Är det verkligen bara sol i Serre Chevalier?

bykan76

Medlem
Hej!

Börjar bli lite orolig nu. Ska till Serre för första gången nu vecka 9, och kan inte riktigt bli klok på det jag läser om stället. Nästan alla är lyriska över de off piste-möjligheter som finns där, och väldigt sällan läser jag klagomål på att det är för lite snö. MEN, berget har ju fan 300 soldagar om året! Och läser man väderleksrapporterna så ramlar det ju nästan in ner någon snö alls! Kan någon kanske hjälpa mig och förklara hur detta hänger ihop?

Alltså, är det månne så att det snöar på topparna och att det därför går att hitta fin snö om man är beredd att gå lite? Eller blåser det mycket så att man kan utnyttja det som lägger dig i svackor och bakom kammar? Och den där berömda lärkskogen; är det nånsin bra förhållanden där?

Hur som, jag ska åka med UCPA och en av deras off pist-grupper, och då brukar det kunna bli bra åkning oavsett, men lite nervös är jag nog ändå.

Kanske någon som har en aktuell snörapport från Serre, som ni vill dela med er av?

/Petter

Kom hem i söndags,,det är dags för snö där nere för det är nästan oåkbart utanför pist 5cm skorpa. Serre har alltid bra snö men i nuläget får du nog gå bra långt för att hitta något.

Ja det snöar väl inte så ofta. Men när det väl kommer snö så kommer det oftast ganska mycket. Dessutom är inte puderhetsen enorm heller, vi åkte i vettigt bra snö ganska långt eftersnöfall när jag körde ucpa där 2010. Om nu snön inte är bra så kan du nog få en dagstur till La Grave om inte annat och det är helt klart en häftig upplevelse

Japp, solen skiner alltid i Serre Chevalier. Nästan. UCPA-guiderna där är dock grymma och du får garanterat en bra vecka med häftiga upplevelser även om dumpet uteblir. Jag har haft en guide som heter Lionel vid två snöfattiga resor och vi har haft en bra skidupplevelse i alla fall. Han lyckades alltid hitta skogspartier med mjuk snö även om det är betong på kalfjället och det var två veckor sedan senaste snön. Oroa dig inte, det blir som det blir. Kanske du får ett dump ändå. Plötsligt händer det! :)

Tillbaka
Topp