Är det något att ha BTX C2 /CUSTOM V-ROCKER

• Trådstartare Trådstartare sky
  • Start datum Start datum

sky

Medlem
Dags att byta till någon alround bräda som är stabil i höga hastigheter i pisten och flyter bra i puder, men ska även fungera att ta den gamle gubben i pipen & på hopp som man kan flaxa runt på.
Jag är 173cm lång, 78kg muskler & tatueringar : ) ca 43 i dojjor.

Har ganska många dagar /år på snö men aldrig provat varken rocker, banana, magne, traction mm så jag vet inte nackdelar fördelar om dessa "nya"grejor.
Någon som har jämfört dessa?

Funderar bland annat på:
Libtech T Rice C2 BTX 157 (Jib specific blunt shape ??) Vad menas med detta är den mjuk som smör & har då sämre freeride egenskaper.

Libtech T Rice BTX 157
Custom V-Rocker 156
Custom Wide 157

Tricen som har blunt är samma som den spetsiga i stiffness etc, bara det att Travis använder den blunta nära han kör park och vice versa.

Jag tror verkligen inte att du går fel med en Travis Rice 157 C2 BTX. Precis som frelinarn säger så är det bara en trubbigare form på brädan. Den är absolut inte mjuk och sladdrig utan rätt stabil med mycket pop.

Recension från forum på transworld ang C2 hmmm
c2 is stupid, it sucks in pow, the location of the camber makes the tip and tail dive worse than a normal cambered board and the late camber is way more catchy than a normal board on hardpack.

sky sa:
c2 is stupid, it sucks in pow, the location of the camber makes the tip and tail dive worse than a normal cambered board and the late camber is way more catchy than a normal board on hardpack.
Låter inte helt orimligt faktiskt. Köp en TRS BTX istället om du är osäker på C2.

Senast ändrad:
Doughboy sa:
sky sa:
Låter inte helt orimligt faktiskt. Köp en TRS BTX istället om du är osäker på C2.
Å andra sidan är det bara en recension och har jag hört väldigt många som gillar Never Summers brädor väldigt mycket och deras RC-teknologi är i princip exakt samma som C2.

Satsar mina pengar på TRS med BTX. Men jag vill lägga in brasklapp, är väldigt mkt folk på detta forum som vill ha brädor som funkar öööverallt det kommer aldrig finnas en enda bräda som äger överallt. En riktigt bra puder bräda kommer aldrig blir en riktigt bra pist eller pipe bräda. Däremot är smaken som baken och då är det väldigt svårt att rekommendera en bräda som alla uppfattar som en bra allroundbräda, eftersom det är beroende av nivå på åkning och framförallt åkstil. lycka till!

Jag måste bara hålla med CustomX och återigen säga att en TRS BTX förmodligen är något av det bästa du kan köpa när du vill ha en bräda som ska funka överallt.

Måste ta och säga att jag tycker det finns brädor som funkar ÖVERALLT tex en "längre" pipebräda tex 162 cm ,funkar ju finfint i parken eller i backcountryt och att carva med :P
Många snowboardcross åkare rejsar med såna tillåmed, men visst kan man ju dra till med Swallowtail eller hardboots bara för att nämna några ytterligheter.

Men har man inte rocker på brädan så ere bara att bakmontera och vipsss så har man en puderbräda.

Nu får det börja snöa!!!!

Det finns några andra brädor som också förtjänar att man säger att de faktiskt funkar överallt:

Gnu Riders Choice BTX
Signal Omni
Never Summer SL-R
Smokin Superpark DTX
Unity Reverse

Jag har flera brädor, bla en lång pipebräda (Custom X 164) som åker ifrån det mesta nästan överallt och ja den funkar kanon(läs helt okej, så länge man stompar tricken) i parken och ja den är helt okej(läs ganska värdelös) i BC med satans massa bakmonterat. Men den är långt ifrån ultimat i alla lägen (ibland tungåkt och extremt oförlåtande).

Just kombon, pist & park vs puder kommer aldrig bli ultimat. Men återigen är det väldigt olika beroende på vilken åkstil man har, på senare tid har jag nerprioriterat ren piståkning och satsar mer på puder och park då är en mjuk banan helt ultimat för mig.
(Dvs en MC kink jag köpte av Doughboy, grymt nöjd!!)

Instämmer totalt ang snö´n, börjat bli små psykotisk i mitt snöbrädefilmstittande, otroligt taggad inför årets säsong, inte långt kvar nu dock! två veckor närmare bestämt..

Vad åker du på Doughboy?

