan av jorden skulle hoppa samtidigt för att få jorden att flyttas ut i sin omloppsbana runt solen. Och på så vis motverka växthuseffekten.

Tyvärr kommer jag inte ihåg adressen till deras hemsida men om nån kan den får ni gärna lägga till den.

jag tycker vi bygger ett rymdskepp format som en skida och åker till pluto där ere iskallt jämt..

det där om att det kommer mer nederbörd i form av snö om det finns mer vatten i världshaven som anell säger tycker ja värkar lite dumt. eller det kanske skulle stämma om avdunstningen skulle bli mer effektiv. för det är ju inte så att det tar slut på vatten i haven pga. avdunstningen som det är idag. angående konstsnö i framtiden tror jag att forskarna kommer på en lösning. konstgräset finns ju!;D

Jag, personligen, skulle nog vilja åka lite på Mars... Det lär finnas en del dramatiska berg där.. Fast, snö?? E inte Pluto rätt platt, förresten? (Planeten e väl rund antar jag, men jag menar "ytan".)

tompa05: Funkar nog bra för de flesta jibbers. Men för oss som gillar långa åk (några kilometer typ) återstår bara någon form av konstsnö... I nödfall skulle dock dylika inomhusbackar duga, men då får det bli riktigt illa.

Tillbaka
Topp