CustomX sa:
Vad åker du på Doughboy?
Förra vintern körde jag på en Lib-Tech Skunk Ape 167 BTX och på en Travis Rice 161,5 MTX. Grymma brädor båda två men Travis Ricen är för kort för min personliga smak. Jag vill ha minst 164 under fötterna. Skunk Apen var en fantastisk bräda på alla sätt och passar min åkstil väldigt bra. Tidigare har jag kört mycket på Lib-Tech Snow Mullet 165 och även 172. Mullet 165:an är nog hittills min personliga favorit alla kategorier.

I vinter kommer jag att köra en Smokin KT-22 166W DTX. Det ska bli mycket intressant och jag har väldigt höga förväntningar på den. Med ett par Flux Super Titan blir den dödlig:D

Är smokin ett merwin märke? känns lite lib-tech över dom plankorna..

Testat Alpinepunk Super Swede? eller RadAir tanker 200? testade den senare förra året, sjuuuuk i pisten..

Har inte testat någon av dem. Skulle vara kul!

Smokin är ett eget märke sm drivs av Jay Quintin som var teamåkare his Lib-Tech i början av 90-talet. Han började bygga brädor i sin källare för 13 år sedan och nu har Smokin en egen fabrik i närheten av Lake Tahoe och producerar ca 1500 brädor nu i vinter.

Tack vare att Jay känner killarna på Lib så har han fått tillåtelse att göra sina brädor med Magne-Traction. Jag håller med om att det är lite Mervin-känsla över Smokin. Man ser det ännu tydligare när man ser brädorna på nära håll. Den största skillnaden är att Smokin har stålkanter runt hela brädan. I övrigt är de byggda på väldigt likartat sätt.

Senast ändrad:
Doughboy sa:
Det finns några andra brädor som också förtjänar att man säger att de faktiskt funkar överallt:

Gnu Riders Choice BTX
Signal Omni
Never Summer SL-R
Smokin Superpark DTX
Unity Reverse
Jag hade spanat in GNU Riders Choice faktiskt, men den verkar omöjlig att få tag på i Sverige just nu :(
Ska kolla in de andra också..

Junkyard har inte den kortaste på 151,5 som jag tror är det som skulle funka med tanke på att jag bara är 174 lång och väger 68 kg?
Åre skidsport visste jag inget om, verkar inte mycket till butik på nätet men kanske är att ringa som gäller?

Kanske en Smokin Superpark 152 DTX skulle kunna vara ett bra alternativ. Den finns på www.boardlife.se

I texten står det mest om park, och namnet antyder det. Men kollar man staplarna så är ju 8/10 all mountain och 9/10 puder inte dåligt ..

Never Summer SL-R verkade riktigt schysst men ingen som säljer i Sverige?

Sorry om jag lånar tråden eller nåt, men letar febrilt efter en bräda med de här egenskaperna så jag kunde inte hålla mig.

earth2air har neversummer, köpte min därifrån, snacka med martin lester eller ngt, sjukt bra service!! nu när pundet och lågt så e de nice och köpa från uk! Kostade 20pund i frakt men va fan de va de värt :D

krixa sa:
I texten står det mest om park, och namnet antyder det. Men kollar man staplarna så är ju 8/10 all mountain och 9/10 puder inte dåligt ..

Never Summer SL-R verkade riktigt schysst men ingen som säljer i Sverige?

Sorry om jag lånar tråden eller nåt, men letar febrilt efter en bräda med de här egenskaperna så jag kunde inte hålla mig.
Never Summer har ingen svensk distribution, tyvärr. Det är fantastiska brädor. Jag tror att en Superpark skulle bli en riktig allroundstänkare. Superpark är mest bara ett namn.

frelinarn sa:
earth2air har neversummer, köpte min därifrån, snacka med martin lester eller ngt, sjukt bra service!! nu när pundet och lågt så e de nice och köpa från uk! Kostade 20pund i frakt men va fan de va de värt :D
Ska kolla! Är det en SL-R du köpt eller någon annan?

Doughboy sa:
Never Summer har ingen svensk distribution, tyvärr. Det är fantastiska brädor. Jag tror att en Superpark skulle bli en riktig allroundstänkare. Superpark är mest bara ett namn.
Vågar man chansa, eller vill man alltid testa innan? Funderar ju starkt på att försöka åka på en testhelg så att man får känna på lite andra nyare brädor och kan jämföra. Sjukt svårt att veta vad som egentligen skiljer t.ex SL-R och Riders Choice då de enligt beskrivningen (som jag tolkar den) ungefär är samma typ av bräda :)

Tillbaka
Topp